جدیدترین اخبارجهان

روسیه کنترل کامل لوهانسک را که یکی از اهداف کلیدی پوتین در جنگ بود از دست داد

روسیه در پی پیروزی کوچک اما نمادین ارتش اوکراین دیگر کنترل کامل لوهانسک را در اختیار ندارد

روسیه کنترل کامل لوهانسک را که یکی از اهداف کلیدی پوتین در جنگ بود از دست داد

اوکراین در یک پیروزی کوچک اما نمادین روستایی در نزدیکی شهر لیسیچانسک در شرق این کشور را بازپس گرفت و بدین ترتیب روسیه دیگر کنترل کامل منطقه لوهانسک که یکی از اهداف کلیدی ولادیمیر پوتین در جنگ بود را در اختیار ندارد.

روسیه کنترل کامل لوهانسک را که یکی از اهداف کلیدی پوتین در جنگ بود از دست داد
روسیه کنترل کامل لوهانسک را که یکی از اهداف کلیدی پوتین در جنگ بود از دست داد

سرهی هایدای (Serhiy Haidai) فرماندار لوهانسک گفت که نیروهای مسلح اوکراین «کنترل کامل» روستای بیلوهوریوکا (Bilohorivka) را در دست دارند. «این روستا یکی از مناطق حومه لیسیچانسک (Lysychansk) است. به زودی ما این آشغال ها را از اینجا جارو می زنیم و بیرون می اندازیم. گام به گام، وجب به وجب، تمام سرزمین خود را از دست مهاجمان آزاد خواهیم کرد.»

تصاویر ویدئویی که در تلگرام به اشتراک گذاشته شده‌اند سربازان اوکراینی را در حال گشت زنی پیاده در خیابانی ویران شده نشان می دهد. نیروهای روسیه از دو ماه و نیم گذشته تمام استان لوهانسک را اشغال کرده بودند. ستاد فرماندهی کل اوکراین پس از یک نبرد طولانی و دشوار در ماه جولای تصمیم گرفت از شهرهای سیویردونتسک (Sievierdonetsk) و لیسیچانسک (Lysychansk) عقب نشینی کند.

هنگ‌های اوکراینی طی ۱۲ روز گذشته ضدحمله خیره‌کننده‌ای در شمال شرق انجام دادند و بیش از ۳۰۰ شهرک را در سرتاسر منطقه خارکیف آزاد کردند و یگان های روسی را مجبور کردند که به طور نامنظم و درهم ریخته فرار کنند. مساحت منطقه بازپس گرفته شده معادل نصف ولز (مساحت ولز:۲۰،۷۷۹ کیلومتر مربع) است و تا مرز روسیه می رسد.

روز دوشنبه گزارش های تایید نشده ای از پیشروی نیروهای اوکراینی به سمت لیسیچانسک منتشر شد؛ و اکنون احتمال اینکه کرملین بتواند کنترل کل دونباس را (متشکل از دو استان دونتسک و لواهنسک) در دست بگیرد، بعید می نماید. پوتین در ماه مارس پس از تلاش نافرجامش برای تصرف کی‌یف پایتخت اوکراین گفته بود که هدف از «عملیات نظامی ویژه» او در اوکراین به دست گرفتن کنترل کامل دونباس است.

نیروهای روسیه آخر هفته گذشته شهر کوپیانسک را از مواضع دفاعی جدیدی که عجولانه در شرق رودخانه اوسکیل (Oskil River) ساخته بودند، بمباران کردند. صدها نفر از این منطقه تخلیه شدند. اوکراین اعلام کرد موفق شده است که کنترل تمام شهر را در روز جمعه به دست آورد و با وسایل نقلیه آبی خاکی از روی یک پل شناور به سمت کرانه چپ رودخانه عبور کرده است.

مقامات اوکراینی می گویند که در حمله روز یکشنبه ۲۰۰ سرباز روسی در اثر اصابت موشک به یک ایستگاه اتوبوس سابق در محل استقرار آنها در شهر خط مقدم اِسواتوف  (Svatove) کشته شدند.

به گفته موسسه مطالعات جنگ (Institute for the Study of War) روسیه نتوانسته است نیروهای کمکی ارسال کند. اندیشکده مطالعات جنگ گفت که روسیه اکنون تحت فشار است و در برابر ضد حملات بیشتر آسیب پذیر است.

منطقه مایکولایف (Mykolaiv) از زمان آغاز تهاجم توسط نیروهای روسی به طور مداوم هدف حمله موشکی قرار گرفته است. اوکراین برای آزادسازی شهر مایکولایف در نزدیکی خرسون ضد حمله‌ای را آغاز کرده است که با توجه به زمین های سبزدشت هموار در این منطقه و خاکریزهایی که یگان های روسی حفر کرده اند از پیشرفت کندتری نسبت به منطقه خارکیف برخوردار بوده است.

روسیه کنترل کامل لوهانسک را که یکی از اهداف کلیدی پوتین در جنگ بود از دست داد

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا