جدیدترین اخبارجهان

شکایت روسیه از ترکیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح به اوکراین

 روسیه به دلیل فروش پهپاد‌های مسلح ساخت ترکیه به اوکراین، ابراز ناخشنودی کرد

شکایت روسیه از ترکیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح به اوکراین

یک بوروکرات بلندپایه ترکیه روز جمعه گفت که روسیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح بایراکتار تی‌بی‌۲ (Bayraktar TB2) به اوکراین از ترکیه شکایت کرده است.

شکایت روسیه از ترکیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح به اوکراین
شکایت روسیه از ترکیه به دلیل فروش پهپادهای مسلح به اوکراین

به گفته این مقام بلندپایه دولت ترکیه، پهپاد مدل بایراکتار تی‌بی‌۲ توسط یک شرکت خصوصی به اوکراین فروخته شده و دولت ترکیه در این فروش نقشی نداشته است.

این مقام بلندپایه دولت ترکیه افزود: «روس‌ها از این موضوع ناراحت هستند و هر از گاهی از فروش پهپاد شکایت می‌کنند. آنها قبلا شکایت می کردند و الان هم شکایت می کنند.» «اما ما قبلاً پاسخ داده‌ایم که اینها شرکت‌های خصوصی هستند و این خریدهای پهپادی قبل از جنگ نیز انجام شده است.»

ترکیه روابط نزدیکی با روسیه در زمینه انرژی، دفاع و تجارت ایجاد کرده و به شدت به گردشگران روسی متکی است.

شرکت دفاعی بایکار (Baykar) ترکیه هواپیماهای بدون سرنشین را علیرغم مخالفت روسیه به کی‌یف فروخته بود و قراردادی را برای تولید مشترک قبل از حمله روسیه به اوکراین امضا کرده بود که خشم مسکو را برانگیخت.

ترکیه، عضو ناتو، که مرز مشترک دریایی با اوکراین و روسیه در دریای سیاه و همچنین روابط خوبی با هر دو کشور دارد، نقش میانجی را در درگیری آنها ایفا کرده است. این کشور میزبان مذاکرات صلح بوده و در تلاش است تا روسای جمهور اوکراین و روسیه را گرد هم آورد.

ترکیه ضمن حمایت از اوکراین و انتقاد از تهاجم روسیه، با تحریم‌های گسترده غرب علیه مسکو نیز مخالفت کرده و گفته است که کانال‌های ارتباطی باید باز بمانند و کارایی این اقدامات را مورد تردید قرار داده است.

آنکارا همچنین با سیاست های روسیه در سوریه و لیبی و همچنین با الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴ مخالف است.

پس از مذاکرات صلح بین مذاکره کنندگان هفته گذشته در استانبول، اوکراین چندین کشور از جمله ترکیه و اعضای شورای امنیت سازمان ملل را به عنوان تضمین کنندگان احتمالی امنیت کی‌یف معرفی کرد. این بوروکرات بدون اشاره به جزئیات گفت که برخی از کشورهای فهرست شده به عنوان ضامن امنیت با “مسائل حقوقی” روبرو خواهند شد.

ترکیه گفته است که در اصل آماده است تا ضامن اوکراین باشد، اما جزئیات این فرمت باید نهایی شود.

پهپادهای مسلح بایراکتار تی‌بی‌۲  پهپادهای مسلح بایراکتار تی‌بی‌۲

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا