جدیدترین اخبارجهان

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

پنتاگون می‌گوید که حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت یک «خطای فاجعه‌بار» بود

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

پنتاگون دست از دفاع از حمله پهپادی خود که ماه گذشته به کشته شدن چندین غیرنظامی در افغانستان منجر شد عقب‌نشینی کرد و روز جمعه اعلام کرد که بازبینی‌های داخلی آشکار کرده است که برخلاف آنچه در ابتدا گمان می‌رفت در این حمله نه افراطیان دولت اسلامی بلکه صرفاً غیرنظامیان کشته‌شده‌اند. اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

فرانک مک‌کنزی (Frank McKenzie) ژنرال سپاه تفنگداران دریایی ایالات متحده آمریکا و فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده در کنفرانس مطبوعاتی پنتاگون گفت «این حمله هوایی یک خطای فاجعه‌بار بود.»

مک‌‌کنزی بابت این اشتباه عذرخواهی کرد و گفت ایالات‌متحده در حال بررسی پرداخت غرامت به خانواده قربانیان است.

مک‌کنزی گفت که تصمیم بر حمله هوایی به خودرو سواری تویوتا کرولا سفید پس از چندین ساعت ردیابی بر اساس یک «باور صادقانه» {بر اساس استاندارد «اطمینان قابل توجیه»} مبنی بر این باور اتخاذ شد که خودروی موردنظر یک تهدید قریب‌الوقوع علیه نیروی نظامی امریکایی تأمین‌کننده فرودگاه کابل است. مک‌کنزی گفت که باور بر این بود که خودرو در حال حمل مواد منفجره در صندوق‌عقب خود است.

مسئولان پنتاگون چندین روز پس از حمله هوایی ۲۹ آگوست علیرغم کشته شدن ۱۰ غیرنظامی شامل چندین کودک در این حمله با قاطعیت تصریح کردند که حمله هوایی به‌طور صحیح انجام شده است.

نهادهای خبری پس‌ازاین نسبت به این نسخه از رویدادها ابراز تردید کردند و گزارش نمودند که راننده خودرو هدف قرار داده‌شده کارمند قدیمی یکی از سازمان‌های بشردوستانه امریکایی بوده است و به فقدان شواهد پشتیبانی‌کننده از اظهارات پنتاگون مبنی برای حمل مواد منفجره در خودرو اشاره کردند.

این حمله هوایی آخرین حمله در جنگ ایالات‌متحده بود که همان‌طور پایان یافت که در سال ۲۰۰۱ {درحالی‌که طالبان در کابل بر سر قدرت بود} آغازشده بود.

سرعت پیشروی طالبان در تسخیر کشور موجب غافلگیری دولت ایالات‌متحده شد و این کشور را مجبور کرد که برای تخلیه شتاب‌زده امریکایی‌ها، افغان‌ها و سایرین چندین هزار نیروی زمینی به فرودگاه کابل اعزام کند.

تخلیه افراد که از ۱۴ آگوست آغازشده بود در شرایط تقریباً دائمی تهدید حمله توسط شاخه افغانستانی گروه دولت اسلامی به اجرا درآمد. اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت
اعتراف پنتاگون به خطای فاجعه‌بار حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان کشت

هیچ ارتباطی وجود نداشت

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

مک‌کنزی که بر عملیات نیروی نظامی ایالات‌متحده در افغانستان شامل تخلیه نهایی نیروی‌های نظامی ایالات‌متحده و بیش از ۱۲۰،۰۰۰ شهروند غیرنظامی از فرودگاه کابل نظارت می‌کرد با خانواده و دوستان کشته‌شدگان در حمله هوایی ابراز همدردی کرد.

مک‌کنزی گفت «من اکنون متقاعد شده‌ام که ۱۰ شهروند غیرنظامی شامل هفت کودک به طرز فاجعه‌باری در آن حمله نظامی کشته‌شده‌اند.»

مک‌کنزی در اشاره به شاخه افغانستان گروه دولت اسلامی گفت «علاوه بر این طبق ارزیابی فعلی ما مرتبط بودن آن خودرو و کسانی که کشته شدند به ISIS-K (شاخه افغانستان دولت اسلامی)، یا ارتباط آن خودرو با تهدید مستقیم علیه نیروهای نظامی ایالات‌متحده نامحتمل است.»

لوید آوستین (Lloyd Austin) وزیر دفاع در یک بیانیه کتبی برای آنچه «خطای وحشتناک» خواند عذرخواهی کرد.

آوستین گفت «ما حالا می‌دانیم که» بین راننده آن خودرو و گروه دولت اسلامی «هیچ ارتباطی وجود نداشته است» و فعالیت‌های راننده در آن روز «کاملاً بی‌خطر بوده است و به‌هیچ‌وجه با تهدید قریب‌الوقوعی که ما باور داشتیم با آن مواجه هستیم ارتباطی نداشته است.»

ژنرال مارک مایلی (Mark Milley) رئیس ستاد مشترک فرماندهان دو روز پس از حمله به خبرنگاران گفت که به نظر می‌رسد این حمله یک حمله هوایی «برحق و درست» بوده است و حداقل یک نفر از کشته‌شدگان در این حمله از «تسهیل گران» گروه دولت اسلامی شاخه افغانستان بوده است که ۱۶۹ غیرنظامی افغانستانی و ۱۳ عضو نیروی نظامی امریکایی را در یک بمب‌گذاری انتحاری در ۲۶ آگوست در فرودگاه کابل کشته بوده است.

پس از اظهارات مک‌کنزی، ژنرال مایلی ابراز پشیمانی کرد.

مایلی به خبرنگارانی که در سفر به اروپا او را همراهی می‌کردند گفت «[کشته شدن غیرنظامیان در این حمله] یک فاجعه وحشتناک جنگ و حادثه‌ای جان‌گداز است.»

«فرماندهان مستقر در میدان در یک محیط پویای پرخطر از اختیار و قدرت مناسب برخوردار بودند و اطمینان قابل توجیهی مبنی بر معتبر بودن هدف حمله داشتند، اما نتیجه‌گیری ما از تجزیه‌وتحلیل عمیق‌تر پس از حمله نشان می‌دهد که غیرنظامیان بی‌گناه کشته‌شده‌اند.» اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت
اعتراف پنتاگون به خطای فاجعه‌بار حمله پهپادی کابل که جای داعش غیرنظامیان را کشت

این خانواده برای ایالت متحده کار می‌کرد

اعتراف پنتاگون به «خطای فاجعه‌بار» در حمله پهپادی کابل که به‌جای داعش غیرنظامیان را کشت

توضیحات ارائه‌شده از طرف خانواده، اسنادی از طرف همکاران که به روئیت آسوشیتدپرس رسیده است و صحنه قابل‌مشاهده در خانه این خانواده {که خودرو زمرای احمدی (Zemerai Ahmadi) دقیقه پس از پارک کردن در مسیر ماشین‌رو را نشان می‌دهد که هدف حمله یک موشک هل‌فایر (Hellfire) قرارگرفته است}همگی تصویری از یک خانواده را نمایش می‌دهند که برای امریکایی‌ها کار می‌کرده‌اند و سعی داشته‌اند به دلیل ترس از تهدید جانی تحت حاکمیت طالبان ویزای ایالات‌متحده را به دست آورند.

خانواده کشته‌شدگان می‌گویند هنگامی‌که احمدی، ۳۷ ساله به‌تنهایی خودرو خود را به درب خانه رساند بوق زد و پسر ۱۱ ساله او بیرون دوید و احمدی به او اجازه داد که سوار خودرو شود و خودرو را در مسیر ماشین‌رو خانه پارک کند.

سایر کودکان نیز برای تماشا کردن بیرون دویدند و موشک هل‌فایر خودرو را به خاکستر تبدیل کرد و هفت کودک و یک پسر بزرگ‌سال و برادرزاده احمدی را کشت.

گروه کمک‌های بشردوستانه عفو بین‌الملل پذیرش اشتباه توسط ارتش ایالات‌متحده را اولین گام مثبت خواند.

برایان کستنر (Brian Castner) مشاور ارشد بحران در سازمان عفو بین‌الملل گفت «ایالات‌متحده حالا باید به یک تحقیقات کامل، شفاف و بی‌طرفانه در مورد این حادثه متعهد شود.»

«هر فردی که مشکوک به مسئولیت مجرمانه بود باید در یک دادگاه عادلانه تحت پیگرد قانونی قرار بگیرد. بازماندگان و خانواده‌های قربانیان باید در جریان پیشرفت تحقیقات قرار بگیرند و غرامت کامل دریافت کنند.»

فرانک مک‌کنزی کشته شدن غیرنظامیان    فرانک مک‌کنزی    کشته شدن غیرنظامیان  فرانک مک‌کنزی      کشته شدن غیرنظامیان  فرانک مک‌کنزی      کشته شدن غیرنظامیان  فرانک مک‌کنزی

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا