انتاریوجدیدترین اخبارکانادا

رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را به عنوان رئیس ملی رهبری میکند

«رز آن ارچیبالد» اولین زنی که رئیس مجمع فرست نیشن شد

رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را به عنوان رئیس ملی رهبری میکند

رز آن ارچیبالد (RoseAnne Archibald) از قوم تیکوا تِگامو (Taykwa Tagamou) در انتاریو اولین رئیس مجمع فرست نیشن (Assembly of First Nations) شد. وی روز پنجشنبه در بیانیه‌ای در راستای پیروزی تاریخی خود گفت: «امروز مجمع فرست نیشن تاریخ ساز شد.» رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را به عنوان رئیس ملی رهبری میکند

وی گفت: «امروز روز پیروزی است و می‌توانید به تمام زنان بگویید سقف‌های شیشه‌ای شکسته شدند. من به شخصه از تمام زنانی که باعث شدند این سقف ترک بردارد قدردانی می‌کنم. شما انگیزه را در من آفریدید.»

ارچیبالد پس از شکست رقیب خود، رجینالد بَلِرِز (Reginald Bellerose)، پیروزی را از آن خود کرد. بلرز در ۱۷ سال اخیر ریاست اقوم اولیه ماسکاوکوان (Muskowekwan) در سسکچوان را برعهده داشت.

انتخابات به روز دوم و دور پنجم کشیده شد. زیرا ارچیبالد و بلرز هیچکدام ۶۰ درصد رای اساسی را برای پیروزی کسب نکرده بودند.

این روند تا دور پنجم در عصر پنجشنبه ادامه داشت تا اینکه قبل از شروع دور ششم بلرز کنار کشید.

آرچیبالد در تلاش برای متحد کردن سازمان در سخنرانی خود نکته ای را مطرح کرد تا با هفت نامزدی که برای این سِمت مخالف او بودند ، ارتباط برقرار کند. مجمع فرست نیشن (AFN) نماینده ۶۳۴ قوم اولیه با ۹۰۰،۰۰۰ عضو است.

ارچیبالد در توصیف آنها به عنوان فرزندان رقیب، دیگر رقبا را شجاع خواند و از اینکه می‌خواهند به جوامع خود و اقوام اولیه کشور خدمت کنند، آنها را مورد تحسین قرار داد.

همچنین از تمام روئسا چه آنها که در انتخابات مجمع فرست نیشن به او رای داده بودند، چه آنها که به او رای نداده بودند تشکر کرد و گفت چیزهای زیادی از راهنمایی‌ها و ایده‌هایشان آموخته است. رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را به عنوان رئیس ملی رهبری میکند

رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را به عنوان رئیس ملی رهبری میکند
رز آن ارچیبالد اولین زنی است که مجمع فرست نیشن را بعنوان رئیس ملی رهبری میکند

وی گفت: «با وجود تفاوت‌هایی که ما را از هم جدا می‌کند، تفاهم‌های زیادی نیز داریم. همه ما می‌خواهیم بچه‌هایمان با افتخار بزرگ شوند و غرق در عشق، فرهنگ، رسوم، زبان، جوامع امن و پر شور شوند. ما برای آنها یک زمین مادری می خواهیم که در معرض خطر آتش سوزی، تغییرات اقلیمی و یک سیاره گرم قرار نگیرد. می‌خواهیم اجداد خوبی باشیم و میراث قدرتمندی را تا هفت نسل بعدمان برجای بگذاریم.» 

ارچیبالد سابقا رئیس منطقه‌ای انتاریو بود و ۳۱ سال در امور سیاسی ساکنان اولیه سر و کار داشته است. اولین زن و جوان‌ترین رئیسی بود که در سن ۲۳ سالگی به عنوان نماینده قوم خود انتخاب شد و اولین زن و جوان‌ترین نایب رئیس ارشد در قوم نیشناب-آسکی (Nishnawbe-Aski) در انتاریو  شد.

وی کمپینی برای ساختن برنامه بازیابی پس از همه‌گیری را ترتیب داد تا مشارکت زنان، جوانان و ال‌جی‌بی‌تی‌کیو (LGBTQ) را در امور سیاسی مجمع فرست نیشن افزایش دهد و از راه حل‌های جامعه محور حمایت  کند تا اقوام اولیه را به سوی خودکفایی اقتصادی سوق دهد.

ارچیبالد همچنین سوگند خورد که با دولت همکاری خواهد کرد تا ۹۴ درخواست مرکز حقیقت و آشتی را با هدف ساخت راه حل‌های جامعه محور (مانند موسسه درمان بومی) به کار گیرد و با اقوام و بازماندگان همکاری کند تا برای از دست رفتگان مدارس شبانه‌روزی مراسم یادبود ترتیب دهند.

وی گفت : «با کشف و بازیابی کودکانمان در سراسر کشور، همه بیدار شدیم. چیزی که مردم می‌خواهند بدانند و چیزی که مردم نیاز دارند تا با موضوع کنار بیایند این است که مهاجران کانادایی چگونه از رویه استعماری بهره بردند و چگونه ما مردم بومی هدف نسل کشی قرار گرفته‌ایم. می‌خواهیم مستقیما با آن روبه‌رو شویم و سیاست‌های استعماری را برچینیم. تغییرات در راه است.»

بلرز در سخنرانی پایانی خود گفت که حس می‌کرد جریان علیه اوست؛ زیرا روئسای مجمع فرست نیشن علیه دو رهبر سسکچوان شدند.

رئیس سابق مجمع فرست نیشن، پری بله‌گارد (Perry Bellegarde) از اقوام اولیه Little Black Bear در قسمت جنوبی استان است.

پری بله‌گارد ضمن اظهار ناامیدی با اشاره سرپوشیده به پست‌ها و کامنت‌ها در رسانه اجتماعی علیه او توسط سایر روئسا، اظهار کرد که تشکلاتی شفاف را اداره کرده است.

وی گفت: «روئسای پیش رو را تشویق می‌کنم تا هر کاری را که می‌خواهیم برای نوسازی و اصلاح ساختار انجام دهیم در کنار انتخاباتی با ثبات‌تر به عمل برسانیم. معیارهایی را در رسانه‌های اجتماعی و در رفتار نامزدها قرار دهیم. در این صورت زمانی که مردم بگویند رئیس مجمع فرست نیشن بی فایده است، می‌گوییم اینگونه نیست. اخلاقی است. استوار است. عادلانه است.»

 

 

پری بله‌گارد          پری بله‌گارد      پری بله‌گارد

 

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا