جدیدترین اخبارجهان

اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند

کشورهای اوپک پلاس ضمن پیش بینی دورنمای اقتصادی مثبت توافق کردند برنامه افزایش عرضه نفت را ادامه دهند

اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند

اوپک و سایر کشورهای صادرکننده نفت (OPEC+) روز سه شنبه توافق کردند که به برنامه افزایش خروجی تولید نفت خود در فوریه متعهد بمانند چرا که انتظار دارند واریانت اومیکرون ویروس کرونا تأثیر کوتاه مدتی بر تقاضای جهانی انرژی داشته باشد. اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (OPEC) که از تولیدکنندگان نفت و متحدان شامل روسیه تشکیل شده است از آگوست خروجی هدف گذاری شده خود برای تولید نفت در هر ماه را تا ۴۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش دادند.

ایالات متحده امریکا از اوپک پلاس خواست تا برای کمک به بازیابی اقتصادی جهانی از پاندمی و کاهش قیمت نفت که در حال حاضر در حدود بشکه ای ۸۰ دلار معامله می شود نفت خام بیشتری عرضه کنند. اما این گروه گفته بود که بازار نیازی به نفت بیشتر ندارد.

گروه اوپک پلاس در پی بازیابی قیمت ها و تقاضا پس از افت تولید ناشی از پاندمی اکنون در حال جبران کاهش تولید بی سابقه ۱۰ میلیون بشکه در روز است که در سال ۲۰۲۰ تصویب شده بود.

سال گذشته قیمت نفت خام برنت ۵۰% افزایش یافت و تا سال ۲۰۲۲ نیز به افزایش قیمت خود ادامه داده است و روز سه شنبه ۲% بالاتر از قیمت ۸۰ دلار به ازای هر بشکه معامله می شد.

در راستای توافقی که در جولای گذشته انجام شد طبق برنامه فعلی اوپک پلاس هدف گذاری تولید خود در فوریه را تا ۴۰۰،۰۰۰ بشکه در روز افزایش می دهد که بر این اساس تا سپتامبر باقیمانده کاهش تولید ۳ میلیون بشکه ای به تدریج جبران خواهد شد و بر این اساس ۳ میلیون بشکه کاهش تولید باقیمانده [از ۱۰ میلیون بشکه کاهش تصویب شده در سال ۲۰۲۰] به تدریج تا سپتامبر جبران خواهد شد.

طبق یکی از گزارش های فنی که روز یکشنبه به روئیت رویترز رسید اوپک پلاس تأثیر واریانت اومیکرون بر تقاضای نفت را ناچیز ارزیابی کرده و متذکر شده است که این تأثیر «ملایم و کوتاه مدت» خواهد بود و نسبت به چشم اندازهای اقتصادی خوش بین است.

گزارش کمیته فنی مشترک می گوید «این [ناچیز بودن تأثیر اومیکرون] علاوه بر دورنمای اقتصادی باثبات در هر دو حوزه اقتصادی پیشرفته و نوظهور است.» اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند

اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند
اوپک و متحدان توافق کردند که به عرضه بیشتر نفت ادامه دهند

بیورنار تونهاوگن (Bjornar Tonhaugen) تحلیل‌گر شرکت رایستاد انرژی (Rystad Energy) گفت که افزایش اطمینان اوپک پلاس به دورنمای اقتصادی تا حدی به این دلیل بوده که داده های بلادرنگ حمل و نقل در سطح جهانی نشان می دهد که اومیکرون تا کنون تأثیر قابل ملاحظه ای بر تقاضای نفت نداشته است.

تونهاوگن گفت «تداوم قطع (تولید نفت) در لیبی، مشکلات بازیابی تولید در نیجریه و کاهش پیش بینی ها در مورد ظرفیت تولید نفت روسیه باعث سنگین شدن کفه ترازو در سمت عرضه در جهت بازار گاوی می شود.»

با وجود اینکه اوپک پلاس هدف‌گذاری خروجی هر ماه خود را افزایش داده اما به دلیل مشکلات برخی از اعضای گروه از لحاظ محدودیت ظرفیت تولید واقعی همچنان عقب تر از هدف تعیین شده است.

سازمان بین المللی انرژی ماه گذشته اعلام کرد که گروه اوپک پلاس در ماه اکتبر با فاصله ۷۳۰ هزار بشکه در روز در ماه نوامبر با فاصله ۶۵۰ هزار بشکه در روز از رسیدن به هدف‌گذاری تولید خود بازماندند.

اوپک پلاس جلسه بعدی خود را در ۲ فوریه برگزار خواهد کرد.

کشورهای صادرکننده نفت  کشورهای صادرکننده نفت   کشورهای صادرکننده نفت      کشورهای صادرکننده نفت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا