جدیدترین اخبارجهان

زلنسکی گفت ایران دروغ می گوید که تنها تعداد معدودی پهپاد را «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» به روسیه ارسال کرده است

زلنسکی با دروغ خواندن ادعای ارسال معدودی پهپاد ایرانی به روسیه گفت ما روزانه دست کم ۱۰ پهپاد ایرانی ساقط می کنیم

زلنسکی گفت ایران دروغ می گوید که تنها تعداد معدودی پهپاد را «ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین» به روسیه ارسال کرده است

حکومت ایران بالاخره اعتراف کرد که پهپاد به روسیه ارسال کرده است، اما گفت که این پهپادها قبل از حمله روسیه به اوکراین ارسال شده اند.

 روز شنبه ایران برای اولین بار اعتراف کرد که برای روسیه پهپاد تامین کرده است و در عین حال مدعی شد که این پهپادها را قبل از شروع جنگ اوکراین در فوریه ارسال کرده است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در واکنش به ادعای ایران مبنی بر اینکه ارسال پهپادهای ساخت ایران به روسیه را «ماه‌ها قبل» از حمله روسیه به اوکراین انجام داده است، ایران را به «دروغ‌گویی» متهم کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران گفت که «تعداد کمی» پهپاد چند ماه قبل از حمله نیروهای مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه به روسیه تحویل داده شده است.

اما ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین در جریان سخنرانی تلویزیونی شنبه شب خود در اوکراین ایران را به «دروغگویی در مورد بدیهیات» متهم کرد و گفت که نیروهای کی‌یف روزانه دست کم ۱۰ پهپاد ایرانی را سرنگون می‌کنند.

اظهارات زلنسکی پس از آن مطرح شد که خبرگزاری ایرنا به نقل از امیرعبداللهیان گفت «این هیاهویی که  برخی کشورهای غربی راه انداخته اند مبنی بر این که ایران برای کمک به جنگ اوکراین موشک و پهپاد در اختیار روسیه قرار داده است؛ بخش موشک آن کاملا غلط است و بخش پهپاد آن درست است. و ما ماه‌ها قبل از جنگ اوکراین تعداد معدودی پهپاد در اختیار روسیه قرار دادیم.

آقای امیرعبداللهیان گفت که ایران متعهد به توقف درگیری است.

امیرعبداللهیان گفت «اگر (اوکراین) اسنادی در اختیار دارد که نشان دهد روسیه از پهپادهای ایرانی در اوکراین استفاده کرده است، باید آن را در اختیار ما قرار دهد.»

«اگر برای ما ثابت شود که روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ علیه اوکراین استفاده کرده است، نسبت به این موضوع بی تفاوت نخواهیم بود.»

آقای زلنسکی در سخنرانی ویدیویی خود در شامگاه شنبه صحبت‌ها در مورد عرضه محدود پهپاد ایران به روسیه را رد کرد و گفت که اوکراین تنها در روز جمعه ۱۱ پهپاد ایرانی را سرنگون کرده است.

زلنسکی گفت «اگر ایران به دروغگویی درباره بدیهیات ادامه دهد، در این صورت جهان تلاش‌های بیشتری را برای بررسی همکاری‌های تروریستی بین رژیم‌های روسیه و ایران و آنچه روسیه در ازای چنین همکاری‌هایی به ایران پرداخت می‌کند، انجام خواهد داد.»

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران نیز در توئیتی نوشت که ارسال چند پهپاد توسط ایران صحت ندارد.

مالی گفت «[ایران] تنها در تابستان امسال ده ها پهپاد را [به روسیه] منتقل کرد و پرسنل نظامی خود را در مناطق اشغالی اوکراین مستقر کرده است تا در استفاده از پهپادها به روسیه کمک کنند.»

پیش از این مقامات ایرانی ارسال تسلیحات به روسیه در جنگ با اوکراین را انکار کرده بودند.

در هفته‌های اخیر اوکراین از افزایش حملات پهپادی به زیرساخت‌های غیرنظامی، به ویژه هدف قرار دادن نیروگاه‌ها و سدها با استفاده از پهپادهای شاهد-۱۳۶ ساخت ایران خبر داده است. روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی برای حمله به اوکراین توسط نیروهایش را تکذیب می کند.  پهپاد ساخت ایران  پهپاد ساخت ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا