جدیدترین اخباردولت فدرالکانادا

دولت فدرال هیچ برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد

جاستین ترودو گفت هیچ برنامه ای برای درخواست مداخله ارتش یا ملاقات با معترضان کاروان راننده کامیون ها وجود ندارد

دولت فدرال هیچ برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا گفت که درخواست مداخله ارتش برای پایان دادن به بن بست بلاتکلیف کاروان راننده کامیون ها «در حال حاضر محتمل نیست» و او نیز هیچ برنامه ای برای تعامل با چند صد نفر از معترضانی که هنوز در خیابان های شهر اردو برپا کرده اند، ندارد. دولت فدرال هیچ برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد

ترودو روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت «دو سال پیش هنگامی که موضوع سایر اعتراضات که زیرساخت های حیاتی را مسدود کرده بودند در میان بود، پرسشهایی در مورد ارتش مطرح شد. پاسخ من در آن زمان مطابق پاسخ من در حال حاضر است :

یک شخص [تصمیم گیرنده] پیش از اعزام ارتش به موقعیتی که کانادایی ها در آن درگیرند باید بسیار بسیار احتیاط کند.» «این مسئله ای نیست که کسی بخواهد سهل انگارانه و نسنجیده به آن وارد شود، اما تا کنون هیچ درخواستی وجود نداشته و در حال حاضر نیز این بحث مطرح نیست.»

در حالی که تقریبا به مدت یک هفته کامل است که معترضان در خیابان ولینگتون پارک کرده اند، در روزهای اخیر درخواستها برای مداخله دولت فدرال بالا گرفته است. دولت فدرال هیچ برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد

دولت فدرال هیچ برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد
دولت فدرال برنامه ای برای مداخله ارتش یا ملاقات با راننده کامیون های معترض ندارد

مسئولان شهر با پیشنهاداتی مبنی بر ایفای نقش بارزتر توسط پلیس سلطنتی (RCMP) تا طرح این موضوع که آیا باید یک کمک مالی فدرال به کسب و کارهایی پیشنهاد شود که ناچار شده اند به دلیل ریسک های مرتبط با تظاهرات تعطیل کنند، ترودو را برای انجام اقدامات بیشتر تحت فشار قرار داده اند.

پیتر اسلالی (Peter Sloly) رئیس پلیس اتاوا روز چهارشنبه گفت که همه گزینه ها «برای حل و فصل این تظاهرات»روی میز است، از جمله صدور قرار منع تظاهرات از طرف دادگاه تا احتمال بالقوه درخواست مداخله از نیروهای مسلح کانادا که چنین اقدامی در طول تاریخ تظاهرات مدتی در این کشور به ندرت اتخاذ شده است.

در پاسخ به چنین اظهاراتی سخنگوی وزیر دفاع ملی در بیانیه ای گفت «نیروهای مسلح کانادا در این وضعیت دخالت نمی کنند و هیچ برنامه ای برای چنین مداخله ای از طرف نیروهای مسلح کانادا (CAF) وجود ندارد.»

ترودو روز پنجشنبه گفت دولت به هر گونه درخواست رسمی از طرف شهرداری یا استان پاسخ خواهد داد اما در مقطع فعلی دولت فدرال بر حمایت از شهرندان اتاوا متمرکز است که زندگی آنها به دلیل بوق زدن های پیوسته و موارد مکرر اذیت و آزار معلق مانده است.

ترودو گفت «به عنوان یک دولت فدرال، الزامات قانونی در مورد چگونگی مداخله در قلمروهای قضایی محلی وجود دارد و به همین دلیل است که ما برای ارائه حمایت در صورت لزوم آماده ایم.»

ترودو روز پنجشنبه از لحاظ ملاقات یا گفتگو با شرکت کنندگان در کاروان به منظور مجاب کردن آنها به ترک محل هیچ نشانه ای از تغییر موضع خود نشان نداد. ترودو گفت که صدای کانادایی ها در مورد مقررات واکسن اجباری در انتخابات فدرال قبلی شنیده شد و دولت او اکنون هیچ قصدی برای تغییر مسیر ندارد.

از ترودو (که به دلیل نتیجه مثبت تست کووید-۱۹ در روز دوشنبه در قرنطینه به سر می برد) پرسیده شد که آیا توانایی دارد، احساس امنیت می کند که به پارلمان هیل برود. نخست وزیر در پاسخ گفت که دغدغه اصلی او ایمنی ساکنین محلی است.

کاترین مک کنی عضو شورای شهر در طول کل هفته از دولت فدرال درخواست کرده بود که مداخله کند و از پلیس سلطنتی بخواهد که هدایت امور برای به کنترل درآوردن مرکز دان تاون را به عهده بگیرد تا پلیس محلی بتواند تمرکز خود را بر رسیدگی به «ارعاب و تهدیدهایی» که در محله های شهر اتاوا در جریان است متمرکز کند.

روز چهارشنبه مک کنی گفت که ساکنین «در جریان یک بحران ملی و تصرف شهر ما به حال خود را رها شده اند.»

سازمان دهندگان کاروان راننده کامیون ها در بیانیه مطبوعاتی که روز چهارشنبه منتشر شد گفتند، اگرچه از اینکه مردم محلی «متحمل این دردسر و مشکل شده اند» متاسف‌اند اما پیام آنها این است که باید این موضوع را از مقامات منتخب خود پیگیری کنند چرا که این سیاستمداران هستند که مسئول وضعیت هستند، چون تسلیم مطالبات آنها نشده اند.

سازمان دهندگان در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل اتاوا در دان تاون بر پیام خود تاکید کردند و گفتند با این موضوع که دولت فدرال مستقیما با آنها وارد تعامل نشده، مشکل دارند.

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا