جدیدترین اخبارجهان

معترضان عراقی در حال سر دادن شعار علیه ایران وارد پارلمان عراق شدند

عراقی ها در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری مورد حمایت ایران مجلس عراق در منطقه سبز بغداد را تصرف کردند

معترضان عراقی در حال سر دادن شعار علیه ایران وارد پارلمان عراق شدند

صدها معترض عراقی روز چهارشنبه در اعتراض به انتخاب نامزد نخست وزیری توسط احزاب مورد حمایت ایران، به پارلمان بغداد هجوم بردند و علیه ایران شعار دادند.

معترضان عراقی در حال سر دادن شعار علیه ایران وارد پارلمان عراق شدند
معترضان عراقی در حال سر دادن شعار علیه ایران وارد پارلمان عراق شدند

بسیاری از معترضان از پیروان روحانی بانفوذ (مقتدی صدر) بودند. در این تظاهرات برخی در حال راه رفتن روی میزها و برافراشتن پرچم‌های عراق دیده شدند.

هیچ یک از نمایندگان در مجلس حضور نداشت. فقط نیروهای امنیتی داخل ساختمان بودند و به نظر می‌رسید که نسبتا به آسانی به معترضان اجازه ورود دادند.

ورود معترضان به مجلس عراق در شرایطی انجام می شود که بزرگترین اعتراض از زمان برگزاری انتخابات عراق در ماه اکتبر در حال برگزاری است. تظاهرکنندگان به نامزدی اخیر محمد السودانی به عنوان نامزد رسمی بلوک چارچوب هماهنگی، ائتلافی به رهبری احزاب شیعه مورد حمایت ایران و متحدانشان اعتراض داشتند.

اوایل روز چهارشنبه، تظاهرکنندگان که بسیاری از آنها پیروان روحانی بانفوذ (مقتدی صدر) بودند، در اعتراض به انتخاب کاندید نخست‌وزیری توسط احزاب مورد حمایت ایران، وارد منطقه سبز بغداد شدند که دارای استحکامات سنگین امنیتی است.

پلیس ضد شورش برای عقب راندن تظاهرکنندگانی که در حال پایین کشیدن دیوارهای سیمانی ضد انفجار بودند، از ماشین های آبپاش استفاده کرد. اما بسیاری از دروازه‌های منطقه سبز که محل استقرار ساختمان‌های دولتی و سفارت‌خانه‌های خارجی است در جریان اعتراضات شکسته شدند.

تظاهرکنندگان درخیابان اصلی منطقه راهپیمایی کردند و ده ها نفر در مقابل درهای ساختمان مجلس عراق تجمع کردند.

پلیس ضد شورش در مقابل درهای ورودی اصلی جمع شدند. تظاهرکنندگان در اطراف دو ورودی منطقه سبز تجمع کردند و عده ای از دیوار سیمانی بالا رفتند و شعار می دادند «سودانی، بیرون!»

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر موقت عراق خواستار آرامش و خویشتن داری شد و از معترضان خواست تا «فوراً از منطقه عقب نشینی کنند.»

تظاهرکنندگان عمدتاً از پیروان روحانی با نفوذ شیعه مقتدی صدر بودند که اخیراً علیرغم کسب بیشترین کرسی‌ها در انتخابات اکتبر فدرال از روند سیاسی کناره گیری کرد. معترضان عکس های این روحانی را حمل می کردند.

در سال ۲۰۱۶ حامیان صدر به شیوه ای مشابه به مجلس یورش بردند. در آن زمان پس از آن که حیدر العبادی نخست وزیر وقت در تلاش برای مبارزه با فساد سعی کرد وزرای وابسته به حزب مقتدی صدر را با تکنوکرات ها جایگزین کند، معترضان در مجلس تحصن کردند و خواستار اصلاحات سیاسی شدند.

السودانی توسط نوری المالکی، رهبر حزب دولت قانون و نخست وزیر سابق انتخاب شد. قبل از اینکه السودانی بتواند با پارلمان روبرو شود تا رسماً به عنوان نخست وزیر منصوب گردد، ابتدا احزاب باید رئیس جمهور را انتخاب کنند.

مقتصد صدر پس از اینکه نتوانست نمایندگان کافی برای کسب اکثریت لازم برای انتخاب رئیس جمهور بعدی عراق را به دست آورد، از مذاکرات تشکیل دولت خارج شد.

رهبر حزب چارچوب هماهنگی با جایگزینی نمایندگان خود، برای تشکیل دولت بعدی تلاش کرد. بسیاری نگرانند که انجام این کار درها را به روی اعتراضات خیابانی سازماندهی شده توسط پیروان گسترده مردمی مقتدی صدر و بی ثباتی باز کند.

محمد السودانی  محمد السودانی  مقتدی صدر  مقتدی صدر    تظاهرات در عراق    تظاهرات در عراق

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا