جدیدترین اخبارجهان

مسکو: کی‌یف از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد

«پیشروی» اوکراین در باهموت

روسیه می‌گوید اوکراین از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در حالی در شهر رم به سر می‌برد که می‌گوید نیروهایش در حال «پیشروی» در اطراف باهموت، مرکز درگیری‌ها در شرق این کشور هستند.

روسیه می‌گوید اوکراین از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد
مسکو می‌گوید اوکراین از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد

زلنسکی در توییتی نوشت: «امروز در رم، با سرجیو ماتارلا، رئیس جمهور ایتالیا، جورجا ملونی، نخست وزیر ایتالیا و پاپ دیدار می‌کنم. دیداری مهم که می‌تواند پیروزی را به اوکراین نزدیک کند.»

این نخستین سفر زلنسکی به ایتالیا از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ است.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که هواپیماهای اوکراینی با موشک‌های کروز دوربرد بریتانیایی «استورم شادو» (سایه طوفان) به دو سایت صنعتی در شهر لوهانسک در شرق اوکراین که تحت کنترل روسیه است، حمله کرد.

بریتانیا روز پنجشنبه اولین کشوری بود که اعلام کرد شروع به تامین موشک‌های کروز دوربرد به کی‌یف کرده است که به این کشور اجازه می‌دهد تا به نیروهای روسیه در پشت خط مقدم حمله کند و در حال آماده‌سازی یک ضد حمله بزرگ باشد.

بن والاس، وزیر دفاع بریتانیا گفت که این موشک‌ها می‌توانند در داخل خاک اوکراین مورد استفاده قرار گیرند، به این معنی که او تضمین‌هایی را از کیف دریافت کرده است که از آنها برای حمله به اهدافی در داخل مرزهای بین‌المللی مورد قبول روسیه استفاده نمی‌شود.

وزارت روسیه گفت این موشک ها روز جمعه به یک کارخانه تولید پلیمرها و یک کارخانه فرآوری گوشت در لوهانسک اصابت کرده است.

بر خلاف اظهارات لندن مبنی بر عدم استفاده از این سلاح ها علیه اهداف غیرنظامی، از موشک های هوا به هوای طوفان سایه که توسط بریتانیا به کی‌یف تحویل داده شده بود، برای این حمله استفاده شد.

روسیه عقب‌نشینی تا «مواضع دفاعی» در باهموت را تایید کرد؛ اوکراین بخش‌های بیشتری را بازپس گرفت.

بیانیه روز جعه اولین اعتراف مسکو بود مبنی بر اینکه اوکراین با موفقیت بخش‌هایی از اطراف باهموت را باز پس گرفته است. باهموت شهری کاملا ویران شده است که قبل از حمله روسیه حدود ۷۰ هزار نفر جمعیت داشت. روسیه بیش از ده ماه برای فتح این شهر تلاش کرد. 

بیانیه وزارت دفاع روسیه ساعاتی پس از آن صورت گرفت که کی‌یف اعلام کرد نیروهایش در این هفته حدود دو کیلومتر در اطراف باهموت پیشروی کرده‌اند. 

هانا مالیار، معاون وزیر دفاع اوکراین روز جمعه گفت: «دشمن متحمل تلفات انسانی زیادی شده است. مدافعان ما در باهموت دو کیلومتر پیشروی کرده‌اند. این هفته در باهموت حتی یک موقعیت را از دست نداده‌ایم.»

روسیه می‌گوید اوکراین از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد
مسکو می‌گوید اوکراین از موشک‌های طوفان سایه بریتانیا برای حمله به لوهانسک استفاده کرد

مسکو: هواپیماهای اوکراین با موشک‌های کروز دوربرد بریتانیایی استورم شادو سایه طوفان  حمله کردند  آخرین اخبار جنگ اوکراین  آخرین اخبار جنگ اوکراین  آخرین اخبار جنگ اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا