ایرانجدیدترین اخبارجهان

گزارش: ایران وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را پس از فعال کردن اینترنت ایرانیان توسط ایلان ماسک مسدود کرد

آیا اینترنت استارلینک به موقع در میان اعتراضات در دسترس ایرانیان قرار می‌گیرد؟

علیرغم فعال شدن اینترنت استارلینک در ایران مشخص نیست که مردم چگونه می توانند پایانه های سخت افزاری را تهیه کنند

ایران وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را پس از فعال کردن اینترنت ایرانیان توسط ایلان ماسک مسدود کرد

ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که اقداماتی را برای پیشبرد آزادی اینترنت انجام می‌دهد تا ایرانیان بتوانند به جریان آزاد اطلاعات دسترسی داشته باشند. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت واشینگتن در حال صدور مجوز عمومی برای دسترسی گسترده تر ایرانیان به ارتباطات دیجیتال و «مقابله با سانسور دولت ایران» است.

ایلان ماسک نیز در پاسخ [به آنتونی بلینکن] نوشت که «استارلینک فعال می شود.»

ایران وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را پس از فعال کردن اینترنت ایرانیان توسط ایلان ماسک مسدود کرد
ایران وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را پس از فعال کردن اینترنت ایرانیان توسط ایلان ماسک مسدود کرد

به گزارش رویترز، ماسک روز دوشنبه گفت که این شرکت می‌خواهد دسترسی به سرویس پهن باند ماهواره‌ای استارلینک را (که قبلاً برای مبارزه با تهاجم روسیه به اوکراین ارائه شده بود) برای ایرانی‌ها ارائه کند و خواستار معافیت از تحریم ها  خواهد شد. معلوم نیست این دو ابتکار عمل چگونه به ایرانیان کمک خواهند کرد یا آیا به اندازه کافی سریع اتفاق می افتند تا به مردم کمک کند آنچه را که در حال اتفاق افتادن است همرسانی کنند و جان ها را نجات دهند.

آنتن های استارلینک پس از ارسال به اوکراین توسط ایلان ماسک در پی حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه، محبوبیت یافتند. آنتن استارلینک امکان دسترسی مستقل به اینترنت را برای اوکراینی ها فراهم می‌کند و این کشور را قادر می‌سازد تا با جهان خارج در تماس باشد.

شرکت اسپیس‌ایکس اخیراً اعلام کرد استارلینک اکنون در هر هفت قاره از جمله قطب جنوب در دسترس است. با این حال تا جولای امسال تنها ۳۶ کشور امکان استفاده از خدمات استارلینک را داشتند. آخرین کشوری که به فهرست کشورهای دارای دسترسی به اینترنت استارلینک اضافه شده، ایران است. ایران بعد از اوکراین دومین کشوری است که خارج از برنامه زمانبندی به اینترنت استارلینک دسترسی پیدا می‌کند.

دولت ایران در واکنش به پاسخ ایلان ماسک مبنی بر فعال کردن استارلینک برای ایرانیان، وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را مسدود کرده است.

حکومت ایران در تلاش است تا اعتراضات گسترده ای را که پس از کشته شدن دختر جوان بیگناهی به نام مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد آغاز شد متوقف کند.

به گفته پلیس امنیت اخلاقی مهسا امینی که به دلیل نپوشاندن کامل موهای خود بازداشت شده بود بر اثر نارسایی قلبی درگذشت. با این حال، شاهدان عینی دیده اند که ماموران او را مورد ضرب و شتم قرار داده اند و او را در حالی که سرش به کنار ماشین پلیس کوبیده شده مشاهده کرده اند. اسکن های پزشکی لو رفته نیز حاکی از آن بود که مهسا امینی دچار خونریزی مغزی و سکته مغزی شده است.

از سوی دیگر حکومت ایران عادت دارد که اجازه دهد تا تظاهرات به مدت چند روز انجام شود و سپس سپاه و لباس شخصی‌ها را برای سرکوب مردم اعزام کند. روز جمعه نیز ایران تظاهرات گسترده حکومتی «ضد اغتشاش» را همزمان با نماز جمعه ترتیب داد. اما به نظر می‌رسد که تظاهرات‌های متقابل حکومتی محدود و کم جمعیت بوده است، و به نظر می‌رسد که معترضان [از این اقدامات] مرعوب نشده‌اند.

از طرفی در چند سال گذشته برخی کشورها برای کاهش پست های مخالفین خود با شرکت های بزرگ رسانه های اجتماعی همکاری کرده اند.

یکی از اینفلوئنسرهای ایرانی در رسانه‌های اجتماعی نشان داد که چگونه پست‌هایی که معمولاً به بیش از ده هزار بازدید در اینستاگرام می‌رسند اکنون به تعداد کمی از افراد می‌رسند. یکی دیگر از فعالان اجتماعی اسکرین شاتی را نشان داد که در آن ویدیویی که پست کرده بود بر اساس شکایات کشورهای ناشناس محدود شده بود.

مشخص نیست که آیا ایران یکی از حکومت هایی است که از امکان همکاری با مدیران شرکت‌های بزرگ فناوری برای حذف اکانت کاربران برخوردار است یا خیر. گزارش‌هایی از کاربران در داخل ایران که می‌گویند محتوای آنها محدود شده است یا برای فالوئرهایشان نمایش داده نمی شود، نشان می‌دهد که این کاربران احساس می‌کنند هدف سانسور قرار گرفته‌اند.

تصمیم ایالات متحده برای جانبداری از معترضان ایرانی در روزهای اخیر با رویکرد آمریکا در بیش از یک دهه پیش متضاد است؛ در آن زمان دولت آمریکا به دنبال توافق با ایران بود و ترجیح می داد با رژیم و روسیه همکاری کند. اکنون همه مناسبات تغییر کرده است و کاخ سفید به دموکراسی در خارج از کشور و مقابله با حکومت های مستبد اهمیت می دهد.

با این حال هیچ یک از مقامات امریکایی که به گسترش «صادرات مجاز تجهیزات [مرتبط با] تبادل اطلاعات و ارتباطات از طریق اینترنت به ایران» اشاره می کند، توضیح نمی دهند که چگونه ایرانی‌ها می‌توانند «ترمینال کاربری مسطح (flat user terminal)» مورد نیاز برای دسترسی به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک را بخرند، و یا اینکه ایرانی‌ها چگونه می‌توانند هزینه ۴۹۵ دلاری نصب و اشتراک ماهیانه ۸۵ دلاری را با توجه به سقوط شدید ارزش ریال پس از چهار سال «فشار حداکثری» بپردازند.

اگرچه ماسک با تلاش برای ارائه خدمات استارلینک به ایرانیان حرکت مثبتی انجام داده است، اما جمهوری اسلامی مطمئناً اجازه نخواهد داد هیچ سخت افزاری که اتصال نامحدود به اینترنت را تسهیل میکند به کشور وارد شود.

ایران وبسایت اسپیس ایکس استارلینک را پس از فعال کردن اینترنت ایرانیان توسط ایلان ماسک مسدود کرد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا