جدیدترین اخبارجهان

برخی از تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد

مورخان می گویند پوتین در حال تکرار همان اشتباهاتی است که باعث نابودی هیتلر در هنگام حمله به شوروی سابق شد

تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اغلب اوقات غلبه حماسی شوروی بر آلمان نازی در جنگ جهانی دوم برای توجیه تهاجم کشورش به اوکراین را به میان می آورد.

تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد
تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب میشود که باعث نابودی هیتلر شد

تاریخ‌نگاران و پژوهشگران می گویند با این حال پوتین مرتکب همان خطاهای بزرگی می شود که باعث شکست تهاجم ۱۹۴۱ آلمان به اتحاد جماهیر شوروی شد؛ و در همین حین از «ترفندها و تاکتیک های مشابه هیتلر» برای توجیه وحشیگری‌هایش استفاده می کند.

این همان کنایه طعنه آمیز پشت تصمیم پوتین برای تجاوز به خاک اوکراین است که همزمان با ورود جنگ به ماه دوم آشکار می شود: رهبر روسیه که خود را به عنوان شاگرد تاریخ معرفی می کند در حال مردود شدن در کلاس درس تاریخ است چرا که به اندازه کافی به درسهای «جنگ بزرگ میهنی» که مورد احترام اوست توجه نکرده است.

تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد
تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب میشود که باعث نابودی هیتلر شد

پیتر تی دیسایمون (Peter T. DeSimone) استادیار تاریخ روسیه و اروپای شرقی در دانشگاه یوتیکا در نیویورک (Utica) گفت «من به مدت یک ماه است که تلاش می کنم که منطق این وقایع را درک کنم چرا که هر چند پوتین می تواند وحشتناک باشد، اما هر گز نمی توان گفت که بی منطق است.»

دیسایمون گفت «همه این رویدادها و شرایط غیرمنطقی است و مسئله وحشتناک همین است.» «[جنگ با اوکراین] نسبت به آنچه [پوتین] در گذشته انجام داده است عادی نیست. [جنگ با اوکراین] نه تنها از لحاظ جنگ جهانی دوم بلکه از بسیاری دیگر از جهت ها با عقل جور در نمی آید.»

مسلماً تفاوت های قابل ملاحظه ای بین جنگ فعلی در اوکراین و نبرد بین آلمان نازی و شوروی وجود دارد.

ماشین جنگی نازی سهمگین، چابک و ورزیده بود. ورماخت (Wehrmacht) 150،۰۰۰ سرباز ارتش سرخ را در هفته اول تهاجم در جون ۱۹۴۱ کشت و مجروح کرد. ارتش آلمان نازی مجموعه مناطق وسیعی از قلمرو شوروی را تصرف کرد و در یک «محاصره عظیم» چهار ارتش شوروی را به دام انداخت و ۷۰۰،۰۰۰ اسیر جنگی گرفت.

تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب میشود که باعث نابودی هیتلر شد
جنگیدن سربازان شوروی در خیابان های استالینگراد در اکتبر ۱۹۴۲

و هیچ معادل اخلاقی بین جوزف استالین، دیکتاتور شوروی و ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین وجود ندارد.

استالین یک جامعه ستیز است (که یک بار دستش را داخل قفسی برد و یک طوطی را که حیوان خانگی یک خانواده بود کشت چون صدای طوطی مزاحمش بود) که میلیون ها نفر از اوکراینی ها را با ایجاد قحطی و گرسنگی کشت و رقبای سیاسی را طبق یک روال عادی به قتل رساند. زلنسکی یک رهبر منتخب دموکراتیک است که اوکراینی ها را متحد کرد و با نمایش شجاعت بارز و دفاع فصیح خود از دموکراسی، الهام بخش جهان شد.

اما اگر با دقت به کشمکش های پوتین در اوکراین نگاه کنید، تشابهات کنایه آمیز به چشم خواهند آمد. تاریخ‌نگاران نظامی می گویند پوتین دست کم در سه زمینه از کتاب ترفندهای بدفرجام هیتلر پیروی می کند.

پوتین قاعده اساسی جنگاوری را فراموش کرده است

تانک ها از دیرباز باعث وحشت لشکریان دشمن بوده اند. هنگامی که انگلیسی ها اولین تانک های غرشگر را در جریان جنگ جهانی اول به کار گرفتند سربازان از وحشت گریختند.

یا ابن حال اوکراین طبق یکی از عناوین خبری اخیر به «گورستان تانک های روسی» تبدیل شده است. سربازان اوکراینی از هر جنگ افزاری از پهپادها گرفته تا موشک های جاولین برای نابود کردن کاروان تانک ها استفاده می کنند.

اما یک دلیل غافلگیرکننده دیگر نیز برای درمانده شدن تانک های روسیه وجود دارد.

دود از یک تانک منهدم شده روسی در کنار جاده ای در منطقه لوهانسک اوکراین بلند می شود. 26 فوریه 2022
دود از یک تانک منهدم شده روسی کنار جاده‌ای در لوهانسک بلند میشود. ۲۶ فوریه ۲۰۲۲

بخشی از یک مشکل بزرگتر برای تانک های روسی کمبود سوخت است. ارتش روسیه که زمانی یک ارتش تحسین شده بود در اوکراین زمین گیر شده است و دلیل آن صرفا مقاومت سرسختانه نیست بلکه یک دلیل عادی تر نیز برای آن وجود دارد: و آن تدارکات است.

پوتین برای تغذیه و تأمین سوخت و تجهیز ارتش خود با مشکل مواجه بوده است.

گزارش هایی وجود دارد که نشان می دهد ارتش روسیه به غارت بانک ها و سوپرمارکت ها می پردازند، تانک ها سوخت تمام می کنند و سربازان از انواع ارتباطات نظامی غیراستاندارد مانند موبایل های هوشمند استفاده می کنند که طبق گفته اوکراینی ها در کشته شدن دست کم هفت ژنرال روسی نقش داشته است.

ضعف برنامه ریزی تدارکاتی نیز نقش اساسی در شکست آلمان نازی در جبهه شرقی داشت، جایی که هیتلر انتظار دستیابی به یک پیروزی سریع را داشت.

ارتش آلمان در استقرار خطوط تدارکات و ملزومات کافی برای فواصل دوردست و زمین های ناهموار و خشن در شوروی کوتاهی کرد. تانک های آلمانی سوخت تمام کردند. مرگبار بودن عواقب این برنامه ریزی تدارکاتی ضعیف با فرارسیدن زمستان روسیه آشکار شد.

هیتلر بسیاری از سربازان خود را به لباسهای زمستانی مجهز نکرده بود چرا که فکر می کرد ارتش شوروی بسیار حقیر است. سربازان آلمانی مجبور شدند در دمای هوای یخبندان بجنگند در حالی که هنوز یونیفرم های تابستانی خود را به تن داشتند و برخی از آنها از روزنامه و نی برای گرم کردن و محافظت از خود در برابر سرما استفاده می کردند.

ارتش آلمان در نبرد استالینگراد که نقطه عطف جنگ جهانی دوم تلقی می شود، به پایین ترین سطح خود رسید. در آنجا سربازهای فاقد تجهیزات مناسب ناچار برای جان به در بردن از زمستان به خوردن اسب ها، سگ ها و موش ها روی آوردند.

مقیاس جنگ در اوکراین امروز به حد جبهه شرقی [برای ارتش آلمان نازی] نمی رسد اما درس هایی که از هر دو جنگ می توان گرفت را می تواند در یک قاعده کلی نظامی خلاصه کرد که به ژنرال عمر برادلی (Omar Bradley) یکی از ژنرال های آمریکایی در جنگ جهانی دوم نسبت داده می شود:

«غیرحرفه ای ها از استراتژی سخن می گویند، حرفه های از تدارکات صحبت می کنند.»

سربازان اوکراینی کنار یک تانک منهدم شده روسیه در روستای لوکیانوفسکایا نزدیک کییف گشت میزنند. 30 مارس 2022
سربازان اوکراینی در کنار یک تانک منهدم شده روسیه در روستای لوکیانوفسکایا نزدیک کی‌یف گشت میزنند. ۳۰ مارس ۲۰۲۲

[پوتین] متحدان بالقوه را از خود راند

در جنگ که در حالت عادی مملو از تصاویر دلخراش است یکی از عکس های جنگ اوکراین می تواند دلخراش ترین آنها باشد.

این عکس، تصویری فراموش نشدنی از یک زن اوکراینی باردار است که لباسهای پاره به تن دارد و روی یک برانکارد حمل می شود. این زن هوشیار است و دستش را به حالت محافظت روی شکم عریانش که خون آلود است نگه داشته است. این زن و کودکش بعداً به دلیل جراحت هایشان جان باختند. مقامات اوکراینی می گویند که او در هنگام گلوله باران توپخانه روسیه در زایشگاه بیمارستان شهر محاصره شده ماریوپل بوده است.

این تصویر تأکیدی است بر آنچه که اکنون مفسران می گویند رویکرد استاندارد پوتین به جنگ است، او بدون هیچ تبعیض و تمایزی غیرنظامیان را کشتار می کند تا اراده مردم اوکراین را درهم بشکند.

پوتین متحدان بالقوه ای در اوکراین دارد. روسیه و اوکراین هر دو ملت های اسلاو هستند که پیوندهای دینی و فرهنگی مشترک دارند. بسیاری از اوکراینی ها بستگانی در روسیه دارند و به زبان روسی صحبت می کنند. و به لحاظ تاریخی در بخش های شرقی اوکراین تابعیت و وفاداری بیشتری با روسیه وجود دارد.

اما خشونت و وحشیگری پوتین علیه غیرنظامیان، اوکراینی ها را به گونه با یکدیگر متحد کرده است که هرگز پیش از این در کنار یکدیگر قرار نگرفته بودند. یکی از مفسران نفرت را «خزانه پنهان» در جنگ نامید چرا که می تواند مقاومت را تا نسل های آینده ادامه دهد.

خشونت و وحشیگری بدون تبعیض هیتلر علیه غیرنظامیان شوروی نیز نقش حیاتی در شکست او داشت.

هیتلر متحدان بالقوه بسیاری در اتحاد جماهیر شوروی داشت. بسیاری از مردم شوروی از استالین که مخالفان سیاسی را به قتل می رساند، رهبران نظامی را اعدام می کرد و شهروندان شوروی را تحت تعقیب کیفری قرار می داد، نفرت و هراس داشتند.

استالین در حدود چهار میلیون اوکراینی را با ایجاد قحطی مصنوعی و گرسنگی اجباری در جریان یک دوره تاریخی بدنام که به هولودمور (Holodomor) مشهور است کشت.

به همین دلیل بود که برخی از مردم شوروی در ابتدا از هیتلر به عنوان یک رهایی بخش استقبال کردند و به برخی از نظامیان آلمانی هدایای کریسمس اهدا کردند.

یک زن اوکراینی نزدیک یک آپارتمان ویران شده در شهر بندری محاصره شده ماریوپل می‌گرید. 17 مارس 2022
یک زن اوکراینی نزدیک یک آپارتمان ویران شده در شهر بندری محاصره شده ماریوپل میگرید. ۱۷ مارس ۲۰۲۲

اما رفتار وحشیانه هیتلر علیه غیرنظامیان مقاومت مردم شوروی را به سرعت تقویت کرد. ارتش آلمان شهرهای روسیه را غارت نمودند و قحطی ایجاد کردند تا آنها را وادار به تسلیم کنند.

ارتش آلمان یهودیان شوروی و سایر اقلیت ها را دستگیر و به آنها شلیک کردند یا در ون های اتاق گاز سیار آنها را مسموم نمودند. تبلیغات ایدئولوژیک نازی به آلمانی ها آموخته بود که مردم شوروی عموما بردگان حقیر « آمیخته با نژاد مغول» هستند که سزاوار مرگ یا بردگی می‌باشند.

جانسون (Johnson) تاریخ نگار نوتردام می گوید استالین آنچنان منفور بود که تقریباً یک میلیون نفر از مردم شوروی در ارتش آلمان خدمت می کردند. جانسون می گوید خشونت و وحشیگری هیتلر هر شانسی که برای دفع طرفداران و همدلان شوروی و تضعیف مقاومت شوروی داشت را از بین برد.

[پوتین] از لحن و کلام مشابه با هیتلر برای توجیه جنگ استفاده می کند

تابستان گذشته پوتین رساله ای طولانی با عنوان «درباره وحدت تاریخی روس ها و اوکراینی ها» نوشت که قصد داشت توضیح بدهد که یک تفرقه مصنوعی میان دو کشور وجود دارد و «حاکمیت واقعی اوکراین صرفا در همکاری و شراکت با روسیه امکانپذیر است.»

طرز بیان و کلماتی که پوتین استفاده کرد برای برخی از تاریخ‌نگاران تکان دهنده بود.

تاریخ‌نگاران اظهار داشتند که پوتین در رساله خود برخی گفتمان هایی را که هیتلر در «نبرد من» [کتاب اتوبیوگرافی این دیکتاتور و مانیفست سیاسی او] مطرح کرده بود تکرار کرده است. کتاب هیتلر مملو از تاریخ جعل شده درباره عظمت از دست رفته آلمان، توطئه های جهانی که قدرت آلمان را تقلیل داده است و دلیل تراشی برای تسخیر گروه دیگری از مردم بود.

شاید نگران کننده ترین ارتباط بین پوتین و هیتلر تشابه میان لحن و بیانات این دو باشد.

برخی از منتقدان پوتین می گویند او از زبان و لحن نازی ها و تکنیک های تبلیغاتی آنها برای توجیه تهاجم به اوکراین استفاده می کند. این منتقدین علامت «Z» حک شده روی تانک های روسیه را به سمبل مورد استفاده توسط نازی ها که روی اردوگاه های اسرا ثبت می شد مقایسه می کنند. سایر منتقدین تظاهرات جنگی عظیم پوتین در همین اواخر را که در استادیوم مسکو برگزار شد با صحنه هایی از سخنرانی هیتلر در فیلم تبلیغاتی بدنام نازی ها به نام «پیروزی اراده» مقایسه می کنند.

ادعاهای پوتین مبنی بر اینکه ارتش روسیه برای «نازی زدایی» در اوکراین تلاش می کند و به دنبال محافظت از مردمی است که «توسط نسل کشی رژیم کی‌یف مورد آزار قرار گرفته اند» باعث برانگیختن برخی از شدیدترین واکنش ها شده است.

تصویر تبلیغاتی نازی‌ها نشان می‌دهد که سربازان آلمانی در ریگا، لتونی، در طول جنگ جهانی دوم به عنوان آزادی‌بخش مورد استقبال قرار می‌گیرند.
تصویر تبلیغاتی نازی‌ها نشان می‌دهد که سربازان آلمانی در ریگا، لتونی، در طول جنگ جهانی دوم به عنوان آزادی‌بخش مورد استقبال قرار می‌گیرند.

تیموتی اسنایدر مقام ارشد تاریخ اروپای مرکزی و هولوکاست می گوید ادعای پوتین در مورد «نازی زدایی» یک ادعای «مضحک» است زیرا سعی دارد تهاجم به یک کشور دموکراتیک [به رهبری یک رئیس جمهور یهودی که بستگان خود را در هلوکاست از دست داده است] را با ادعای مبارز به نازیسم در این کشور توجیه کند.

اسنایدر می گوید دلیل‌تراشی پوتین نسخه ای از دروغ بزرگ  هیتلر (Hitler’s Big Lie) است؛ دروغ بزرگ یکی تکنیک تبلیغاتی نازی است که اصرار دارد اگر یک رهبر سیاسی یک دروغ بزرگ را به اندازه کافی تکرار کند مردم سرانجام آن را باور خواهند کرد.

اسنایدر می نویسد «آدولف هیتلر توصیه هایی در زمینه روابط عمومی داشت، از جمله اینکه: دروغی بگو که آنقدر بزرگ باشد که مردم هرگز باور نکنند که تو ممکن است آنها را در چنین مقیاس عظیمی فریب بدهی.»

با این حال استقبال پوتین از نظریه دروغ بزرگ می تواند علیه او عمل کند. استناد به چنین تراژدی تاریخی برای توجیه جنگ در کشوری که نیاکان بسیاری از شهروندان آن در هولوکاست جان باخته‌اند، صرفا می تواند عزم برخی از مردم اوکراین برای دفاع از میهن‌شان را جزم تر کند.

شاید به همین دلیل باشد که برخی از اوکراینی ها دیگر پوتین را رئیس جمهور روسیه نمی خوانند. بلکه او را «هیتلر جدید» می نامند.

 یک ساختمان مسکونی خسارت دیده ناشی از حمله هوایی روسیه در کی‌یف پایتخت اوکراین. 25 فوریه
یک ساختمان مسکونی خسارت دیده بدلیل حمله هوایی روسیه در کی‌یف. ۲۵ فوریه

اتفاقی که می تواند طعنه آمیزترین پیامد این جنگ باشد

ما نتیجه تهاجم هیتلر را می دانیم. اتحاد جماهیر شوروی بالاخره ماشین جنگی نازی را نابود کرد. شوروی بیش از هر کشور دیگری عامل موثر در شکست آلمان نازی بود. هیتلر هنگامی که نیروهای نظامی شوروی در ۱۹۴۵ در حال رسیدن به پناهگاه او در برلین بودند دست به خودکشی زد.

برآورد می شود که ۲۶ میلیون نفر از مردم شوروی در طول جنگ جهانی دوم جان باختند. یکی از آنها برادر دو ساله پوتین به نام ویکتور (Viktor) بود، که پس از اینکه ارتش آلمان یک شهر روسیه را محاصره کرد و مسیر انتقال مواد غذایی و آب را مسدود کرد جان باخت.

ما نمی دانیم که جنگ در اوکراین چگونه پایان خواهد یافت. پوتین هنوز ممکن است غلبه کند. برخی می گویند پوتین هنوز ممکن است بتواند کشور را به دو نیم تقسیم کند و منابع غنی انرژی شرق اوکراین را تصرف نماید و سلطه خود بر سواحل این کشور را تثبیت کند.

اما اگر اوکراین به نوعی بتواند استقلال و تمامیت ارضی خود را حفظ کند، ممکن است اتفاقی رخ دهد که می تواند به یکی از کنایه آمیز ترین وقایع تمام دوران ها منجر شود.

پیروزی اوکراین یکی دیگر از «جنگ های میهنی بزرگ» را به نمایش خواهد گذاشت. اوکراینی ها پیروزی کشور خود را با برگزاری رژه ها و برپایی مجسمه های یادبود گرامی خواهند داشت. و پوتین از این پس به عنوان رهبر جسور و زیرکی که عظمت روسیه را با دستکاری و بازی دادن مهره‌های شطرنج در عرصه جهانی احیا کرد مورد ستایش قرار نخواهد گرفت.

پوتین به عنوان ابلهی نگریسته خواهد شد که غرور و وحشیگری اش او را به سمت ارتکاب اشتباهات مشابه با همان دیکتاتوری که حقیر می‌دانست سوق داد.

تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد  تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد تاریخ‌نگاران می گویند پوتین همان اشتباهاتی را مرتکب می شود که باعث نابودی هیتلر شد  پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه    پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه  پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه پیروزی شوروی بر آلمان نازی اوکراین بر روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا