جدیدترین اخبارجهاندولت فدرالکانادا

پارلمان کانادا روز سه شنبه به اتفاق آراء عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو را تصویب کرد

ترودو گفت کانادا اولین متحد ناتو است که درخواست عضویت فنلاند و سوئد را در پارلمان خود تصویب کرد

پارلمان کانادا روز سه شنبه به اتفاق آراء عضویت فنلاند و سوئد در ائتلاف ناتو را تصویب کرد

جاستین ترودو گفت که کانادا اولین عضو ناتو بود که روز سه‌شنبه درخواست‌های فنلاند و سوئد برای پیوستن به این ائتلاف را تصویب کرد.

ترودو اکنون از سایر متحدان می خواهد که به سرعت برای نهایی کردن روند تصویب این درخواست ها در پارلمان خود اقدام کنند.

ترودو در بیانیه‌ای گفت «این اقدام کانادا دو کشور [فنلاند و سوئد] را یک قدم به عضویت کامل نزدیک‌تر می‌کند». عضویت آنها ناتو را قوی تر خواهد کرد.

هلسینکی و استکهلم در ماه مه، کمتر از دو ماه پس از تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین برای پیوستن به ناتو درخواست فرستادند.

اعلام موافقت روز سه شنبه کانادا برای وارد کردن این دو کشور شمال اروپا به جمع ائتلاف ناتو اواخر ماه گذشته با حمایت متفق القول مجلس عوام تسریع شد.

اقدام کانادا پس از آن صورت گرفت که هفته گذشته ترکیه به عنوان یکی از کشورهای عضو ناتو از مخالفت خود با درخواست پیوستن این دو کشور صرف نظر کرد.

ترکیه، فنلاند و سوئد پیش از اجلاس سران ناتو در مادرید یک تفاهم نامه امضا کردند. امضای این یادداشت تفاهم در پاسخ به نگرانی های آنکارا در مورد حمایت ادعایی این کشورها از گروه های کرد و تحریم های تسلیحاتی انجام شد.

پارلمان‌های هر یک از کشورهای عضو ناتو باید الحاق فنلاند و سوئد به این ائتلاف را تصویب کنند.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو هفته گذشته از ارائه زمانبندی دقیق برای پیوستن رسمی دو کشور سوئد و فنلاند به این گروه خودداری کرد.

در بیانیه ای که ترودو سه شنبه منتشر کرد آمده است که «ما از همه اعضای ناتو می خواهیم که به سرعت برای تکمیل فرآیندهای تصویب در پارلمان خود اقدام کنند تا هر گونه فرصت مداخله دشمنان را محدود کنیم.»

موافقت کانادا  موافقت کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا