ایرانجدیدترین اخبارجهان

یک مقام پلیس افغانستان گفت در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران یک نفر کشته شد

درپی درگیری مرزبانان ایران و نیروهای طالبان یک نیروی طالبان کشته و یک نفر زخمی شد

پلیس افغانستان گفت در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران یک نفر کشته شد

درگیری مرزبانان ایرانی و نیروهای طالبان در صبح یک‌شنبه موجب کشته شدن یک نیروی طالبان و زخمی شدن یک نفر دیگر شد.

پلیس افغانستان گفت در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران یک نفر کشته شد
پلیس افغانستان گفت در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران یک نفر کشته شد

گفته می شود علت درگیری نیروهای طالبان با نیروهای مرزی ایران، زمین های زراعی ایران در آن طرف دیوار مرزی دو کشور در منطقه زهک-هیرمند بوده است.

مقامات ارشد طالبان تاکنون نسبت به این درگیری واکنشی نشان نداده اند.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس جمهور ایران در امور افغانستان با انتشار توییتی نوشت: درگیری امروز ایران با نیروهای طالبان در وزارت دفاع مورد بررسی قرار گرفته و بر همین اساس اجتناب از درگیری و تشکیل یک کمیته مشترک برای جلوگیری از درگیری های آینده در دستور کار قرار گرفته است.

از زمانی که طالبان در افغانستان روی کار آمده تاکنون نیروهای ایران و افغانستان چندین بار در منطقه شغالک هیرمند ایران و مرز منطقه درویش در ولسوالی کنگ ولایت نیمروز با یکدیگر برخورد داشته اند.

میثم برازنده، فرماندار هیرمند، واقع در شمال استان سیستان و بلوچستان نیز امروز از درگیری بین نیروهای مرزبانی ایران و طالبان در منطقه شغالک مرز شهرستان هیرمند در شمال این استان خبر داد.

محمد ابراهیم هیواد، فرمانده مرزی نیروهای طالبان نیز متعاقبا از درگیری در منطقه درویش ولسوالی کنگ ولایت نیمروز و کشته شدن یک نفر و زخمی شدن یک نفر دیگر خبر داد. به گفته این فرمانده طالبان، مرزبانان ایرانی عامل این درگیری بوده اند.

 این درگیری برای ایران تلفات جانی دربر نداشته است.

فرماندار هیرمند نیز این درگیری را بدنبال مقابله نیروهای مرزبانی ایران با تعرض نیروهای طالبان به برجک شماره دو گلشاه و با هدف بیرون راندن آنها خواند.

رسول موسوی، مدیرکل جنوب آسیای وزارت خارجه ایران نیز با انتشار توییتی این درگیری مرزی را به خاطر «اشتباه محاسباتی» در ساخت دیوار امنیتی در منطقه مرزی خواند و نوشت: امروز باید اشتباه مدیریتی و محاسباتی انجام شده در ساخت دیوار امنیتی در پشت مرز بین‌المللی با افغانستان را برطرف کرد. آنچه در مرز اتفاق افتاده ناشی از عدم درک طرف مقابل (طالبان) از تفاوت دیوار امنیتی با مرز بین‌المللی است.

ایران از ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۲ که طالبان بر سر قدرت بودند برای مبارزه با عبور و مرور قاچاقچیان مواد مخدر یک دیوار  مرزی ۳۰ کیومتری در منطقه زهک-هیرمند کشیده بود که امروز مشخص شده بخشی از اراضی کشاورزی ایران در قسمت افغانستان و پشت این دیوار جا مانده اما طالبان و برخی مرزنشینان افغانستان برخلاف این دیدگاه، این دیوار را مرز دو کشور و صاحب زمین های مذکور می‌دانند.

به گفته موسوی، اسنادی نیز برای اثبات ادعای ایران وجود دارد.

پلیس افغانستان گفت در درگیری میان طالبان و نیروهای مرزی ایران یک نفر کشته شد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا