ایرانجدیدترین اخبارجهان

امیر قطر در تلاش برای وساطت میان طرف‌های توافق هسته‌ای در مورد یک «حد وسط جدید» تهران سفر می‌کند

ایران سفر قریب الوقوع امیر قطر به تهران را بدون اشاره به تلاش‌های احیای برجام تائید کرد

امیر قطر در تلاش برای وساطت میان طرف‌های توافق هسته‌ای در مورد یک «حد وسط جدید» تهران سفر می‌کند

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری تائید کرد که امیر قطر به زودی به ایران سفر خواهد کرد.

خطیب زاده گفت «سفر امیر قطر به تهران در دستور کار قرار دارد و در این دیدار به موضوعات دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی پرداخته خواهد شد. پس از سفر امیر قطر به ایران رئیس جمهور ایران به یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس سفر می کند.»

رویترز روز یکشنبه به نقل از یک منبع خبری گزارش داده بود که شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر_قطر پیش از سفر به آلمان، بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی برای گفتگو درباره تلاش‌های احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ و امنیت انرژی در اروپا ابتدا به ایران سفر خواهد کرد.

این منبع خبری افزود که سفر امیر قطر با هدف رساندن طرف‌های توافق هسته‌ای ایران به یک «حد وسط جدید» انجام خواهد شد. سفر امیر قطر در پی بن بست مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا به دلیل اصرار تهران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست سازمان تروریستی خارجی ایالات متحده انجام می شود.

امیر_قطر آخرین بار پس از کشته شدن قاسم سلیمانی فرمانده ارشد سپاه پاسداران [در حین سفر به عراق] توسط آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ برای کاهش تنش بین تهران و واشنگتن به ایران سفر کرده بود.

در میان شش امیرنشین خلیج فارس، در شرایطی که عربستان، امارات متحده عربی و بحرین روابط پرتنشی با ایران دارند و روابط رسمی عربستان و ایران از چند سال پیش قطع شده است، کشورهای قطر، کویت و عمان همیشه روابط نزدیک با جمهوری اسلامی ایران را حفظ کرده‌اند و قطر در میان این سه کشور روابط خود با ایران را توسعه داده است.

رسانه های دولتی ایران همچنین گزارش دادند که سفر امیر_قطر به منظور پیگیری چندین یادداشت تفاهم دوجانبه که در ماه فوریه در سفر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به دوحه امضا شده  بود، انجام می شود.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا