جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت کاهش نسبت جمعیت فرانسوی زبانان در کانادا «بسیار نگران کننده» است

نسبت جمعیت افرادی که در کانادا به یک زبان غیررسمی در خانه صحبت می کنند ۱۵ درصد افزایش یافته است در حالی که جمعیت فرانسوی زبانان رو به کاهش است

نخست وزیر جاستین ترودو گفت کاهش نسبت جمعیت فرانسوی زبانان در کانادا «بسیار نگران کننده» است

نخست وزیر کانادا روز جمعه گفت داده های سرشماری جدید که نشان دهنده کاهش نسبت جمعیت فرانسوی زبانان در کانادا است «بسیار نگران کننده است»؛ ترودو افزود که اتاوا همچنان مسئولیت حفاظت از اقلیت های زبانی در سراسر کشور، از جمله در کبک را بر عهده دارد.

نخست وزیر جاستین ترودو گفت کاهش نسبت جمعیت فرانسوی زبانان در کانادا «بسیار نگران کننده» است
نخست وزیر جاستین ترودو گفت کاهش نسبت جمعیت فرانسوی زبانان در کانادا «بسیار نگران کننده» است

ترودو در جریان بازدید از لس آیلز دلا مدلین (Les Iles-de-la-Madeleine) در کبک به داده‌های سرشماری که این هفته منتشر شد واکشن نشان داد؛ داده های منتشر شده حاکی از آن بود که نسبت جمعیت کانادایی‌هایی که عمدتاً در خانه فرانسوی صحبت می‌کنند تقریباً در همه استان‌ها و مناطق کاهش یافته است. در کبک درصد افرادی که عمدتاً در خانه فرانسوی صحبت می کنند، در سال ۲۰۲۱ با کاهش از ۸۲.۳ درصد در طول ۲۰ سال گذشته به ۷۷.۵ درصد کاهش یافت.

ترودو گفت که با وجود این که داده ها تکان دهنده هستند، «ما در طول چند سال گذشته می توانستیم چنین نتیجه‌ای را پیش بینی کنیم.»

ترودو در کپ او میولز (Cap-aux-Meules) در کبک در جریان اعلام یک خبر مربوط به زیرساخت ها گفت «اعدادی که اخیراً منتشر شده اند بسیار مشکل ساز و نگران کننده است اما چندان غافلگیرکننده نیست.»

ترودو گفت به همین دلیل است که دولت فدرال اوایل سال جاری لایحه ای را برای افزایش استفاده از زبان فرانسوی در مشاغل خصوصی تحت نظارت دولت فدرال ارائه کرد. نخست وزیر گفت که پیشنهاد دولت برای نوسازی قانون زبان های رسمی علاوه بر این تاییدی است بر مسئولیت پذیری اتاوا در مورد محافظت از زبان فرانسه حتی در کبک، کاری که به گفته او دولت های فدرال قبلی انجام نداده اند.

با این وجود این لایحه به شرکت‌های تحت نظارت دولت فدرال اجازه می‌دهد تا از مشمولیت منشور زبان سختگیرانه کبک خارج شوند. علاوه بر این دولت فدرال پیوستن به اعتراض نهایی دادگاه نسبت به اصلاحات زبان کبک که اخیراً به عنوان لایحه ۹۶ (Bill 96) تصویب شد را منتفی ندانسته است.

لایحه ۹۶ قوانین سختگیرانه فرانسوی زبان را برای مشاغل گسترش می دهد، مهاجران را ملزم می کند که شش ماه پس از ورود به کبک فقط به زبان فرانسوی با دولت ارتباط برقرار کنند و ثبت نام در کالج های انگلیسی زبان را محدود می کند.

ترودو گفت در حالی که دولت فدرال متعهد به حفاظت از زبان فرانسه در کبک است، اما در عین حال متعهد است که اطمینان حاصل کند که حقوق اقلیت های زبانی در سراسر کشور رعایت می شود. ترودو افزود که حمایت هایی که انگلیسی زبانان در کبک از آن برخوردار هستند، از حقوق فرانسویان در سایر نقاط کانادا نیز محافظت می کند.

بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱تعداد کانادایی‌هایی که عمدتاً به یک زبان غیر رسمی در خانه صحبت می‌کنند، ۱۵ درصد افزایش یافته و از چهار میلیون نفر به حدود ۴.۶ میلیون نفر رسیده است.

به غیر از زبان‌های آسیای جنوبی، زبان‌های دیگری که عمدتاً در خانه صحبت می‌شوند و در حال افزایش هستند عبارتند از زبان‌های ترکی، تاگالوگ، عربی، اسپانیایی، فارسی و تیگریگنا که یک زبان آفریقای شرقی است.

طبق داده های سرشماری اخیر از مجموع بیش از ۳۶ میلیون نفر جمعیت کانادا زبان مادری بیش از ۲۱.۳ میلیون نفر انگلیسی، زبان مادری بیش از ۷.۶ میلیون نفر فرانسوی است و ۱۹۰،۷۸۵ اعلام کردند که زبان مادری آنها فارسی ایرانی است، ۲۹،۵۰۵ نفر صرفا زبان خود را فارسی اعلام کردند. از مجموع بیش از ۱۴ میلیون نفر جمعیت استان انتاریو ۱۰۳،۴۴۵ نفر در خانه به فارسی ایرانی صحبت می کنند.

فرانسوی زبانان کبک    فرانسوی زبانان کبک  فرانسوی زبانان کبک

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا