جدیدترین اخبارجهان

توافق هسته‌ای «محرمانه» ایران و روسیه: شاید مسکو «اورانیوم غنی‌شده» را به تهران بازگرداند

توافق هسته‌ای محرمانه روسیه و ایران امکان انتقال اورانیوم به مراکز تسلیحاتی هسته‌ای ایران را فراهم می‌‌کند

توافق محرمانه هسته‌ای ایران و روسیه: شاید مسکو «اورانیوم غنی‌شده» را به تهران بازگرداند

شبکه خبری فاکس‌نیوز روز یکشنبه به نقل از «منابع اطلاعاتی خارجی» گزارش داد ایران به صورت مخفیانه با روسیه به توافق رسیده که اورانیوم انبارشده خود در روسیه را در صورت شکست مذاکرات احیای برجام که ماه‌ها است متوقف شده از این کشور پس‌گیرد.

توافق محرمانه هسته‌ای ایران و روسیه: شاید مسکو «اورانیوم غنی‌شده» را به تهران بازگرداند
توافق محرمانه هسته‌ای ایران و روسیه: شاید مسکو «اورانیوم غنی‌شده» را به تهران بازگرداند

این منابع اطلاعاتی «آگاه از مذاکرات میان مسکو و تهران» به فاکس‌نیوز گفته‌اند ولادیمیر پوتین موافقت کرده در صورت شکست مذاکرات احیای برجام، اورانیومی را که به عنوان بخشی از توافق برجام از جمهوری اسلامی دریافت کرده بود به ایران بازگرداند.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این رابطه گفت: ما در مورد گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه ادعایی اظهار نظر نخواهیم کرد، اما در هر صورت برجام ماه‌هاست در دستور کار قرار نگرفته است.

یکی از مولفه‌های اصلی برای احیای برجام، برنامه جامع اقدام مشترک، تلاش ایالات متحده و دیگر قدرت‌های جهانی برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده تهران توسط روسیه است. منطق روسیه برای ذخیره اورانیوم، جلوگیری از استفاده رژیم از این مواد برای ساخت بمب اتمی است.

منابع اطلاعاتی خارجی مدعی شدند در چارچوب توافق بین دو کشور، روسیه متعهد شده در صورت خروج آمریکا از برجام، در اسرع وقت تمام اورانیوم غنی شده را به ایران بازگرداند.

ربکا کوفلر، تحلیلگر سابق آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا نیز گفت «برای من منطقی است که آنها با این نوع معامله جانبی موافقت کنند. بر اساس دانش من از دکترین روسیه و تجارت دولتی، روس‌ها سعی می‌کنند در هر دو زمین بازی کنند. آنها از یک طرف، نمی‌خواهند ایران سلاح هسته‌ای داشته باشد، از طرف دیگر هم از ایران برای اوکراین کمک می‌خواهند.

این کارشناس با بیان اینکه روسیه از عضویت در برجام سود می برد افزود «تاکتیک روسیه این است که همه چیز را به جلو بکشد و با هر دو طرف بازی کند. این کار به پوتین کمک می‌کند در  هر دو طرف اهرم فشار داشته باشد، همچنین به او اجازه می دهد تا به عنوان یک معامله گر تلقی شود و نشان دهد که ایالات متحده به روسیه وابسته است».

او تصریح کرد «روس‌ها تلاش می‌کنند به ایرانی‌ها نشان دهند که مانند برنامه هسته‌ای غیرنظامی جمهوری اسلامی به آنها کمک خواهند کرد. از سوی دیگر، آنها ممکن است بخواهند آمریکا را برای انجام این توافق تحت فشار قرار دهند اما این فقط بخشی از کتاب بازی استاندارد پوتین است که سعی کند با مخالفان خود بازی کند».

روز سه‌شنبه، یک مقام ارشد وزارت دفاع ایالات متحده به کنگره گفت که رژیم ایران فقط در طی ۱۲ روز می تواند مواد شکافت‌پذیر کافی برای ساخت بمب هسته‌ای را آماده کند.

حمید بابایی، سخنگوی هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد نیز در پاسخ به سوالی درباره معاملات محرمانه ایران و روسیه بر سر ارسال اورانیوم غنی شده گفت «هیچ اطلاعاتی در مورد این ادعا وجود ندارد. ماسیمو آپارو، معاون پادمانی آژانس هفته گذشته از ایران بازدید و این ادعا را بررسی کرد».

بر اساس ارزیابی ایران، درصد غنی سازی ادعایی بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی حل شده است.

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا