جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند

روز دوشنبه پارلمان هم‌زمان با اجرای سیاست واکسن اجباری مجدداً شروع به کار می کند

چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند

چهل و چهارمین پارلمان کانادا دو ماه پس از انتخابات فدرال رسما از روز دوشنبه آغاز به کار می کند و سپس نخست وزیر جاستین ترودو روز سه شنبه اولویت های کلیدی خود برای دولت لیبرال اقلیت را در یک سخنرانی از جایگاه [تاج و تخت /تراون] (throne) مطرح خواهد کرد. چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند

با سر کار آمدن گروه جدیدی از نمایندگان پارلمان چند روز اول فعالیت مجلس تا حدی زیادی شامل تشریفات و روال مرسوم و البته مجموعه ای از تصمیمات کلیدی خواهد بود.

یکی از تفاوت‌های اساسی در این دور از پارلمان برقراری مقررات واکسن اجباری است.

 

سیاست واکسن اجباری به اجرا گذاشته می شود

 

از روز دوشنبه ۲۲ نوامبر برای تمامی کسانی که قصد دارند به ساختمان مجلس عوام یا ساختمان مجلس سنا واقع در محوطه پارلمان وارد شوند سیاست واکسن اجباری به اجرا گذاشته خواهد شد. بنابراین نمایندگان پارلمان و سناتورها و همین‌طور کارکنان اداری و هر کسی که در این محیط مشغول به کار است مانند خبرنگارها باید کاملاً واکسینه باشد و مدرک واکسیناسیون خود را به منظور ورود به محوطه ارائه کند.

استثناهای محدودی برای افرادی که دارای معافیت پزشکی هستند در نظر گرفته شده است. کسانی که معافیت پزشکی دارند برای اینکه بتوانند به طور حضوری سر کار حاضر شوند باید گواهی یک تست آنتی ژن فوری کووید-۱۹ که اخیراً انجام شده است را ارائه کنند.

در حالی که نمایندگان لیبرال، بلاک کبکوا، نیودموکرات ها و حزب سبز کاملاً واکسینه هستند، اما حزب محافظه کار هنوز تائید نکرده اند که چه تعداد از نمایندگان آنها آستین ها را برای تزریق واکسن بالا زده اند. در عین حال که اغلب نمایندگان محافظه کار اعلام کرده اند که واکسینه هستند با این حال برآورد می شود که «تعداد انگشت شماری» هنوز واکسینه نشده باشند، یا دست کم مایل نبوده اند مسائلی را که از نظر آنها اطلاعات پزشکی شخصی محسوب می شود به طور علنی مطرح کنند.

طبق اعلام مسئولان مجلس عوام «بخش بزرگی» از نمایندگان که مراسم سوگند خود را به طور حضوری انجام دادند گواهی واکسیناسیون خود را در همان زمان ارائه کرده اند و بنابراین هنگامی که مقررات واکسن اجباری از هفته آینده به اجرا گذاشته شود برای ورود به ساختمان پارلمان مجاز خواهند بود. کسانی که هنوز گواهی واکسن خود را نشان نداده‌اند همچنان می توانند رسید واکسیناسیون خود را هنگام مراجعه به محوطه ساختمان مجلس به نگهبانی مستقر در ورودی هر یک از ساختمان‌ها ارائه کنند.

مجلس عوام و مجلس سنا مجموعه ای از سایر اقدامات احتیاطی کووید-۱۹ شامل پوشیدن اجباری ماسک در اغلب محیط ها را ادامه خواهند کرد و در عین حال مسافرت و رویدادها و فعالیت های غیرضروری نیز همچنان منتفی خواهد بود. تورهای بازدید عمومی از مجلس عوام و سنا نیز حداقل تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ منتفی خواهند بود. چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند

چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند
چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار میکند

اولین دستور کار: انتخاب سخنگو

 

اولین کاری که نمایندگان مجلس در آغاز پارلمان جدید انجام خواهند داد انتخاب یک سخنگو برای مجلس عوام است. این شخص در کرسی مستقر در صدر مجلس بین صندلی های دولت و جناح مخالف می نشیند و نقش یک مرجع بی طرف حل اختلاف را در تمامی امور مجلس ایفا خواهد کرد.

فرایند انتخاب سخنگوی بعدی مجلس عوام کانادا در ساعت ۱ بعد ازظهر روز دوشنبه به وقت شرقی در وست بلاک (West Block) انجام خواهد شد.

برخی از روال های رفت و برگشتی بین مجلس عوام و مجلس سنا قبل از آغاز رأی‌گیری اجرا خواهد شد. انتخاب سخنگو از طریق یک صندوق رأی غیرعلنی و طبق نظام انتخابات ترجیحی انجام می شود.

تمامی اعضای پارلمان به غیر از وزیران و رهبران احزاب واجد شرایط هستند و به طور خودکار به عنوان کاندیدهای این نقش درنظرگرفته می شوند. اگر یکی از نمایندگان پارلمان مایل نباشد که برای این نقش در نظر گرفته شود باید به مجلس عوام اطلاع بدهند تا نام آنها تا ساعت ۶ بعدازظهر یکشنبه از فهرست حذف شود.

پیشکسوت (dean of the House) مجلس عوام که یکی از نمایندگان مجلس با طولانی ترین دوره خدمت است ناظر انتخابات خواهد بود. برای یک‌بار دیگر نیز پیشکسوت مجلس در این دوره لوئس پلاموندون (Louis Plamondon) نماینده حزب بلاک کبکوا خواهد بود که اولین بار در سال ۱۹۸۴ انتخاب شد و در این دوره برای پنجمین بار سمت پیشگوست را به عهده خواهد داشت.

پیش از رأی‌گیری هر یک از کاندیداها پنج دقیقه استدلال های خود را بیان می کند و پس از ۳۰ دقیقه استراحت برای هر گونه لابی‌گری و اعمال نفوذ رأی‌گیری آغاز می شود و پس از اینکه یک نفر اکثریت آرا را به دست آورد نام او به عنوان برنده اعلام می شود، این فرایند ممکن است شامل چند دور شمارش صندوق های رأی ترجیحی باشد.

به دلیل اجرای سیاست واکسن اجباری و مقررات مربوط به اینکه انتخاب سخنگو باید در صدر دستور کار و اولین اقدام پیش از شروع هر اقدام دیگری باشد و نمی توان ابتدا اقدام دیگری مطرح کرد که امکان رأی‌گیری به شیوه های دیگر را فراهم کند، بنابراین تنها نمایندگان حاضر در جلسه می توانند برای انتخاب سخنگو در این دوره در رأی‌گیری شرکت کنند. این روال توسط مسئولانی اعلام شد که صبح پنج شنبه به صورت غیرقابل انتساب روند کار را به خبرنگاران توضیح دادند.

پس از اینکه نام برنده انتخابات سخنگو اعلام شد از او دعوت خواهد شد که در جایگاه خود بنشیند. به طور مرسوم سخنگوی جدید توسط نخست وزیر و رهبر حزب مخالف رسمی (Official Opposition) به سمت جایگاه هدایت می شود و با توجه به اینکه در گذشته این نقش به عهده یکی از نمایندگانی بود که واقعاً از پذیرش آن اکراه داشت، سخنگوی جدید نیز برای رفتن به سمت جایگاه تا حدی اکراه و مقاومت تشریفاتی نشان می دهد.

معاون سخنگو و دستیار معاون سخنگو نیز احتمالاً در روزهای بعد تعیین خواهند شد و معمولاً با اتفاق نظر میان رهبران احزاب انتخاب می شوند. چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند

چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار می کند
چهل و چهارمین پارلمان کانادا از روز دوشنبه تحت مقررات واکسن اجباری آغاز به کار میکند

چرا سخنرانی تاج و تخت نامیده می شود؟

 

سخنرانی روز سه شنبه نیز طبق سنت در مجلس سنا انجام می شود. این سخنرانی به عنوان افتتاح تمامی جلسات جدید در نظر گرفته می شود و این همان زمانی است که دولت اولویت های کلیدی و تعهدات خود برای ماه ها و گاهی سال‌های پیش رو را مطرح می کند.

این سخنرانی به این دلیل سخنرانی تاج و تخت نامیده می شود که فرماندار کل آن را از یکی از کرسی های تالار سنا می خواند که برای ملکه یا نماینده او محفوظ در نظر گرفته می شود. سخنرانی ۲۳ نوامبر توسط فرماندار کل مری می سایمون ارائه می شود و مراسم از ساعت ۱ بعد از ظهر به وقت شرقی (Eastern Time (ET)) اجرا می شود.

پس از اینکه کووید-۱۹ برخی از مؤلفه‌های سخنرانی قبلی تاج و تخت را مختل کرد و جاستین ترودو در تابستان ۲۰۲۰ مجلس را به حالت تعلیق درآورد، انتظار می رود که مراسم ۲۰۲۱ کمی بیشتر حال و هوا و ظاهری شبیه به سخنرانی های مرسوم تاج و تخت داشته باشد.

پیش از برگزاری این مراسم نمایندگان توسط طلیعه داران رکن سیاه (Usher of the Black Rod) که پیام‌آوران شخصی فرماندار کل محسوب می شوند برای شرکت در مراسم احضار می شوند.

معمولاً نمایندگان صرفاً به صورت پیاده از تالار مجلس عوام به سمت سالن مجلس سنا می روند اما مجلس عوام و مجلس سنا به دلیل یک دهه ساخت و ساز همچنان در مکان های «موقت» خود در وست بلاک (West Block) قرار دارند و ساختمان مجلس عوام و سنای کانادا مسافت کوتاهی از یکدیگر فاصله دارند به همین دلیل اتوبوس های مسیر ویژه پارلمان هیل شرکت کنندگان را به مقصد می رساند.

مری می سایمون  نماینده حزب بلاک کبکوا     مری می سایمون    نماینده حزب بلاک کبکوا    مری می سایمون    نماینده حزب بلاک کبکوا  مری می سایمون  نماینده حزب بلاک کبکوا   مری می سایمون نماینده حزب بلاک کبکوا    مری می سایمون    نماینده حزب بلاک کبکوانخست وزیر جاستین ترودو    سیاست واکسن اجباری    نخست وزیر جاستین ترودو    سیاست واکسن اجباری    نخست وزیر جاستین ترودو    نخست وزیر جاستین ترودو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا