جدیدترین اخبارجهان

پاپ برای اولین بار از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد می‌کند و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد

پاپ فرانسیس برای اولین بار به طور ضمنی از پوتین در مورد اوکراین انتقاد کرد

پاپ فرانسیس برای اولین بار از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد

  • فرانسیس سفر دو روزه خود را به مالت آغاز کرد.
  • تشدید درد زانو پاپ را مجبور کرد تا برای سوار و پیاده شدن از هواپیما از آسانسور باربری استفاده کند.
  • پاپ در مورد اوکراین می‌گوید برخی [بدون اشاره به نام پوتین] «درگیر ادعاهای نابهنگام» هستند.
  • پاپ فساد در مالت را محکوم و از مهاجران دفاع می کند.

پاپ فرانسیس روز شنبه گفت که در حال بررسی سفر به کی‌یف است و تلویحاً از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین انتقاد کرد و گفت که پوتین به درگیری برای منافع ملی گرایانه خود دامن می‌زند.

پاپ فرانسیس برای اولین بار از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد
پاپ فرانسیس از پوتین برای حمله به اوکراین انتقاد کرد و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد

فرانسیس این اظهارات را ابتدا برای خبرنگاران در هواپیمایی که او را برای دیداری دو روزه به مالت می برد، و سپس در یک سخنرانی سخت در کاخ ریاست جمهوری جزیره بیان کرد که تردیدی باقی نگذاشت که منظور او چه کسی است.

پاپ گفت «از شرق اروپا، از سرزمین طلوع خورشید، اکنون سایه های تاریک جنگ گسترده شده است. ما فکر می کردیم که تهاجم به کشورهای دیگر، درگیری های خیابانی وحشیانه و تهدیدات اتمی خاطرات تلخ گذشته‌ای دور هستند.»

مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را در اقدامی که در ۲۴ فوریه انجام داد را تکذیب می کند و آن را یک “عملیات نظامی ویژه” می نامد که نه برای اشغال سرزمین، بلکه برای غیرنظامی کردن و نازی‌زدایی همسایه خود طراحی کرده است.

فرانسیس قبلاً این اصطلاح را رد کرده و آن را یک جنگ خوانده است.

فرانسیس گفت «با این حال، بادهای یخی جنگ که در پی خود فقط مرگ، ویرانی و نفرت را به همراه دارد، به شدت بر زندگی بسیاری از مردم تأثیر گذاشته و همه ما را تحت تأثیر قرار داده است.»

او بدون ذکر نام پوتین گفت «یک بار دیگر، برخی قدرتمندان، متأسفانه گرفتار ادعاهای نادرست، منافع ملی‌گرایانه، برانگیختن و دامن زدن به درگیری‌ها هستند، در حالی که مردم عادی نیاز به ساختن آینده‌ای را احساس می‌کنند که یا مشترک خواهد بود یا اصلاً نخواهد بود.»

صدای فرانسیس بلند و محکم بود اما او برای ایراد سخنرانی نشست.

متئو برونی، سخنگوی واتیکان گفت «برای اولین بار در ۳۶ سفر خارج از کشور، درد زانو او را مجبور کرد که از آسانسور باری برای سوار شدن به هواپیما در رم و پیاده شدن در والتا استفاده کند.»

پاپ فرانسیس برای اولین بار از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد
پاپ فرانسیس از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد

پاپ که در حال قدم زدن در کاخ ریاست‌جمهوری این جزیره عمدتاً کاتولیک‌ها می‌لنگید، قبلاً آنچه را «تجاوز غیرقابل توجیه» می‌خواند به شدت محکوم کرده است و حالا «جنایت‌ها» در جنگ را محکوم می‌کند.

پاپ فرانسیس که فقط در دعاهای خود به طور مستقیم به روسیه اشاره کرده، گفت «اکنون در شب جنگی که بر سر بشریت افتاده است، اجازه ندهیم رویای صلح کم رنگ شود.»

او بار دیگر از صنعت تسلیحات انتقاد کرد و از کمرنگ شدن اشتیاق برای صلح که پس از جنگ جهانی دوم پدیدار شد ابراز ناراحتی کرد و گفت که تضاد منافع و ایدئولوژی ها در اغوای خودکامگی، اشکال جدید امپریالیسم (و) تجاوزگری گسترده دوباره با قدرت ظاهر شده است.

پیش از این، پاپ در پاسخ به سوال خبرنگاری در این پرواز که آیا در حال بررسی دعوتی برای بازدید از کی‌یف است، پاپ پاسخ داد «بله، این گزینه روی میز است.» اما او جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

فرانسیس توسط رئیس جمهور اوکراین ولودیمیر زلنسکی، شهردار کی‌یف ویتالی کلیچکو، اسقف اعظم اسویاتوسلاو شوچوک از کلیسای کاتولیک بیزانسی اوکراین و آندری یوراش سفیر اوکراین در واتیکان دعوت شده است.

پاپ فرانسیس برای اولین بار از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد و سفر به کی‌یف را در نظر می‌گیرد
پاپ فرانسیس از پوتین در مورد حمله به اوکراین انتقاد کرد

او با زلنسکی و شوچوک تلفنی صحبت کرده است.

پاپ همچنین فساد در مالت را محکوم کرد، جایی که ادعاهای بی‌نظمی مالی و خویشاوندی در بیشتر دهه گذشته بر روایت سیاسی حاکم بوده است.

او گفت «انشالله همیشه قانونمندی و شفافیت را پرورش دهید که باعث ریشه کنی فساد و جنایت می شود.»

مالت سال‌هاست که در خط مقدم بحران مهاجرت اروپا قرار داشته و هزاران مهاجری که از شمال آفریقا وارد شده‌اند تلاش می‌کنند تا به سرزمین اصلی بروند.

فرانسیس در اشاره‌ای آشکار به فرستادن مهاجران نجات یافته در دریا به لیبی توسط برخی کشورهای اتحادیه اروپا، «توافق های زشت با جنایتکارانی که انسان های دیگر را به بردگی می کشند» را محکوم کرد.

فرانسیس در گذشته شرایط مراکز نگهداری مهاجران در لیبی را با اردوگاه های نازی و شوروی مقایسه کرده بود.

سفر پاپ فرانسیس به مالت      سفر پاپ فرانسیس به مالت    سفر پاپ فرانسیس به مالت

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا