ایرانجدیدترین اخبار

مجتمع صنعت گاز پارس جنوبی و رانندگان پالایشگاه نفت آبادان و کارگران نیشکر هفت‌تپه امروز اعتصاب کردند

با گسترش اعتصابات سراسری، مجتمع صنعت گاز پارس جنوبی معروف به «غول صنعت گاز ایران» به اعتصابات پیوست

اعتصاب مجتمع صنعت گاز پارس جنوبی، رانندگان پالایشگاه نفت آبادان و کارگران نیشکر هفت‌تپه

با ادامه اعتراضات و اعتصابات سراسری در ایران، منابع کارگری اطلاع دادند که کارکنان کارگاه مرکزی مجتمع گازی پارس جنوبی در عسلویه به عنوان بزرگترین و یکی از مهمترین واحدهای صنعت نفت که به «غول صنعت گاز ایران» معروف است در حمایت از اعتراضات مردمی به اعتصابات سراسری پیوسته‌اند. کارکنانی که به اعتصاب پیوسته اند هم شامل کارگران و مهندسان و هم شامل بخش اداری است.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by #Tehranto (@tehrantonews)

رانندگان پالایشگاه نفت آبادان نیز سه‌شنبه ۲۶ مهر دست از کار کشیدند و نفتکش‌های خود را در سطح شهر متوقف کردند.

کارگران مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در استان خوزستان نیز امروز، سه شنبه ۲۶ مهر دست از کار کشیدند و در محوطه کارخانه دست به تجمع و اعتصاب زدند. کارگران مجمتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به دو دلیل عقب افتادن پرداخت چند ماه حقوق و همچنین حمایت از اعتراضات سراسری مردم و اعتصاب کارکنان صنعت نفت اعتصاب کردند.

کارکنان مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه پیشتر در بیانیه‌ای هشدار داده بودند که در صورت ادامه سرکوب معترضان در خیابان و در حمایت از اعتصاب کارکنان صنعت نفت، به اعتصابات سراسری خواهند پیوست.

طی روزهای گذشته کارفرما برای جلوگیری از اعتصاب در مجتمع کشت و صنعت نیشکر هفت تپه به کارگران هفت میلیون تومان «پاداش» و بنا به تعبیری «رشوه» پرداخت کرده بود تا از اعتصاب آنها جلوگیری کند.

کانال مستقل کارگران هفت تپه به نقل از یکی از کارگران اعتصاب‌کننده نوشته که «آغاز اجتماع همکاران مقابل مدیریت. با اون ۷ میلیون حواس‌مون پرت نمیشه. پاداش کشت و مطالبه همسان‌سازی دستمزد و دیگر مطالبات از جمله بازگشت به کار اسماعیل بخشی غیر قابل بحث است.» 

همچنین صدها تن از کارگران کارخانه «کیان تایر» نیز از هفته گذشته اعتصاب کردند. به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران اعتراض کارگران «کیان تایر» به پرداخت نشدن حق بیمه‌ها از تیرماه و بسته شدن خدمات درمانی آنها بوده اما با آغاز اعتصاب در چند پروژه صنعت نفت، این کارگران نیز دست به اعتصاب زدند. 

اتحادیه آزاد کارگران ایران افزوده که کارگران اعتصاب‌کننده در کارخانه کیان‌تایر در «اسلامشهر»، از سوی قرارگاه سپاه پاسداران این شهر و پلیس امنیت تهدید شده‌اند.

دوشنبه هفته گذشته، ۱۸ مهر ۱۴۰۱ و همزمان با بیست و پنجمین روز خیزش ملی مردم علیه جمهوری اسلامی، صدها تن از نیروهای شاغل در پروژه‌های نفت و پتروشیمی دست از کار کشیدند و اعتصاب کردند.

این اعتصاب از نخستین ساعات صبح دوشنبه در اعتراض به سرکوب مردم معترض در پتروشیمی‌های بوشهر و هنگام واقع در عسلویه آغاز شد. ساعتی بعد کارکنان پتروشیمی دماوند و پتروپالایش کنگان و پالایشگاه آبادان نیز دست از کار کشیدند و به اعتصاب پیوستند. بر اساس گزارش‌ها بیش از ۱۰۰۰ کارگر در پتروشیمی‌های بوشهر و دماوند و هنگام تا ظهر دوشنبه ۱۸ مهر اعتصاب کردند.

در همین رابطه گزارش‌ها حاکی از ادامه اعتصاب کارگران پیمانی پالایشگاه‌های ماهشهر، عسلویه،‌ بندرعباس و آبادان در روز سه‌شنبه است.

نیروهای امنیتی بیش از ۱۰۰ نفر از کارگرانی را که در عسلویه اعتصاب کرده بودند را بازداشت کردند. شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت گزارش داده که «تعدادی از همکاران بازداشتی در عسلویه با سپردن وثیقه، قرار کفالت و جریمه نقدی آزاد شدند اما همچنان بخش زیادی از کارگران در بازداشت بسر می‌برند.

روز گذشته همچنین کارگران کارخانه فولاد «غدیر» در نی‌ریز فارس نیز به اعتصاب پیوستند. گزارش‌ها از اعتصاب کارگران در کارخانه لوله‌سازی ماهشهر خبر می‌دهند. جمهوری اسلامی همه تلاش خود را به کار گرفته تا با تهدید و وحشت‌آفرینی و احضار کارگران از سراسری شدن اعتصابات جلوگیری کند.

اعتصاب مجتمع صنعت گاز پارس جنوبی، رانندگان پالایشگاه نفت آبادان و کارگران نیشکر هفت‌تپه
اعتصاب مجتمع صنعت گاز پارس جنوبی، رانندگان پالایشگاه نفت آبادان و کارگران نیشکر هفت‌تپه

بر اساس گزارش‌ها، برخی چاه‌های نفت در شرق شهرستان اهواز طی روزهای اخیر منفجر شدند، اما مقامات جمهوری اسلامی خبر این حوادث را در رسانه ها منتشر نکردند. این در‌حالی است که پیشتر برخی کارگران اعتصابی بخش نفت در جنوب هشدار دادند که در صورت ادامه سرکوب معترضان در ایران، «هر آن چه را که ساخته‌اند، ویران خواهند کرد.»

در طول اعتراضات اخیر بازاریان در چندین استان ایران نیز در پشتیبانی از معترضان اعتصاب کردند.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا