جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

کانادا ورود ۱۰ هزار نفر از مقامات ارشد سپاه پاسداران به کانادا را ممنوع کرد

جاستین ترودو گفت دولت در حال اقدام برای ممنوع کردن ورود اعضای رژیم ایران و سپاه پاسداران به کانادا است

کانادا ورود ۱۰ هزار نفر از مقامات ارشد سپاه پاسداران به کانادا را ممنوع کرد

جاستین ترودو نخست‌وزیر کانادا گفت که دولت او اقداماتی را برای جلوگیری از ورود اعضای ارشد سپاه پاسداران ایران به کانادا انجام می‌دهد.

کانادا ورود 10 هزار نفر از مقامات ارشد سپاه پاسداران به کانادا را ممنوع کرد
کانادا ورود ۱۰ هزار نفر از مقامات ارشد سپاه پاسداران به کانادا را ممنوع کرد

ترودو گفت که این اقدام بر ۵۰ درصد از اعضای ارشد سپاه (تقریباً ۱۰،۰۰۰ عضو سپاه) تأثیر خواهد گذاشت و دائمی خواهد بود.

ترودو روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت «ما از قدرتمندترین ابزاری که در اختیار داریم برای تحت فشار قرار دادن این رژیم ظالم استفاده می کنیم.»

این اقدام پس از هفته‌ها فشار بر دولت از سوی نمایندگان اپوزیسیون و مدافعان برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تروریستی کانادا صورت گرفت.

آنچه که دولت اعلام کرد، به منزله قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست نهادهای تروریستی نیست. در عوض دولت از مقررات قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) برای هدف قرار دادن اعضای رژیم و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی استفاده می کند.

نمایندگان مجلس در سال ۲۰۱۸ با تصویب طرحی از دولت خواستند سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار دهد. با گذشت چهار سال دولت هنوز اقدامی در این خصوص انجام نداده است؛ اگرچه نیروی شبه‌نظامی قدس که زیرشاخه سپاه پاسداران است در حال حاضر در این فهرست قرار دارد.

اپوزیسیون محافظه‌کار در هفته‌های اخیر فشار بر دولت برای افزودن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست تروریستی کانادا را شدت بخشیده اند. نمایندگان محافظه کار از زمان آغاز به کار مجدد پارلمان در ماه گذشته تقریباً در هر جلسه پرسش در پارلمان این موضوع را مطرح کرده اند.

انجمن خانواده‌های قربانیان پرواز پی‌اس‌۷۵۲ (PS752) نیز از اتاوا خواسته است تا در پاسخ به نقش سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انهدام هواپیمای غیرنظامی در سال ۲۰۲۰ این سازمان را به فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا اضافه کند.

کریستیا فریلند معاون نخست وزیر روز جمعه تاکید کرد که دولت فدرال با اتخاذ اقداماتی که انجام داده است، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک نهاد تروریستی به رسمیت می شناسد.

فریلند گفت «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک سازمان تروریستی است. امروز با قرار دادن سپاه در فهرست قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) و در واقع با قرار دادن بخش گسترده تری از سران رژیم ایران تحت این قانون ما به طور رسمی این واقعیت [تروریستی بودن سپاه پاسداران] را به رسمیت می شناسیم و بر اساس آن عمل می کنیم.»

ترودو هنگام پاسخ به پرسشی در مورد این که چرا دولت واقعا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان‌های تروریستی اضافه نکرده است، احتمال انجام این کار را منتفی ندانست.

ترودو گفت «ما با دقت تمام ابزارهای بالقوه را بررسی کرده ایم و هیچ ابزار دیگری را از میان گزینه های موجود حذف نمی کنیم.»

ترودو افزود که قانون حفاظت از مهاجرت و پناهندگان (IRPA) در دهه ۱۹۹۰ علیه افراد مسئول در رواندا و بوسنی به کار گرفته شد.

دفتر مارکو مندیچینو وزیر امنیت عمومی قبلا گفته بود که افزودن یک سازمان به فهرست تروریستی جزو اختیارات سیاستمداران نیست.

الکساندر کوهن سخنگوی وزارت امنیت عمومی کانادا در ماه سپتامبر در ایمیلی به کنیدین پرس (The Canadian Press) گفت «تعیین اینکه آیا یک گروه یک نهاد تروریستی است، فرآیندی محتاطانه و غیرسیاسی است که توسط آژانس های امنیت ملی کانادا انجام می شود.»

دولت ترودو اوایل این هفته ۳۴ فرد و نهاد ایرانی از جمله اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و پلیس امنیت اخلاقی ایران را تحریم کرد.

ترودو روز جمعه گفت که دولت این تحریم ها را گسترش خواهد داد و ۷۶ میلیون دلار برای تقویت ظرفیت پلیس سلطنتی کانادا برای توقیف و مسدود کردن دارایی های نهادهای تحریم شده اختصاص خواهد داد.

سپاه در فهرست گروه تروریستی کانادا  تحریم مقامات ارشد سپاه سپاه در فهرست گروه تروریستی کانادا تحریم مقامات ارشد سپاه  سپاه در فهرست گروه تروریستی کانادا  تحریم مقامات ارشد سپاه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا