جدیدترین اخبارجهان

شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست حمایت نظامی کرده اند

شورشیان در اقدامی که مقدمه جنگ احتمالی است از روسیه درخواست کمک نظامی کردند

شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند

کرملین اعلام کرد که شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست حمایت نظامی کرده اند تا به مقابله با «ستیزه جویی» اوکراین کمک کند، خبری که اعلام آن بلافاصله به نگرانی ها از این مسئله دامن زد که مسکو دقیقا همانطور که غرب هشدار داده بود در حال بهانه تراشی برای شروع جنگ است.

به فاصله کوتاهی از اعلام این خبر، رئیس جمهور اوکراین ادعای مسکو مبنی بر اینکه کشور او تهدیدی برای روسیه است را رد کرد و هشدار داد که تهاجم روسیه به از دست رفتن جان ده ها هزار نفر خواهد انجامید.

رئیس جمهور اوکراین، ولادیمیر زلنسکی در یک سخنرانی احساسی شبانه به زبان روسی به مردم خود گفت «مردم اوکراین و حکومت اوکراین خواهان صلح هستند.» «اما اگر تحت حمله قرار بگیریم، اگر با اقدام برای تصرف کشورمان، گرفتن آزادیمان، جانمان و جان فرزندانمان مواجه شویم از خود دفاع خواهیم کرد. هنگامی که به ما حمله کنید، چهره های ما را خواهید دید، نه پشت ما را.»

ولادیمیر زلنسکی گفت که اواخر چهارشنبه درخواست کرده که هماهنگی های تماس با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه انجام شود اما کرملین پاسخ نداده است. شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند

شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند
شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کردند

ولادیمیر زلنسکی در سخنانی که ظاهرا به اقدام پوتین در حمایت از اعزام نیروی نظامی روسی برای «حفظ صلح» در شرق اوکراین اشاره داشت هشدار داد که «که این گامی است که می تواند آغازگر یک جنگ بزرگ در قاره اروپا باشد.»

زلنسکی ادعاهای تبلیغاتی روسیه را به چالش کشید و گفت «به شما [مردم] گفته می شود که این شعله آتش آزادی را برای مردم اوکراین به ارمغان خواهد آورد، اما مردم اوکراین آزاد هستند.»

شورای امنیت سازمان ملل چهارشنبه شب به درخواست اوکراین سریعا یک نشست اضطراری برنامه ریزی کرد. دیمیترو کولبا (Dmytro Kuleba) وزیر خارجه اوکراین «درخواست» جدایی طلبان را «تشدید هر چه بیشتر وضعیت امنیتی» خواند.

دیمیتری پسکوف (Dmitry Peskov) سخنگوی کرملین گفت که فرماندهان شورشیان چهارشنبه برای پوتین نامه نوشته اند و پس از بمباران انجام شده توسط اوکراین که به مرگ غیرنظامیان و فلج شدن زیرساخت های حیاتی منجر شده است از او درخواست مداخله کرده اند.

جن ساکی معاون مطبوعاتی کاخ سفید گفت که درخواست کمک جدایی طلبان از روسیه یکی از نمونه های نوعی از عملیات «پرچم کاذب» است که آمریکا و متحدان انتظار داشتند که مسکو به عنوان یک ظاهرسازی برای جنگ مورد استفاده قرار دهد.

اوایل امروز قانونگذاران اوکراین یک فرمان اجرایی تصویب کردند که از روز پنجشنبه به مدت ۳۰ روز وضعیت اضطراری سراسری در کشور برقرار می کند. این اقدام به مقامات کشور اوکراین اجازه می دهد که «در راستای منافع امنیت ملی و نظم عمومی» مواردی همچون منع رفت و آمد شبانه و محدودیت هایی در مورد جابجایی ها، ممانعت از تظاهرات و راهپیمایی و ممنوع کردن احزاب و سازمان های سیاسی را اعلام کنند.

این اقدام نشان دهنده افزایش نگرانی ها در میان مقامات اوکراینی پس از هفته ها تلاش آنها برای منعکس کردن آرامش است. وزارت خارجه اوکراین مردم را از سفر به روسیه برحذر داشت و توصیه کرد هر اوکراینی که در روسیه است فورا آنجا را ترک کند.

روسیه روز چهارشنبه سفارت خود در کیف را تخلیه کرد و امیدها برای راه حل دیپلماتیک و خروج از یک جنگ جدید [احتمالا ویرانگر] در اروپا تضعیف شد. شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند

شورشیان شرق اوکراین روز چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند
شورشیان شرق اوکراین چهارشنبه از روسیه درخواست کمک و حمایت نظامی کرده اند

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا