جدیدترین اخبارجهان

مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند

بنا بر گزارش ها رومن آبراموویچ و هئیت مقامات اوکراینی در مذاکرات صلح روسیه احتمالا مسموم شده اند

مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند

طبق گزارش وال استریت ژورنال رومن آبراموویچ میلیاردر روسی و هیئت مقامات اوکراینی که ظاهراً در حال مذاکره برای پایان دادن به تهاجم مسکو بودند دچار علائم ناشی از مسمومیت شده اند.

مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند
مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند

به گزارش وال استریت ژورنال رومن آبراموویچ  [الیگارش روسی که گمان می‌رفت به ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه نزدیک باشد] و چند تن از مقامات دولت اوکراین پس از دیدار در کی‌یف در اوایل ماه جاری میلادی دچار علائم مسمومیت شدند.

طبق گزارش ها آبراموویچ و دو عضو هیئت اوکراینی دچار علائمی شامل قرمزی چشم ها، پوسته پوسته شدن دست ها و صورت و آبریزش دردناک و مدام چشم شدند.

به گزارش وال استریت ژورنال آبراموویچ [مالک باشگاه فوتبال انگلیس چلسی که توسط انگلستان تحریم شده است] در یک تلاش دیپلماتیک برای پایان دادن به درگیری ها مشغول رفت و آمد بین مسکو، لویو، کی‌یف و سایر مناطق بوده است.

وال استریت ژورنال گفت با وجود اینکه هیچ مدرک مستدلی برای متهم کردن شخص بخصوصی که ممکن است ظاهرا مرتکب ایجاد این مسمومیت شده باشد وجود ندارد، اما گمان می رود که این اقدام کار تندروهای کرملین باشد که با هر گونه توافق از طریق مذاکرات مخالف هستند.

به گزارش وال استریت ژورنال وضعیت آبراموویچ و مقامات اوکراینی که ظاهرا هدف مسمومیت قرار گرفته اند از آن زمان تا به حال بهبود یافته است و گمان نمی رود جان آنها در خطر باشد.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که بنا بر گزارش ها با آبراموویچ ملاقات کرده، تحت تأثیر مسمومیت مشکوک قرار نگرفته است.

به گزارش وال استریت ژورنال، مقامات غربی در تلاش هستند تا مشخص کنند که آیا این مسمومیت با استفاده از یک عامل شیمیایی یا بیولوژیکی یا با نوعی حمله پرتوهای الکترومغناطیسی انجام شده است.

بر اساس گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین، آبراموویچ بینایی خود را به مدت چند ساعت از دست داده و به دلیل جراحات ایجاد شده در ترکیه تحت مداوا قرار گرفته است.

وبسایت خبری بلینگکت (Bellingcat) که در هلند مستقر است گزارش داد که مسمومیت ادعا شده در شب سوم یا چهارم مارس رخ داده است. بر اساس اکانت رسمی وبسایت خبری بلینگکت در توییتر سه عضو هیئت صلح اوکراین «علائمی مطابق با مسمومیت بر اثر سلاح شیمیایی را تجربه کردند.»

وبسایت خبری بلینگکت گزارش داد که آبراموویچ و یک تاجر روس دیگر در مذاکرات صلح مقابل رستم اومرف (Rustem Umerov) نماینده پارلمان اوکراین شرکت کرده بودند.

بلینگکت گزارش داد که مذاکرات در بعد از ظهر سوم مارس در اوکراین آغاز شد و تا حدود ساعت ۱۰ شب ادامه داشت.

طبق گزارش بلینگگت، پس از پایان جلسه مذاکره، سه مقام اوکراینی به آپارتمانی در کی‌یف بازگشتند و مدت کوتاهی پس از رسیدن به آپارتمان علائم ناخوشایندی از جمله التهاب چشم و پوست و درد نافذ در چشم را تجربه کردند.»

روز بعد، مقامات اوکراینی به لهستان سفر کردند و از آنجا برای دور دیگری از مذاکرات به استانبول رفتند.

طبق گزارش بلینگکت تیمی از بازرسان در استانبول هیئت اوکراینی را معاینه کردند و به این نتیجه رسیدند که علائم آنها با مسمومیت ناشی از یک سلاح شیمیایی مطابقت دارد.

در زمان منتهی به شروع علائم، سه مذاکره کننده اوکراینی ظاهراً شکلات و آب مصرف کرده بودند.

در طی دو هفته پس از وقوع مسمومیت، علائم به تدریج کاهش یافت.

به گزارش بلینگکت، چهارمین عضو هیئت اوکراینی که در معرض همان عوامل شیمیایی قرار گرفته بود، هیچ علائمی نداشت.

کارشناسان تسلیحات شیمیایی گفتند به نظر می رسد که این علائم حاکی از آن است که مقامات اوکراینی با پورفیرین، ارگانوفسفره یا مواد دو حلقه‌ای هدف قرار گرفته اند. به گزارش بلینگکت کارشناسان بر این باورند که دوز مورد استفاده در این حمله عمداً کم بوده و هدف صرفاً ترساندن افراد هدف قرارگرفته بوده است و قصد نداشته‌اند آسیب دائمی و غیرقابل برگشت ایجاد کنند.

مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند
مقامات اوکراینی و رومن آبراموویچ در مذاکرات صلح دچار علائم مسمومیت شده‌اند

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا