جدیدترین اخبارجهان

ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلستان انتخاب شد

انگلستان پس از چندین ماه آشتفگی و بی ثباتی ریشی سوناک را به عنوان نخست وزیر بعدی انتخاب کرد

ریشی سوناک به عنوان نخست وزیر بعدی انگلستان انتخاب شد

ریشی سوناک پس از پیروزی امروز در رقابت های انتخاب رهبر حزب محافظه کار به زودی نخست وزیر انگلستان خواهد شد و وظیفه هدایت کشوری عمیقا دچار چنددستگی را در شرایط رکود اقتصادی که به فقیرتر شدن میلیون ها نفر منجر شده به عهده خواهد گرفت.

ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلستان انتخاب شد
ریشی سوناک به عنوان نخست‌وزیر بعدی انگلستان انتخاب شد

ریشی سوناک، یکی از ثروتمندترین سیاستمداران در پارلمان انگلستان که اولین نخست وزیر رنگین پوست این کشور خواهد بود به زودی از پادشاه چارلز فرمان تشکیل دولت دریافت خواهد کرد؛ ریشی سوناک جایگزین لیز تراس نخست وزیر مستعفی انگلستان خواهد شد که تنها ۴۴ روز تا پیش از استعفای خود در این سمت خدمت کرد.

ریشی سوناک در رقابت برای انتخاب رهبر حزب محافظه کار پنی موردانت سیاستمدار میانه‌رو را که موفق به کسب حمایت کافی از نمایندگان پارلمان برای ورود به رأی گیری نشده بود، شکست داد؛ در حالی که رقیب اصلی او بوریس جانسون نخست وزیر سابق انگلستان با اعلام اینکه دیگر نمی تواند حزب محافظه کار را متحد کند، از رقابت کناره‌گیری کرده بود.

قیمت پوند و اوراق قرضه دولتی بریتانیا پس از خبر خروج موردانت (و افزایش احتمال نخست وزیر شدن سوناک) برای مدت کوتاهی افزایش یافت، اما به فاصله کوتاهی به سطح قبلی خود بازگشت. به گزارش خبرنگار آی تی وی (ITV) پادشاه انگلستان در حال بازگشت به لندن است و احتمالا استعفای تراس را در اواخر روز دوشنبه یا سه شنبه می پذیرد.

سوناک وزیر دارایی ۴۲ ساله سابق، سومین نخست وزیر انگلستان ظرف مدت کمتر از دو ماه خواهد بود و وظیفه بازگردان ثبات به کشوری را بر عهده خواهد داشت که از چندین سال آشفتگی های سیاسی و اقتصادی رنج می‌برد.

انتظار می رود که ریشی سوناک، سیاستمدار میلیونر و رئیس سابق صندوق پوشش ریسک درست در زمانی که کشورش به دلیل افزایش هزینه های انرژی و مواد غذایی در حال سقوط به رکود اقتصادی است در تلاش برای بازسازی اعتبار مالی انگلستان طرح‌هایی را برای کاهش جدی هزینه ها و مخارج دولت به اجرا بگذارد.

سوناک علاوه بر این به عنوان رهبر جدید محافظه کاران وارث یک حزب سیاسی خواهد بود که از لحاظ جهت‌گیری‌های ایدئولوژیک دچار شکاف و چنددستگی است؛ چالشی که به اقبال و سرنوشت چندین رهبر سابق حزب محافظه‌کار آسیب زده است.

انگلستان از زمانی که در سال ۲۰۱۶ به خروج از اتحادیه اروپا رأی داد، در یک وضعیت بحرانی دائمی گرفتار شده است؛ این وضعیت بحرانی باعث در گرفتن نبردی بر سر آینده کشور در پارلمان شده که تا به امروز همچنان حل نشده باقی مانده است.

اقتصاددانان این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا سوناک می‌تواند در عین حال که مشکلات مالی کشور را برطرف می کند، چندین جناح متخاصم حزب را نیز در کنار یکدیگر نگه دارد.

سوناک پس از اینکه در ۳۹ سالگی وزیر دارایی بوریس جانسون شد و درست در آغاز شیوع پاندمی کووید-۱۹ در انگلستان طرح موفق مرخصی دوران پاندمی را توسعه داد، در سطح ملی مورد توجه قرار گرفت.

ریشی سوناک، تحلیلگر سابق گلدمن ساکس اولین نخست وزیر هندی الاصل بریتانیا خواهد بود.

خانواده سوناک در دهه ۱۹۶۰ در طول دورانی که بسیاری از مردم مستعمره های سابق انگلستان برای بازسازی این کشور پس از جنگ جهانی دوم به آنجا نقل مکان می کردند، به انگلستان مهاجرت کردند.

ریشی سوناک پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه آکسفورد، به دانشگاه استنفورد رفت و در آنجا با همسرش آکشاتا مورتی (Akshata Murthy) آشنا شد، که پدرش ان.آر. نارایانا مورتی (N. R. Narayana Murthy) میلیارد هندی بنیانگذار شرکت بزرگ برونسپاری اینفوسیس با مسئولیت محدود (Infosys Ltd) است.  

ثروتمندترین سیاستمدار انگلستان  لیز تراس  ثروتمندترین سیاستمدار انگلستان  لیز تراس   ثروتمندترین سیاستمدار انگلستان  لیز تراس  بوریس جانسون  بوریس جانسون

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا