جدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

فیلم «عنکبوت مقدس» به عنوان نماینده دانمارک در رقابت های جوایز اسکار ۲۰۲۳ شرکت خواهد کرد

دانمارک فیلم «عنکبوت مقدس» را به عنوان نماینده خود در بخش بین‌المللی آکادمی اسکار انتخاب کرد

فیلم عنکبوت مقدس به عنوان نماینده دانمارک در رقابت های جوایز اسکار ۲۰۲۳ شرکت خواهد کرد

فیلم ژانر دلهره‌آور «عنکبوت مقدس» ساخته علی عباسی که در فضای ایران اتفاق می‌افتد از پرونده جنایی واقعی یک قاتل زنجیره‌ای الهام گرفته شده که خود را وقف «پاکسازی» خیابان ها از کارگران جنسی کرده است.

فیلم عنکبوت مقدس به عنوان نماینده دانمارک در رقابت های جوایز اسکار 2023 شرکت خواهد کرد
عنکبوت مقدس بعنوان نماینده دانمارک در رقابتهای جوایز اسکار ۲۰۲۳ شرکت خواهد کرد

دانمارک فیلم عنکبوت مقدس ساخته علی عباسی درباره قاتل سریالی ایرانی را به عنوان نماینده رسمی خود در رقابت های جوایز اسکار ۲۰۲۳ در بخش بهترین فیلم بین‌المللی انتخاب کرد.

این فیلم از داستان واقعی یک قاتل زنجیره‌ای الهام گرفته شده است که در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ (۱۳۷۹-۱۳۸۰) در خیابان‌های مشهد، مقدس‌ترین شهر ایران، کارگران جنسی را به قتل می‌رساند. هنگامی که جنایات این قاتل سریالی (سعید حنایی) آشکار شد، برخی از راست‌گرایان مذهبی افراطی ایران از اعمال او به عنوان تلاشی برای پاکسازی شهر از گناه دفاع کردند. فیلم عباسی ماجرا را از نگاه یک خبرنگار زن با بازی زر امیرابراهیمی دنبال می‌کند که برای تحقیقات در مورد قتل‌ها وارد دنیای زیرزمینی تاریک مشهد می‌شود.

عنکبوت مقدس امسال در کن به نمایش درآمد و زر ابراهیمی جایزه بهترین بازیگر زن را از آن خود کرد. محافظه‌کاران و رسانه های وابسته به دولت در داخل ایران این فیلم را محکوم کردند و وزارت فرهنگ فیلم «عنکبوت مقدس» را «جعلی، نفرت انگیز و منزجر کننده» خواند.

با توجه به انتقادات شدید جهانی که در حال حاضر نسبت به سرکوب اعتراضات سراسری حقوق بشری ایران مطرح است احتمالا مخالفت حکومت ایران با «عنکبوت مقدس» به موفقیت این فیلم در رقابت های جوایز اسکار کمک خواهد کرد.

شرکت یوتوپیا (Utopia) که در زمینه تولید، توزیع و فروش فیلم فعالیت دارد حق پخش این فیلم را پس از اولین نمایش آن در کن خریداری کرد و در حال برنامه ریزی برای اکران در ایالات متحده آمریکا از ۲۸ اکتبر است.

آکادمی علوم و هنرهای تصاویر متحرک (اسکار) ۱۵ نامزد نهایی اسکار ۲۰۲۳ را در ۲۱ دسامبر اعلام خواهد کرد. پنج نامزد در ۲۴ ژانویه معرفی خواهند شد. نود و پنجمین دوره جوایز اسکار در ۱۲ مارس ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن     زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن   زر امیرابراهیمی بهترین بازیگر زن

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا