جدیدترین اخبارجهان

فرناز فصیحی سردبیر خبرگزاری نیویورک تایمز در دفتر سازمان ملل متحد شد

نیویورک تایمز اعلام کرد که فرناز فصیحی سردبیر بعدی این خبرگزاری در دفتر سازمان ملل متحد است

فرناز فصیحی سردبیر خبرگزاری نیویورک تایمز در دفتر سازمان ملل متحد شد

نیویورک تایمز در معرفی فرناز فصیحی به عنوان سردبیر خود در سازمان ملل گفت که فصیحی به عنوان یک خبرنگار خارجی برنده جوایز متعدد در حال گسترش نقش خود است و خبرهای ایران را نیز پوشش خواهد داد.

فرناز فصیحی سردبیر خبرگزاری نیویورک تایمز در دفتر سازمان ملل متحد شد
فرناز فصیحی سردبیر خبرگزاری نیویورک تایمز در دفتر سازمان ملل متحد شد

نیویورک تایمز گفت هنگامی که مقامات ایرانی در سال ۲۰۱۹ دفتر ما را در تهران تعطیل کردند، ما به اندازه کافی خوش شانس بودیم که جایگزینی موقت پیدا کنیم که بتواند از راه دور و از شهر نیویورک خبرهای ایران را پوشش دهد.

فرناز فصیحی یک خبرنگار خارجی برنده جوایز متعدد، مسلط به فارسی و دارای شبکه ای عمیق از منابع خبری در ایران بود. وقتی او شروع به کار کرد، ایران از قبل یک موضوع خبری مهم بود. سپس ایران یک پهپاد آمریکایی را سرنگون کرد و اولین داستانی که فرناز برای ما نوشت در صفحه اول نیویورک تایمز قرار گرفت.

اکنون بسیار خرسندیم که اعلام کنیم فرناز در حال گسترش نقش خود است و سردبیر بعدی نیویورک تایمز در دفتر سازمان ملل خواهد بود و در عین حال به ما در پوشش اخبار ایران کمک خواهد کرد.

فرناز فصیحی که در ایالات متحده از پدر و مادری ایرانی به دنیا آمد، در بیشتر دوران اولیه زندگی خود بین ایران و پورتلند در اورگن رفت و آمد داشت. او در حال تحصیل در دانشگاه تهران بود که زمین لرزه بزرگی در ایران رخ داد. نیویورک تایمز خبرنگاری را از واشینگتن به ایران فرستاد تا ماجرا را پوشش دهد و یکی از اساتید دانشگاه به خبرنگار نیویورک تایمز توصیه کرد که فرناز را به دلیل تسلط او به زبان انگلیسی به عنوان کارساز استخدام کند. او چند هفته بعد برای نیویورک تایمز کار کرد.

به گزارش کیهان لندن، گروهی از ایرانیان سراسر دنیا در شهریور ۱۴۰۰ (برابر با سپتامبر ۲۰۲۱) در نامه‌ای سرگشاده‌ به مسئولان روزنامه آمریکایی نیویورک‌ تایمز در مورد آنچه که «تخلفات حرفه‌ای» فرناز فصیحی روزنامه‌نگار شاغل در این روزنامه می دانستند انتقاد کردند و آن را حرکتی برای «عادی‌سازی وحشیگری جمهوری اسلامی» دانستند.

برخی از امضاکنندگان این نامه که در تاریخ ۹ سپتامبر ۲۰۲۱ (۱۸ شهریور) و خطاب به دین باکه سردبیر روزنامه و شورای سردبیران «نیویورک تایمز» نوشته شده، از خانواده جانباختگان «پرواز ۷۵۲» تهران- کی‌یف هستند که بامداد  ۸ ژانویه ۲۰۲۰ (۱۸ دی ۱۳۹۸) با موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر فراز تهران سرنگون شد و همه ۱۷۶ سرنشین آن کشته شدند.

اواسط مرداد روابط‌ عمومی روزنامه نیویورک تایمز با استناد به توییتی از فرناز فصیحی اقدام به انتشار بیانیه‌ای در حمایت از او کرد. روزنامه نیویورک تایمز و فرناز فصیحی ادعا کرده بودند افرادی که وی را مورد انتقاد قرار داده‌اند «ارتشی از ترول‌های ناشناس» هستند که در فضای مجازی «رفتار خشونت‌بار» دارند.

 

وارونه‌نمایی و ترجمه خلاف حقیقت در گزارش‌ها

 

در نامه جمعی از ایرانیان اما تاکید شده که مدعیان [آزار فصیحی] «هیچگونه سندی در اثبات چنین ادعاهایی ارائه نکرده و هر آنچه عنوان کرده‌اند، جز وارونه‌نمایی و ترجمه خلاف حقیقت از این انتقادات، به منظور توجیه اتهامات ناروایی که به منتقدان‌شان وارد می‌سازند، نبوده است.»

همچنین تاکید شده «دامنه رفتارهای غیرحرفه‌ای فصیحی به‌اندازه‌ای گسترده بوده که حتی در قبال دو تن از همکاران روزنامه‌نگار حرفه‌ای وی، روح‌الله زم و مسیح علینژاد نیز اعمال شده است.» در این نامه یادآوری شده وقتی روح‌الله زم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی ربوده شد، فصیحی در یک «توییت افتراآمیز» به صورت غیرمستقیم، بازداشت زم را موجه جلوه داد. همچنین هنگامی که توطئه ربودن مسیح علینژاد در نیویورک برملا شد، فصیحی حتی از برقراری تماس با وی و یا انتشار گزارشی درباره این موضوع خودداری کرد.

در بخش دیگری از این نامه به چند مورد از گزارش‌ها و موضع‌گیری‌های فصیحی از جمله در مورد وضعیت کرونا در ایران و سرنگونی «پرواز ۷۵۲» و ادعای «حضور جمعیت ۳۰ کیلومتری در اهواز در مراسم تشییع جنازه سلیمانی» اشاره شده که امضاکنندگان این نامه سرگشاده آنها را نمونه‌هایی از «تحریف واقعیات از طریق تعدیل و وارونه‌نمایی» واقعیت دانسته‌اند.

اعتراض‌ به گزارش‌های فصیحی فقط محدود به این نامه نیست. او بارها گزارش‌هایی همسو با سیاست‌های جمهوری اسلامی در رسانه‌های بین‌المللی منتشر کرده است اما انتقادات به او زمانی تشدید شد که در مصاحبه با رسانه‌های خارجی همسو با مقامات رژیم اسلامی در ایران عنوان کرد اصابت موشک‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به هواپیمای اوکراینی و کشته شدن ۱۷۶ سرنشین آن غیرعمدی و خطای انسانی بوده است!

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا