جدیدترین اخبارجهان

انتقاد پوتین از تلاش‌های آمریکا برای امضای قرارداد با ایران و ونزوئلا

پوتین از تلاشهای آمریکا برای بستن قرارداد با ایران و ونزوئلا انتقاد میکند

انتقاد پوتین از تلاش‌های آمریکا برای امضای قرارداد با ایران و ونزوئلا

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه گفت که ایالات متحده آمریکا اکنون در تلاش است تا قراردادهای انرژی با کشورهای ایران و ونزوئلا امضا کند؛ کشورهایی که خود آمریکا قبلاً تحریم‌های غیرقانونی علیه آنها اعمال کرده بود.

انتقاد پوتین از تلاش‌های آمریکا برای امضای قرارداد با ایران و ونزوئلا
انتقاد پوتین از تلاش‌های آمریکا برای امضای قرارداد با ایران و ونزوئلا

پوتین در نشستی با اعضای دولت روسیه گفت «آنها در تلاشند با کشورهایی که قبلاً محدودیت‌های غیرقانونی علیه آنها وضع کرده بودند کنار بیایند. آنها حاضرند با ایران کنار بیایند، فوراً همه اسناد را امضا کنند. مقامات آمریکا به ونزوئلا رفتند تا با آنها مذاکره کنند.» 

 در هفته‌های گذشته برخی از تحلیلگران بازار انرژی، نسبت به افزایش ورود نفت ایران به بازار [پس از توافق احتمالی هسته‌ای] ابراز خوش‌بینی کرده بودند، اما روز شنبه در اقدامی غیرمنتظره سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه شرط و شروط جدیدی برای احیای برجام گذاشت و در روزهای بعد، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در مذاکرات وین خواسته‌های لاوروف را به شکل گسترده‌تری مطرح کرد.

 گستاخی روس‌ها تا جایی رسید که لوان جاگاریان، سفیر فدراسیون روسیه در تهران روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری در کمال وقاحت گفت «می‌خواهیم برجام به نتیجه برسد اما منافع خودمان هم برایمان مهم است.»

پوتین همچنین در اظهارات روز پنجشنبه‌اش بارها از «جنگ اقتصادی» غرب و «کشورهای غیردوست» علیه روسیه سخن گفت، اما در عین حال کوشید تاثیر تحریم‌ها را بسیار اندک جلوه دهد.

ایالات متحده آمریکا، اروپا و شمار دیگری از کشورهای متحد غربی پس از حمله وحشیانه روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه مسکو وضع کردند.

ایالات متحده آمریکا روز سه‌شنبه واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع اعلام کرد و دولت بریتانیا نیز اعلام نمود واردات نفت از روسیه را تا پایان سال جاری به طور کامل متوقف می‌کند.

از سوی دیگر، روسیه نیز روز پنجشنبه اعلام کرد صادرات برخی محصولات از روسیه از جمله اقلام مخابراتی، پزشکی، کشاورزی و جنگل‌داری، الکتریکی و خودرو را تا پایان سال جاری میلادی ممنوع است. 

وزارت اقتصاد روسیه دلیل این اقدام را «پاسخ منطقی» به تحریم‌کنندگان علیه این کشور و همچنین اطمینان از عدم وقفه در فعالیت بخش‌های کلیدی اقتصادی در روسیه ذکر کرده است.

#احیای_برجام #احیای_توافق_هسته‌ای #تحریم‌های_آمریکا_علیه_روسیه 

احیای برجام  سفیر روسیه در ایران   لوان جاگاریان  سفیر روسیه در ایران   لوان جاگاریان   سفیر روسیه در ایران

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا