ایرانجدیدترین اخبارجهان

ماهواره ایرانی خیام با موشک سایوز روسی به فضا پرتاب شد

روسیه با موشک سایوز ماهواره خیام را از قزاقستان به فضا پرتاب کرد

ماهواره ایرانی خیام با موشک سایوز روسی توسط روسیه به فضا پرتاب شد

ماهواره ایرانی خیام، ساعت ۱۰:۲۲ صبح سه‌شنبه به وقت تهران (۵:۵۲ به وقت گرینویچ) از ایستگاه فضایی بایکونور قزاقستان با موشک ماهواره‌بر «سایوز» روسیه «با موفقیت» به فضا پرتاب شد.

ماهواره ایرانی خیام با موشک سایوز روسی توسط روسیه به فضا پرتاب شد
ماهواره ایرانی خیام با موشک سایوز روسی توسط روسیه به فضا پرتاب شد

ماهواره «خیام» در مالکیت سازمان فضایی ایران می‌باشد که گفته می شود به درخواست ایران توسط روسیه ساخته شده است.

ایران اولین داده های تله متری را نیز از ماهواره «خیام» دریافت کرده است.

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفت ایران علاوه بر همکاری راهبردری در صنعت هوایی با روسیه همکاری دارد.

وزیر ارتباطات ایران گفت «ما در صنعت فضایی با کشورهای صاحب فناوری همکاری‌های راهبردی داریم و روسیه اگر نگوییم اولی، یکی از دو کشور برتر در سطح جهان است.»

زارع پور گفت جمهوری اسلامی تا پایان دولت ابراهیم رئیسی برای توسعه فناوری بومی فضایی از تلاش برای ساخت چنین ماهواره‌برهایی در داخل ایران دست بر نخواهد داشت.

او گفت در حال حاضر ایران می‌تواند ماهواره‌های سبک و تا ۵۰ کیلو را در مدار زمین قرار دهد.

درحالی که زارع پور می‌گوید قرار است این ماهواره برای تامین داده‌های فضایی ایران استفاده می‌شود، روسیه از آن برای جاسوسی در اوکراین استفاده خواهد کرد.

طی سال‌های گذشته، مسکو و تهران روابط نزدیکی با یکدیگر برقرار کرده و اخیرا نیز این دو کشور در مواجهه با تحریم‌های غرب روابط شان را گسترش داده اند.

آمریکا و متحدانش ایران را همواره به توسعه برنامه موشکی در قالب برنامه‌های فضایی متهم کرده و این موضوع را مغایر قطعنامه‌های شورای امتیت سازمان ملل متحد دانسته‌اند؛ این بار اما این موشک ماهواره‌بر، روسی بوده و تاکنون قدرت‌های جهانی و کشورهای غربی نسبت به آن واکنشی نشان‌ نداده‌اند.

آژانس فضایی روسکوسموس روسیه نیز در کانال یوتیوبی خود پرتاب این موشک را پخش کرده است.

هر چند، اسفند گذشته سپاه پاسداران اعلام کرد یک ماهواره به مدار زمین فرستاده اما تاکنون پرتاب ماهواره‌برهای ایران با ناکامی‌های زیادی همراه بوده است.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا