جدیدترین اخبارجهان

شرکت خودروسازی رنو برای همیشه روسیه را ترک کرد

شرکت رنو کسب و کار خود در روسیه و سهام شرکت خودروسازی لادا را به قیمت دو روبل در هر سهم فروخت

شرکت خودروسازی رنو برای همیشه روسیه را ترک کرد

رنو در یکی از مهم‌ترین خروج ها توسط یک شرکت خارجی از زمان تهاجم به اوکراین سهام خود را در شرکت آوتواز (Avtovaz) روسیه [سازنده پرفروش‌ترین خودروهای لادا در این کشور] را به مبلغی نمادین می‌فروشد.

خروج این گروه فرانسوی، که با کاهش ۲.۲ میلیارد یورویی ارزش سهام آن و فروش شرکت‌های این خودروسازی به یک نهاد تحت حمایت دولت روسیه و شهرداری مسکو همراه بود، نشان دهنده گزینه‌های ناچیز پیش روی کسب‌وکارهایی است که تلاش می‌کنند روسیه را بدون ضرر و زیان هنگفت در سرمایه‌گذاری خود ترک کنند.

لوکا دی میو (Luca de Meo) مدیر اجرایی رنو هفته گذشته به فایننشال تایمزگفت که تصمیم برای ترک روسیه «دردناک» بوده اما این شرکت «مجبور به تصمیم گیری» شده است زیرا نمی تواند در این کشور خودرو بسازد.

رنو ۴۵،۰۰۰ نفر را عمدتاً در کارخانه بزرگ تولیاتی (Togliatti) متعلق به شرکت آوتواز (Avtovaz) در سواحل رودخانه ولگا در روسیه استخدام کرد، و بیش از رقبای خود در معرض ریسک های مرتبط با این کشور بود به طوری که کمبود قطعات از قبل باعث توقف فعالیت های خودروسازی رنو شده بود.

شرکت‌های بین‌المللی متعددی از شرکت‌های نفتی گرفته تا بانک‌ها تلاش می‌کنند راهی برای خروج از روسیه بیابند و بسیاری از آنها در حال حاضر صرفاً فعالیت‌های خود را به حالت تعلیق درآورده‌اند. این گزینه باعث می‌شود که آنها ماه‌ها با مسئله پرداخت حقوق کارکنان مواجه باشند، در حالی که درآمد کمی از شرکت های خود در روسیه کسب می‌کنند یا اصلاً درآمدی ندارند. اما خریداران کمیاب هستند و معامله با نهادهای تحریم شده روسیه نیز مشکلاتی را ایجاد می کند.

شرکت بریتانیایی شل هفته گذشته موافقت کرد که خرده‌فروشی و تجارت روان‌کننده‌های صنعتی خود در روسیه را به لوک اویل (Lukoil) بفروشد، که اولین معامله بزرگ در بخش نفت و گاز است. شرکت وام دهنده فرانسوی سوسایتی جنرال (Societé Générale) که شبکه رسبانک (Rosbank) خود را به گروهی تحت کنترل ولادیمیر پوتانین الیگارش روسیه فروخت با ۳.۱ میلیارد یورو کاهش در ارزش شرکت خود روبرو شد.

رنو حدود ۱۰ درصد از فروش و نیمی از حاشیه سود عملیاتی خود را از روسیه به دست می آورد.

خروج شرکت رنو از روسیه در حالی انجام می شود که کارلوس غصن (Carlos Ghosn) رئیس سابق فراری رنو به شدت برای گسترش حضور رنو در بازارهای نوظهور و سرمایه گذاری مخاطره آمیز در روسیه اصرار داشت و اولین سرمایه‌گذاری در روسیه که با تشویق و موافقت ولادیمیر پوتین همراه بود در سال ۲۰۰۷ آغاز شد.

رنو سال‌ها به نوسازی برخی از تأسیسات دوران شوروی سابق در کارخانه آوتواز و تلاش برای بهسازی عملیات پرداخت و تا زمان جنگ امیدوار بود صادرات مدل‌های جدید خودروهای لادا را توسعه دهد.

شرکت خودروسازی رنو برای همیشه روسیه را ترک کرد
شرکت خودروسازی رنو برای همیشه روسیه را ترک کرد

ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو  ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو  ارزش سهام شرکت خودروسازی رنو

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا