ایرانجدیدترین اخبار

مسمومیت دانش آموزان دختر و تظاهرات والدین

درپی مسمومیت دانش آموزان دختر در ایران، والدین نگران امروز تظاهرات کردند

مسمومیت دانش آموزان دختر و تظاهرات والدین

درپی مسمومیت سریالی دانش آموزان دختر در ده‌ها مدرسه در ایران، والدین نگران امروز در تهران و سایر شهرهای ایران تظاهرات کردند.

مسمومیت‌ها و بیماری‌های غیرقابل توضیح تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ دانش‌آموز دختر را در ماه‌های اخیر تحت تأثیر قرار داده و مقامات ایرانی معتقدند این دختران ممکن است مسموم شده باشند و دشمنان تهران را مقصر آن دانستند.

وزیر بهداشت ایران نیز گفته است که این دختران احتمالا دچار حملات سمی خفیف شده‌اند و برخی از سیاستمداران احتمال داده‌اند که دختران مسموم شده توسط گروه‌های اسلامگرای تندرو مخالف تحصیل دختران هدف قرار گرفته باشند.

اما موضوع برای مردم ایران بسیار روشن است و مردم عامل حملات شیمیایی- بیولوژیکی به مدارس دخترانه در ایران را سپاه و گروه‌های وابسته به آن می‌دانند.

با این وجود روز شنبه احمد وحیدی، وزیر کشور ایران با اشاره به پیدا شدن «نمونه های مشکوک» در این رابطه گفت «در بررسی های میدانی نمونه های مشکوکی کشف شده که برای شناسایی علل بیماری دانش آموزان در حال بررسی هستند و نتایج آن در اسرع وقت منتشر می شود».

این بیماری روز شنبه بیش از ۳۰ مدرسه را در حداقل ۱۰ استان از ۳۱ استان ایران درگیر کرده است.

ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد که والدین در مدارس جمع شده‌اند تا فرزندان خود را به خانه ببرند و برخی دانش آموزان را با آمبولانس یا اتوبوس به بیمارستان منتقل می‌کنند.

تجمع روز شنبه والدین دانش آموزان در مقابل ساختمان وزارت آموزش و پرورش در غرب تهران به تظاهرات ضد دولتی تبدیل شد.

این والدین با شعارهایی از جمله «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سپاه پاسداران و سایر نیروهای امنیتی ایران را عامل این حملات تروریستی معرفی می‌کنند.

تظاهرات مشابهی نیز در دو منطقه دیگر تهران و دیگر شهرهای ایران از جمله اصفهان و رشت برگزار شده است.

شیوع بیماری دختران دانش‌آموز در زمان حساسی رخ می دهد که حاکمان ایران ماه‌هاست با اعتراضات ضد حکومتی مواجه هستند.

پست‌های رسانه‌های اجتماعی در روزهای اخیر عکس‌ها و فیلم‌هایی از دخترانی را نشان می‌دهند که بیمار شده‌اند، احساس تهوع یا تپش قلب دارند. برخی دیگر از سردرد شکایت داشتند.

دفتر حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو نیز روز جمعه خواستار تحقیقات شفاف در مورد حملات مشکوک شد و کشورهایی از جمله آلمان و ایالات متحده در این رابطه ابراز نگرانی کرده‌اند.

جمهوری اسلامی آنچه را که مداخله خارجی و «واکنش‌های عجولانه» می‌داند رد کرد و روز جمعه گفت که در حال بررسی علل این حوادث است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی نیز به رسانه‌های دولتی ایران گفت: یکی از اولویت‌های فوری دولت این است که این موضوع را در سریع‌ترین زمان ممکن حل کند و برای رفع نگرانی‌های خانواده‌ها مستندات محکمی را فراهم آورد.

دختران دانش‌آموز در اعتراضات ضد حکومتی که در سپتامبر آغاز شد، فعال بوده‌اند. از جمله آنها روسری های اجباری شان را در کلاس های درس برداشته، عکس های علی خامنه‌ای را پاره کرده و خواستار مرگ او شده بودند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا