جدیدترین اخبارجهان

روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد

ارزش روبل روسیه در پی قطع دسترسی به سوئیفت و اعمال تحریم ایالات متحده آمریکا علیه بانک مرکزی روسیه تا ۳۰ درصد سقوط کرد

روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد

در پی تحریم های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین که موجب سقوط ارزش روبل شد مردم عادی روسیه با چشم انداز قیمتهای بالاتر و سفرهای خارجی محدودتر مواجه شدند و باعث شد روز دوشنبه مردم مضطرب جلوی بانک ها و دستگاه های خودپرداز (ATM) درکشوری صف ببندند که در طول دوران پسا شوروی شاهد بیش از یک فاجعه ارزی بوده است. روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد

ارز رایج روسیه پس از اینکه کشورهای غربی اعلام کردند که دسترسی برخی از بانک های روسی به سیستم پرداخت بین المللی سوئیفت را مسدود می کنند و استفاده روسیه از دخایر عظیم ارز خارجی این کشور را محدود می کنند، در مقابل دلار ایالات متحده آمریکا تا ۳۰ درصد سقوط کرد. نرخ تبادل ارزی روبل به دلار آمریکا پس از سرعت عمل به خرج دادن بانک مرکزی روسیه (افزایش نرخ بهره) اندکی بالا رفت.

اما هنگامی که ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه تحریم های بیشتری برای قفل کردن هر گونه دارایی های بانک مرکزی روسیه در ایالات متحده یا دارایی های نزد امریکایی ها اعلام کرد فشار اقتصادی منقبض تر شد. دولت بایدن برآورد کرد که این اقدام می تواند «صدها میلیارد دلار» از وجوه نقد روسیه را تحت تاثیر قرار دهد.

مقامات دولت بایدن اعلام کردند که آلمان، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، ژاپن، اتحادیه اروپا و سایر کشورها برای هدف قرار دادن بانک مرکزی روسیه به ایالات متحده آمریکا خواهند پیوست.

روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد
روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریمها سقوط کردو مردم روسیه را به سراغ بانکها فرستاد

نگرانی روس ها از اینکه تحریم ها، اقتصاد را با یک ضربه فلج کننده مواجه خواهد کرد باعث هجوم مردم به بانک ها و خودپردازها (ATM) در چند روز گذشته شده است، در حالی که گزارش هایی از صف های طولانی و تمام شدن پول دستگاه ها در شبکه های مجازی مشاهده می شود. مردم در برخی از کشورهای اروپای مرکزی نیز پس از تحریم شدن بانک دولتی اسبربانک (Sberbank) روسیه برای خارج کردن پول خود به شعبه های فرعی بانک شتافتند.

اداره حمل و نقل عمومی مسکو در طول آخر هفته به ساکنین شهر هشدار داد که ممکن است مشکلاتی را در استفاده از اپل پی (Apple Pay)، گوگل پی (Google Pay) و سامسونگ پی (Samsung Pay) برای پرداخت کرایه ها تجربه کنند زیرا VTB یکی از بانک های روسیه که مدیریت پرداخت های کارتی در مترو، اتوبوس ها و ترامواهای مسکو را به عهده دارد، تحت تحریم قرار گرفته است. 

اقتصاددانان و تحلیلگران می گویند بی ارزش شدن شدید روبل به معنای افت استاندارد زندگی برای طبقه متوسط روسیه است.

لوازم الکترونیک یکی از مشکلات پیش روی مشتریان خواهد بود، زیرا کامپیوترها و گوشی های موبایل باید وارد شوند و هزینه واردات بالا می رود. حتی سرویس های خارجی مانند نتفلیکس نیز ممکن است هزینه بیشتری داشته باشند، اگرچه چنین شرکت هایی ممکن است قیمتهای خود را پایین بیاورند تا مردم روسیه همچنان توان مالی تامین این خدمات را داشته باشند.

بانک مرکزی روسیه بلافاصله برای توقف سقوط ارزش روبل اقدام کرد.

بانک مرکزی روسیه در تلاشی از روی ناچاری اقدام به افزایش ناگهانی و شدید نرخ بهره کلیدی کرد تا ارز رایج را تقویت کند و از هجوم به بانک ها جلوگیری کند. بانک مرکزی علاوه بر این اعلام کرد که بازار بورس سهام مسکو نیز روز دوشنبه تعطیل خواهد ماند.

بانک مرکزی نرخ بهره کلیدی خود را از ۹.۵% به ۲۰% افزایش داد. این اقدام پس تصمیم غرب در روز یکشنبه برای مسدود کردن ذخایر ارزهای باثبات خارجی روسیه انجام شد، اقدامی بی سابقه که می تواند پیامدهای ویرانگری برای ثبات مالی کشور داشته باشد.

روبل اوایل روز دوشنبه ۳۰% در مقابل دلار ایالات متحده آمریکا سقوط کرد اما پس از اقدام بانک مرکزی به ثبات رسید. روبل روسیه با کاهش از ۸۴ روبل به ازای هر دلار در اواخر جمعه به پایینترین نرخ تاریخی ۱۰۵.۲۷ روبل به ازای هر دلار در اوایل دوشنبه معامله شد و سپس تا ۹۴.۴۳ روبل به ازای هر دلار بهبود پیدا کرد.

تحریم های اعلام شده در هفته گذشته ارز رایج روسیه را در مقابل دلار آمریکا به پایین ترین سطح در طول تاریخ رساند.  روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد

روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد
روبل همزمان با آغاز تاثیرگذاری تحریم ها سقوط کرد و مردم روسیه را به سراغ بانک ها فرستاد

تحریم های غرب علیه روسیه سقوط بازار روسیه تحریم های غرب علیه روسیه  سقوط بازار روسیه  سقوط بازار روسیه

#تحریم‌های_غرب_علیه_روسیه  #سقوط_بازار_روسیه  #ارزش_روبل_روسیه  #سقوط_روبل_روسیه #روبل #بورس #سقوط_بورس_مسکو  #تحریم_روسیه #تحریم‌های_آمریکا_علیه_روسیه

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا