ایرانجدیدترین اخبارجهان

روسیه از درخواست‌های خود در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد و برجام را در شرف احیا قرار داد

با عقب نشینی روسیه از درخواست‌های خود در توافق هسته‌ای ایران، شانس احیای فوری توافق ۲۰۱۵ افزایش یافت

روسیه از درخواست‌های خود در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد و برجام را در شرف احیا قرار داد

روسیه از تهدید خود مبنی بر منحل کردن احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران به دلیل تحریم های تحمیل شده اخیر در پی تهاجم این کشور به اوکراین عقب نشینی کرد و بدین ترتیب پس از نزدیک به یک سال گفتگو راه رسیدن به توافق را مجددا باز کرد.

روسیه از درخواست‌های خود در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد و برجام را در شرف احیا قرار داد
روسیه از درخواست‌های خود در مذاکرات توافق هسته‌ای ایران عقب نشینی کرد

بنا به گزارش‌ها طرفین درگیر در این پیمان که رسما به عنوان برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) شناخته می شود در آستانه رسیدن به توافق در وین قرار داشتند تا اینکه ایالات متحده و اتحادیه اروپا به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین تحریم‌های گسترده‌ای علیه این کشور اعمال کردند. سپس مسکو خواستار عدم اثرگذاری تحریم‌های غرب بر تجارت های بعدی با ایران شد و باعث شد که هفته گذشته گفتگوها به حالت تعلیق درآید.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت که از ایالات متحده «ضمانت های کتبی دریافت» کرده است که مطالبات این کشور برآورده خواهد شد، به این معنا که گفتگوها به احتمال زیاد ادامه خواهد یافت.

آزادی تقریبا همزمان زندانیان دو تابعیتی بریتانیایی-ایرانی پس از سال‌‎ها حبس در ایران و بازگشت آنها به انگلستان و سپس خبر بازپرداخت یک بدهی طولانی مدت ۵۳۰ میلیون دلاری انگلستان به ایران چشم انداز دستیابی به توافق را بهبود بخشید.

تحلیلگران در موسسه مشاور ریسک سیاسی اوراسیا گروپ (Eurasia Group) روز چهارشنبه در یادداشتی نوشتند «ممکن است توافق کاملا سریع حاصل شود؛ احتمالا به زودی در همین هفته.»

تحلیلگران موسسه اوراسیا گروپ نوشتند «تصمیم روسیه برای تعدیل مطالبات خود مهم ترین مانع احیای برجام را برطرف کرد» و احتمال تصویب توافق را به سطح خوشبینانه ۸۰% رساند. «آزادی دو زندانی بریتانیایی-ایرانی یکی دیگر از سیگنال های مثبت است که نشان می دهد گفتگوها در حال به نتیجه رسیدن هستند.»

نفت ایران به بازار باز می گردد؟

با قطع واردات نفت روسیه به ایالات متحده آمریکا و تلاش اتحادیه اروپا برای کاهش وابستگی انرژی خود به مسکو، اکنون نفت خام ایران وسوسه انگیزتر به نظر می رسد؛ همانطور که نفت خام سایر کشورهای شدیدا تحت تحریم مانند ونزوئلا مورد توجه قرار گرفته است به طوری که بنا به گزارش ها در حال مذاکرات انرژی با مقام های مسئول ایالات متحده بوده اند.

بازگشت به توافق ۲۰۱۵ که اجرای نسخه اصلی آن تحریم‌های ایران را در ازای محدود کردن برنامه هسته ای لغو کرد، بازگشت نفت ایران به بازار را در زمانی ممکن می سازد که کمبود موجودی انرژی و بی ثباتی جغرافیای سیاسی قیمت نفت خام را به بالاترین رقم در یک دهه گذشته رسانده است.

تحلیلگران بازار کالا در موسسه اس اند پی گلوبال پلتس (S&P Global Platts) پیش بینی می کنند اگر تحریم ها علیه ایران بلافاصله لغو شود، ایران می تواند از اپریل تا ماه می امسال ۵۰۰،۰۰۰ بشکه نفت اضافی در هر روز صادر کند، در حالی که این رقم تا پایان سال می تواند به ۱.۳ میلیون بشکه در هر روز برسد.

ایران در سال ۲۰۲۰ پنجمین تولیدکننده بزرگ نفت در گروه اوپک (OPEC) بود. پیش از اینکه دولت دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ بطور یکجانبه از توافق خارج شود و تحریم های فلج کننده‌ای بر اقتصاد ایران تحمیل کند، ایران روزانه ۳.۸ میلیون بشکه نفت تولید می کرد.

طبق اعلام شورای آتلانتیک (Atlantic Council) این رقم پس از تحریم ها تا ۱.۹ میلیون بشکه در روز کاهش یافت و در حال حاضر برابر با ۲.۴ میلیون بشکه در روز است؛ اگر چه بخش بزرگی از نفت تولید شده در ایران مجبور بود به دلیل تحریم ها به جای صادر شدن در انبار بماند.

از زمان خروج ایالات متحده از توافق تا به حال تهران پیشرفت های قابل توجهی از لحاظ فعالیت های هسته ای داشته و غنی سازی اورانیوم و ذخیره اورانیم غنی سازی را به میزان بسیار بالاتر از پارمترهای تعیین شده در توافق ۲۰۱۵ رسانده است.

پیشرفت فعالیت های هسته‌ای ایران بدین معناست که «زمان گریز هسته‌ای» خود یا مدت زمانی که طول می کشد تا قادر به ساخت یک بمب اتم باشد را کوتاه کرده است. رهبران ایران گفته اند که پیشرفت فعالیت‌های هسته۲ای ایران تا هنگامی که تحریم های ایالات متحده لغو نشوند ادامه خواهد داشت.

#نقش_روسیه_در_احیای_برجام   #نقش_روسیه_در_توافق_هسته‌ای_ایران  #توافق_هسته‌ای_ایران  #احیای_برجام  نقش روسیه در احیای برجام      نقش روسیه در احیای برجام  نقش روسیه در احیای برجام

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا