جدیدترین اخبارجهان

نامزدهای نهایی تصدی پست نخست وزیری بریتانیا انتخاب شدند

ریشی سوناک و لیز تراس به عنوان دو نامزد نهایی رقابت برای تصدی پست نخست وزیری بریتانیا انتخاب شدند

ریشی سوناک و لیز تراس نامزدهای نهایی تصدی پست نخست وزیری بریتانیا

ریشی سوناک وزیر دارایی سابق و لیز تراس وزیر امور خارجه پس از پیروزی در رای گیری نهایی نمایندگان مجلس اکنون باید برای انتخاب شدن به عنوان نخست وزیر بعدی بریتانیا مبارزه کنند، که مرحله نهایی رقابت برای جانشینی بوریس جانسون خواهد بود.

سوناک در همه دورهای رای گیری در میان قانونگذاران محافظه کار پیشتاز بوده است، اما به نظر می رسد این تراس است که تا کنون در میان ۲۰۰،۰۰۰ عضو حزب حاکم که در نهایت برنده را انتخاب می کنند به برتری دست یافته است.

در بخش نهایی این رقابت چند هفته‌ای ریشی سوناک، بانکدار سابق گلدمن ساکس (Goldman Sachs) که بار مالیاتی را به بالاترین سطح از دهه ۱۹۵۰ رسانده است، در مقابل لیز تراس قرار می گیرد که طرفدار برگزیت و متعهد به کاهش مالیات‌ها و حذف مقررات است.

هر کسی که هنگام اعلام نتایج در ۵ سپتامبر پیروز شود، وارث یکی از سخت ترین شرایط بریتانیا در دهه های اخیر خواهد بود. نرخ تورم سالانه در مسیر رسیدن به ۱۱ درصد قرار دارد، رشد اقتصادی متوقف شده است، اعتراض ها و اعتصاب های صنعتی در حال افزایش است و پوند در برابر دلار به پایین ترین حد تاریخی نزدیک می شود.

در ابتدا یازده نامزد نام خود را برای رقابت ثبت کردند، اما در پنجمین و آخرین رای گیری قانونگذاران محافظه کار در روز چهارشنبه، پنی موردانت (Penny Mordaunt) معاون وزیر تجارت حذف شد. سوناک ۱۳۷ رای کسب کرد در مقابل لیز تراس  ۱۱۳ رای و موردانت ۱۰۵ رای به دست آورد.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که تراس در رقابت اعضای حزب، سوناک را شکست می‌دهد و این فرصت را فراهم می کند که محافظه‌کاران رهبری را انتخاب کنند که محبوب‌ترین گزینه برای قانون‌گذاران نباشد.

قبل از عضویت حزب، این دو نامزد نهایی اکنون چندین هفته مبارزه انتخاباتی در سراسر کشور را آغاز خواهند کرد

حملات و انتقادات بین این نامزدها این سوال را نیز مطرح می‌کند که یک رهبر جدید تا چه حد می‌تواند حکومت را اداره کند، در حالی که جانسون هنوز نزد بسیاری از اعضای حزب و در میان مردم کشور محبوب است و حزب به طور فزاینده‌ای بین جناح‌های مختلف خود چندپاره شده است.

جانسون پس از اینکه حمایت نمایندگان حزب خود را در پی چندین ماه رسوایی های متعدد، از جمله نقض قوانین قرنطینه پاندمی کووید-۱۹ در پارلمان از دست داد، مجبور به استعفا شد.

سوناک که در طول دوره پاندمی به هدایت اقتصاد کمک کرد ممکن است با توجه به اینکه بسیاری او را به خاطر استعفای جانسون در اوایل ماه جاری سرزنش می کنند نتواند در میان هم حزبی های خود جمعیت بخشنده ای را در کنار خود پیدا کند.

سوناک علاوه بر این در مورد همه نوع مسائلی، از سوابقش در دولت گرفته تا ثروت همسرش، با انتقاداتی روبرو بوده است.

تراس ممکن است در کارزار انتخاباتی در مقابل سوناک که در رودرویی های عمومی خونسردتر و با اعتمادبه نفس‌تر است، با مشکل مواجه باشد. روز یکشنبه تراس اعتراف کرد که ممکن است «جذاب ترین و خوش صحبت ترین سخنران  نباشد» اما «وقتی می گویم کاری را انجام خواهم داد، آن را انجام می دهم.»

بوریس جانسون  بوریس جانسون

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا