جدیدترین اخباردانش و آموزش

مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

طبق تازه ترین پژوهش ها نگهداری از حیوانات خانگی قدرت مغز را افزایش می دهد و زوال شناخت را به تاخیر می اندازد

مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

یکی از تازه ترین مطالعات به این نتیجه رسید که داشتن یک حیوان خانگی همدم به مدت طولانی می تواند نقصان حافظه و سایر انواع زوال در توانایی های شناختی را کاهش دهد.

مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند
مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

طبق پژوهش های مقدماتی داشتن حیوان خانگی به ویژه برای حافظه کاری کلامی از جمله به خاطرسپاری فهرست هایی از کلمات مفید است. نویسنده اصلی این پژوهش، جنیفر اپلبام (Jennifer Applebaum)، کاندید دکترای جامعه شناسی و دانشجوی دکترای حق التدریس موسسه ملی سلامت در دانشگاه فلوریدا در ایمیلی به سی ان ان (CNN) گفت «تا جایی که می دانیم مطالعه ما اولین مطالعه ای است که تاثیر طول مدت داشتن حیوان خانگی بر سلامت شناختی را بررسی می کند.»

گربه ها و سگ ها تنها حیوانات خانگی نیستند که می توانند مغز را تقویت کنند. اپلبام گفت افرادی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند علاوه بر این [حیوانات خانگی] مراقبت از خرگوش، همستر، پرندگان، ماهی و خزندگان را نیز به عهده داشتند، اگرچه «سگ رایج ترین بود و پس از آن گربه قرار داشت.»

مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند
مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

دکتر تیفانی بریلی (Tiffany Braley) متخصص ایمنی شناسی عصبی بالینی و استادیار عصب شناسی در دانشگاه میشیگان در ایمیلی گفت که داشتن یک حیوان خانگی در میان خانوار به مدت پنج سال یا طولانی تر دارای بیشترین منافع است و زوال توانایی‌های شناختی را در طول یک دوره شش ماهه مطالعه تا ۱.۲ امتیاز در مقایسه با نرخ زوال شناختی در افراد بدون حیوانات خانگی به تاخیر انداخت. 

تیفانی بریلی نویسنده ارشد مطالعه ای که قرار است در اپریل در ۷۴ امین نشست سالیانه آکادمی عصب شناسی آمریکا ارائه شود گفت «این یافته ها شواهد اولیه ای فراهم می کند که نشان می دهد داشتن طولانی مدت حیوان خانگی میتواند در مقابل زوال توانایی شناختی محافظت کننده باشد.»

چرا داشتن حیوانات خانگی به مدت بیشتر از پنج سال دارای بیشترین تاثیر مثبت است؟ این مطالعه که تنها می توانست یک رابطه همبستگی را بین داشتن حیوان خانگی و توانایی شناختی نشان دهد و رابطه علی و معلولی مستقیم را نشان نمی داد، قادر به پاسخ دادن به این پرسش نبود.

دکتر بریلی گفت با این حال مطالعات قبلی به اثرات منفی استرس به ویژه استرس مزمن بر سلامت مغز اشاره داشته اند.

دکتر بریلی گفت «پژوهش های قبلی علاوه بر این نشان دهنده رابطه همبستگی بین معاشرت با حیوانات همدم و معیارهای روانشناختی کاهش استرس بوده اند که از جمله این معیارها کاهش سطح کورتیزول و فشار خون بود، که در طولانی مدت می‌توانند بر سلامت تونایی های شناختی تاثیر داشته باشند.

کارشناسان می گویند که داشتن حیوان خانگی می تواند دارای مزایای مغزی متعدد دیگری از جمله معاشرت و همدمی اجتماعی و یک احساس وظیفه و هدف باشد.

دکتر ریچارد ایزاکسون (Richard Isaacson) مدیر درمانگاه پیشگیری از آلزایمر در مرکز سلامت مغز در کالج پزشکی اشمیت در دانشگاه فلوریدا آتلانتیک گفت «داشتن یک یا چند حیوان خانگی بسیاری از مولفه های یک سبک زندگی حامی سلامت مغزی را با یکدیگر ترکیب می کند.»

ایزاکسون که در این مطالعه جدید نقشی نداشته است گفت «درگیر شدن توانایی های شناختی، معاشرت و جامعه پذیری، فعالیت فیزیکی و داشتن حس هدفمندی می تواند جداگانه یا حتی به میزان بیشتری به صورت ترکیبی به برطرف ساختن ریسک فاکتورهای قابل اصلاح برای کاهش توانایی شناختی و بیماری زوال عقل آلزایمر کمک کند. مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند
مطالعات نشان می دهد حیوانات خانگی می توانند قدرت مغز را افزایش دهند

حافظه کاری

 

این مطالعه داده های شناختی مربوط به بیش از ۱،۳۰۰ بزرگسال را که در مطالعات سلامت و بازنشستگی (Health and Retirement Study) شرکت کرده بودند تجزیه و تحلیل کرد، این مطالعات در واقع بررسی یک نمونه آماری معرف جمعیت ملی است که زندگی امریکایی های ۵۰ ساله و بزرگتر را پیگیری می کند.

هر کسی که دچار زوال شناختی بود در ابتدای پژوهش از تجزیه و تحلیل داده ها حذف شد. در نمونه آماری نهایی بیش از ۵۳% از شرکت کنندگان دارای حیوان خانگی بودند. دارندگان حیوان خانگی معمولا از موقعیت اجتماعی-اقتصادی بالاتری برخوردار بودند، که این عامل نیز می تواند دلیلی برای بهره مندی از این مزایا باشد: کارشناسان می گویند افرادی که از درآمد بیشتری برخوردارند با احتمال بیشتری ممکن است که به پزشک مراجعه کنند و از سلامت خود مراقبت کنند.

این مطالعه می گوید هر گونه مزایای تقویت مغز که با داشتن حیوان خانگی در طول بیش از پنج سال مرتبط دانسته شده بود «برای بزرگسالان سیاه پوست، بزرگسالان دارای تحصیلات دانشگاهی و مردان در سطح بالاتری قرار داشته است.»

اپلبام گفت «پژوهش های بیشتری برای توضیح دادن این یافته ها لازم است.» اپلبام اضافه کرد از آنجا که پژوهش های قبلی اغلب در میان نمونه های جهت دار و دچار سوگیری انجام شده بود که عمدتا از زنان سفید پوست تشکیل شده بودند، به همین دلیل ما فاقد اطلاعات کافی در مورد مردان (و سایر جنسیت ها) و مردم رنگین پوست، به خصوص مردم سیاه پوست دارای حیوان خانگی هستیم.»

آیا یافته های این پژوهش به این معناست که اگر یک بزرگسال مسن تر هستید که مایلید از مغز خود محافظت کنید باید بلافاصله از خانه بیرون بزنید و یک حیوان خانگی بگیرید؟ کارشناسان می گویند، نه لزوما. مطالعات نشان می دهد که دارندگان حیوانات خانگی ممکن است تنها، افسرده و دارای مشکلات مزمن باشند که می تواند داشت حیوان خانگی را به یک عامل منفی تبدیل کند.

اپلبام گفت «ما داشتن حیوان خانگی را به عنوان یک درمان مداخله گرانه توصیه نمی کنیم.» «با این حال توصیه می کنیم افرای که دارای حیوان خانگی هستند از طریق سیاست های عمومی و همکاری های اجتماعی برای نگهداری از حیوانات مورد حمایت قرار بگیرند.»

اپلبام گفت ابطال شهریه حق نگهداری حیوانات خانگی روی خانه های اجاره ای و فراهم کردن خدمات دامپزشکی رایگان یا کم هزینه تاثیر بسیار زیادی در کمک به دارندگان حیوانات خانگی برای نگه داشتن حیوانات خود، به خصوص در محله های کم درآمد و جوامع رنگین پوستان، خواهد داشت.

سایر ایده ها [برای کمک به دارندگان حیوانات خانگی] شامل فراهم کردن حمایت های نگهداری موقت توسط افراد داوطلب یا پانسیون های نگهداری برای افرادی است که ناگهان به دلیل بحران های سلامت قادر به مراقبت از حیوانات خانگی نیستند.

اپلبام گفت «جدایی ناخواسته از یک حیوان خانگی می تواند برای صاحب حیوان که با او انس گرفته ویرانگر باشد و اقشار حاشیه‌ای جامعه بیش از همه در معرض ریسک چنین پیامدهای ناخواسته ای هستند.»

حیوانات خانگی و زوال عقل  مزایای داشتن حیوان خانگی      حیوانات خانگی و زوال عقل    مزایای داشتن حیوان خانگی    حیوانات خانگی و زوال عقل مزایای داشتن حیوان خانگی  حیوانات خانگی و زوال عقل

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا