ایرانجدیدترین اخبار

دیپلمات تروریست آزاد شد

آزادی شرم‌آور دیپلمات تروریست خشم مخالفین جمهوری اسلامی را برانگیخت

دیپلمات تروریست اسدالله اسدی آزاد شد و به ایران بازگشت

دولت عمان روز جمعه اعلامیه مهمی را مبنی بر اینکه تبادل زندانیان بین بلژیک و ایران در حال حاضر در جریان است، منتشر کرد.

دیپلمات تروریست اسدالله اسدی آزاد شد و به ایران بازگشت
دیپلمات تروریست اسدالله اسدی آزاد شد و به ایران بازگشت

اسدالله اسدی، دیپلمات جمهوری اسلامی که جرم تروریستی او در دستگاه قضایی بلژیک به اثبات رسیده بود، در جریان یک توافق تبادل زندانی میان ایران و بلژیک آزاد شد که موجی از واکنش‌های منفی افراد و نهادها، فعالان حقوق بشر و کاربران شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت.

بازگشت دیپلمات تروریست اسدالله اسدی به ایران، تحت حاکمیت ظالمانه دیکتاتوری مذهبی، نگرانی‌های جدی را در مورد حقوق بشر و پایبندی به احکام قانونی ایجاد کرده است.

اسدالله اسدی که یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌ها را از زمان جنگ جهانی دوم در اروپا سازماندهی و فرماندهی می‌کرد، با وجود حکم دادگاه، اکنون آزاد شده و به ایران بازگشته است.

به طرز تکان دهنده‌ای، تنها در بازه زمانی اول تا ۲۵ می، ۱۲۷ نفر در ایران اعدام شده‌اند که نشان دهنده نقض مداوم حقوق بشر در این کشور است.

در پاسخ به این تحول نگران کننده، سازمان مجاهدین خلق متعهد شد که تا حد توان خود به عدالت خواهی در بلژیک و در صحنه بین المللی ادامه دهد و آزادی این دیپلمات محکوم شده جمهوری اسلامی به دلیل تلاش برای بمب‌گذاری در نشست سازمان مجاهدین خلق را «باج‌دادن شرم‌آور به تروریسم و گروگان‌گیری» خواند و این اقدام دولت بلژیک را «قویا» محکوم کرد.

در بیانیه‌ای که از سوی سازمان مجاهدین خلق منتشر شد، آمده است که آزادی «دیپلمات تروریست بمب‌گذار»، ۱۵سال قبل از پایان محکومیت او اتفاق افتاد که این اقدام «تشویق تروریسم» و «خیانت به حقوق‌ بشر با نقض حکم دادگاه قانون اساسی» است.

بر اساس این بیانیه، آزاد شدن اسدی در حالی است که دادگاه قانون اساسی در حکم خود به صراحت اعلام کرده بود دولت بلژیک باید قبل از انتقال محکومان به قربانیان اطلاع دهد تا فرصت مراجعه مجدد به دادگاه داشته باشند.

در ادامه این بیانیه آمده است: «آزادی تروریستی که بزرگ‌ترین عمل جنایتکارانه در اروپا بعد از جنگ جهانی دوم را سازماندهی و فرماندهی می‌کرد -آن هم با نقض صریح حکم دادگاه- یک باج‌دادن شرم‌آور به تروریسم و گروگانگیری است و فاشیسم دینی حاکم بر ایران را در ادامه جنایاتش در سرکوب داخلی و تروریسم منطقه‌ای و بین‌المللی جری‌تر می‌کند.»

این تصمیم دولت بلژیک نباید بدون چالش باقی بماند. بسیار مهم است که جامعه بین‌المللی در برابر چنین نقض آشکار حقوق بشر موضع بگیرد و از تلاش‌ها برای پاسخگویی به مسئولین اقدامات تروریستی و سرکوب افراد حمایت کند.

در همین حال مقام‌ها و رسانه‌های جمهوری اسلامی از این «تبادل زندانی» استقبال کردند.

اسدالله اسدی بعدازظهر روز جمعه به ایران رسید و از سوی مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی از جمله علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیات دولت جمهوری اسلامی و کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، مورد استقبال قرار گرفت.

غریب‌آبادی درباره این مبادله گفت اسدالله اسدی در زندان بسیار اذیت شد و نمی‌توانیم خوشحالی خود را از آزادی او پنهان کنیم.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر ابراهیم رئیسی هم گفت که وقتی مقامات دولت بلژیک در پارلمان و رسانه لفاظی می‌کردند، در گفتگوهای تلفنی درخواست تعامل بزرگ داشتند. او در توییتی نوشت که آزادی اسدالله اسدی «یک پیروزی برای جمهوری اسلامی» است. تبادل زندانی بلژیک و ایران تبادل زندانی بلژیک و ایران

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا