ایرانجدیدترین اخبارجهان

مقامات ایران و‌ چین دلیل بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند

ایران و‌ چین دلیل بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند

کشورهای اروپایی و کشورهایی همچون ژاپن، حمله روسیه به اوکراین را شدیداً محکوم کردند و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران و چین مسبب این حملات را اقدامات تحریک‌آمیز ناتو و آمریکا دانستند. ایران و‌ چین دلیل بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند

ایران و‌ چین دلیل بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند
ایران و‌ چین دلیل حمله روسیه به اوکراین را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران طی توییتی نوشت که «بحران اوکراین، ریشه در اقدامات تحریک آمیز ناتو دارد.» 

او همچنین ادامه داد که «بهترین کار، تمرکز بر راه حل دموکراتیک و سیاسی است. جنگ و اقدامات نظامی راه‌حل درستی نیست.» ایران و‌ چین دلیل بحران اوکراین و حمله روسیه به این کشور را اقدامات تحریک آمیز ناتو و آمریکا دانستند

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از بابت شدت یافتن درگیری‌ها میان روسیه و اوکراین ابراز تاسف کرد.

او اضافه کرد که متاسفانه اقدامات تحریک آمیز ناتو با محوریت آمریکا باعث ایجاد همچنین وضعیتی در منطقه اوراسیا شده است و در آستانه ورود به بحرانی فراگیر هستیم.

خطیب زاده اعلام کرد که جمهوری اسلامی هر دو طرف را به آتش‌بس دعوت کرده است و بهتر از هر چه زودتر مذاکره‌ای فوری برای حل و فصل سیاسی این بحران شکل گیرد.

گزارش های تلویزیون ایران درباره بحران اوکراین، واکنش برخی از کاربران را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. تلویزیون دولتی ایران حمله روسیه به اوکراین را «عملیات نظامی و ویژه» خوانده است.

 و اما مقامات چینی نیز ظاهرا نظری همسو با سران جمهوری اسلامی ایران داشته اند‌.

 هوآ چونینگ سخنگوی وزارت خارجه چین، آمریکا و متحدانش را بابت ارسال اسلحه به اوکراین متهم کرد و گفت که این اقدامات آمریکا به درگیری ها میان این دو کشور دامن زده است. او همچنین اظهار کرد که موضوع اوکراین موضوعی پیچیده است و آنچه که امروز رخ داده، نتیجه یک سری موضوعات تاریخی است.

هوآ چونینگ گفت که امیدوار است دو کشور نسبت به گفتگو و مذاکره استقبال نشان دهند و از همه طرف ها خواست که با خویشتن داری خود اوضاع را تحت کنترل نگه دارند.

سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین از اتباع چینی مقیم اوکراین خواست که در خانه بمانند و اگر نیاز به خروج از خانه داشتند، از پرچم چین بر روی خودروهای‌شان به منظور امنیت بیشتر استفاده کنند.

هوآ چونینگ در پاسخ به اینکه آیا حمله روسیه به اوکراین را یک تجاوز می‌داند یا نه، گفت «شما این حمله را تجاوز می دانید؛ اما نمی‌دانم موضع تان در برابر حمله آمریکا به افغانستان و سایر کشورها چگونه است.»

 او همچنین در پاسخ به اینکه آیا روسیه برای حمله به اوکراین نظر چین را جلب کرده است گفت که «این اقدام برای روسیه هیچ موضوعیتی ندارد و این کشور بر اساس منافع استراتژیک خود تصمیم گیری می کند. »

مقامات آمریکا و اروپا اعلام کردند که تحریم‌های شدیدی را علیه روسیه وضع خواهند کرد.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز از پوتین خواست که «به نام بشریت» این حمله را متوقف کند.

اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان پنجشنبه را «روزی سیاه» برای اروپا خواند.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان نیز اظهار کرد که روسیه این روز را تحت عنوان «روز شرم‌ساری» فراموش نخواهد کرد و جامعه جهانی نیز این اقدام روسیه را از یاد نخواهد برد.

حمایت ایران و چین از روسیه    حمایت ایران و چین از روسیه    حمایت ایران و چین از روسیه  حمایت ایران و چین از روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا