جدیدترین اخبارجهان

پوتین فردا برای دیدار با سران کشورهای ایران و ترکیه وارد تهران می شود

پوتین در اولین سفر خود به خارج از شوروی سابق از زمان آغاز جنگ اوکراین روز سه شنبه به ایران می رود

ولادیمیر پوتین فردا برای دیدار با سران کشور ایران و ترکیه وارد تهران می شود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز سه‌شنبه برای دیدار با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر می‌کند که اولین سفر پوتین به خارج از اتحاد جماهیر شوروی سابق از زمان حمله به اوکراین است.

پوتین تلاش غرب برای فلج کردن اقتصاد روسیه با شدیدترین تحریم‌ها در تاریخ اخیر را اعلان جنگ اقتصادی می‌داند و می‌گوید روسیه در حال رویگردانی از غرب به چین، هند و ایران است.

رئیس جمهور روسیه تنها سه روز پس از پایان سفر جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی روز سه شنبه برای برگزاری پنجمین دیدار خود با علی خامنه ای، دومین رهبر ایران که در سال ۱۹۸۹ (۱۳۶۸) به قدرت رسید، وارد تهران می شود.

یوری اوشاکوف (Yuri Ushakov) مشاور سیاست خارجی پوتین به خبرنگاران در مسکو گفت «تماس با علی خامنه‌ای بسیار مهم است. یک گفتگوی مبتنی بر اعتماد در مورد مهم ترین موضوعات مطرح در دستور کار دوجانبه و بین المللی، بین سران دو کشور شکل گرفته است.» «در بیشتر مسائل، مواضع ما نزدیک یا یکسان است.»

سفر پوتین به ایران با سفر رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه به ایران همزمان خواهد بود و رهبران دو کشور در تهران دیدار خواهند کرد تا در مورد توافقی با هدف از سرگیری صادرات غلات اوکراین از دریای سیاه و تهدیدهای اردوغان مبنی بر آغاز عملیات نظامی دیگری در شمال سوریه که مسکو با آن مخالف است، گفتگو کنند.

روسیه و ایران در حمایت خود از بشار اسد در مقابل غرب که از زمان آغاز جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۱ مکررا خواستار سرنگونی او بود، پیروز میدان سوریه بوده‌اند.

رئیس جمهور ۶۹ ساله کرملین در سال های اخیر به دلیل پاندمی کووید و سپس بحران ناشی از تهاجم او به اوکراین در ۲۴ فوریه، سفرهای خارجی کمی داشته است. آخرین سفر پوتین به یک کشور خارج از حوزه شوروی سابق در ماه فوریه به چین بود.

پوتین با سفر به ایران به عنوان اولین سفر خارجی مهم خود پس از جنگ اوکراین پیامی روشن به غرب می فرستد: روسیه به دنبال ایجاد روابط با ایران، دشمن ایالات متحده از زمان انقلاب ۱۹۷۹ (۱۳۵۷) است.

برای تهران، ایجاد روابط با روسیه تحت حکومت پوتین راهی برای متعادل کردن نفوذ ایالات متحده و متحدانش در سراسر خلیج فارس با حاکمان عرب و اسرائیل است. پوتین با ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران که سال گذشته انتخاب شد نیز دیدار خواهد کرد.

تهران با جسارت و قوت قلبی که از قیمت های بالای نفت به دست آورده به نوعی احساس اطمینان می کند که با حمایت روسیه می تواند واشنگتن را برای دادن امتیاز در مذاکرات احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ تحت فشار قرار دهد.

با این وجود روی آوردن روسیه به سمت پکن صادرات نفت خام ایران به چین را (که یکی از منابع اصلی درآمد تهران از زمان اعمال مجدد تحریم‌ها توسط دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ است) به میزان قابل توجهی کاهش داده است.

دیدار پوتین و خامنه‌ای  دیدار پوتین و خامنه‌ای

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا