ایرانجدیدترین اخبار

خیزش انقلابی مردم بلوچ ادامه دارد؛ ریال جمهوری اسلامی هر روز بی ارزش تر از دیروز

تظاهرات در سیستان و بلوچستان جنوب شرقی ایران ادامه دارد؛ ریال ایران به پایین ترین سطح خود رسید

خیزش انقلابی مردم بلوچ ادامه دارد؛ ریال جمهوری اسلامی هر روز بی ارزش تر از دیروز

روز جمعه ۵ اسفند ۱۴۰۱ در جنوب شرقی ایران، استان سیستان و بلوچستان تظاهرات و خیزش انقلابی مردم بلوچ ادامه داشت.

شهروندان بلوچستان در حالی علیه حکومت راهپیمایی و اعتراض کردند که در رسانه های اجتماعی گزارش شده بود نیروهای امنیتی و سرکوبگر جمهوری اسلامی مسجد مکی را محاصره کرده بودند.

صدها تظاهرکننده در ویدئویی از شهر زاهدان که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، دیده می‌شدند که شعار می‌دادند: قسم به خون یاران، ایستاده‌ایم تا پایان.

ویدئوی دیگری نیز نشان می‌داد که نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی در زاهدان، مرکز استان سیستان و بلوچستان یک شهروند بلوچ را که قصد ورود به مسجد مکی را دارد، به طور خشونت آمیزی دستگیر می‌کنند.

به گفته نهادهای حقوق بشری، اقلیت بلوچ که تعداد آنها تا ۲ میلیون نفر تخمین زده می شود، چندین دهه با تبعیض و سرکوب مواجه بوده‌اند.

استان سیستان و بلوچستان هم مرز با پاکستان و افغانستان، یکی از فقیرترین استانهای ایران است و در سال های اخیر شاهد کشتار مکرر مردم توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بوده است.

عفو بین‌الملل گفت که زاهدان در روز ۳۰ سپتامبر یکی از مرگبارترین روزهای تظاهرات پس از مرگ مهسا امینی، که در بازداشتگاه گشت ارشاد، پلیس امنیت و اخلاق تهران به قتل رسید، را با حداقل ۶۶ کشته در این شهر شاهد بوده است.

 روز جمعه پنج اسفندماه مانند خیزش های انقلابی قبلی مردم بلوچ در این استان، مقامات جمهوری اسلامی اینترنت را مختل کرده بودند.

نت بلاکس (NetBlocks) نیز اعلام کرد «داده های شبکه بلادرنگ نشان دهنده اختلال قابل توجهی در اتصال اینترنت در زاهدان بوده است؛ این حادثه در بحبوحه حضور روزافزون نیروهای امنیتی در اعتراضات و خیزش انقلابی و گسترده مردم بلوچ در روز جمعه رخ داده است.

با این وجود روز جمعه در رسانه‌های دولتی ایران هیچ خبری از این اعتراضات منتشر نشده است.

رهبر ملاهای متحجر و عقب مانده و مقامات حکومت آخوندی در تهران می‌گویند که این اعتراضات توسط دشمنان خارجی جمهوری اسلامی تحریک می شوند.

در همین حال، ارزش ریال جمهوری اسلامی به دلیل سیاستهای دیکتاتوری، احمقانه و ضدایرانی سید علی خامنه‌ای، رهبر آخوندهای عقب‌مانده در حمایت از مسکو با ارسال تسلیحات نظامی برای استفاده روسیه در جنگ با اوکراین، اعترضات، اعدام‌ها و خیزش انقلابی ادامه‌دار مردم ایران و همچنین انزوا و تحریم‌های فزاینده تهران تحت تحریم‌های غرب، به پایین‌ترین حد خود رسید.

خیزش انقلابی مردم بلوچ ادامه دارد؛ ریال جمهوری اسلامی هر روز بی ارزش تر از دیروز
خیزش انقلابی مردم بلوچ ادامه دارد؛ ریال جمهوری اسلامی هر روز بی ارزش تر از دیروز

تظاهرات زاهدان  تظاهرات زاهدان  تظاهرات زاهدان

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا