ایرانجدیدترین اخبارجهان

لاوروف گفت ایالات متحده در مورد همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام تضمین داد

روسیه می گوید ایالات متحده ضمانت داد که تجارت این کشور با ایران تحت تاثیر تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت

سرگئی لاوروف گفت ایالات متحده آمریکا در مورد همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام تضمین داد

این ضمانت به طور بالقوه مانعی که باعث پیچیدگی تلاش ها برای احیای توافق هسته ای شده بود را رفع می کند.

سرگئی لاوروف گفت ایالات متحده آمریکا در مورد همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام تضمین داد
سرگئی لاوروف گفت آمریکا در مورد همکاری روسیه و ایران در چارچوب برجام تضمین داد

روسیه گفت که ضمانت هایی از ایالات متحده دریافت کرده که اطمینان می‌دهد تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو بر تجارت این کشور با ایران تاثیر نخواهد گذاشت و به طور بالقوه مانع راه مذاکرات که باعث پیچیده شدن تلاشها برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ تهران با قدرتهای جهانی شده بود را برطرف خواهد کرد.

مقام های غربی هفته گذشته چند روز پس از اینکه روسیه خواستار دریافت تضمین از واشنگتن شد گفتگوهای غیرمستقیم بین ایران و ایالات متحده در وین را متوقف کردند و هشدار دادند که اقدام مسکو گفتگوها را در معرض خطر فروپاشی قرار می دهد.

به گزارش اینترفکس (Interfax) سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز سه شنبه در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود که به مسکو سفر کرده بود گفت «ما ضمانت های کتبی دریافت کردیم. این ضمانت ها در متن خود توافق گنجانده شده اند.»

هر دو کشور ایران و روسیه مسئولیت را متوجه مقام های ایالات متحده آمریکا دانستند و گفتند که واشینگتن برای امضا شدن توافق باید به مابقی مطالبات حل نشده تهران رسیدگی کند.

سرگئی لاوروف افزود «آمریکایی ها هر روز سعی می کنند بگویند که ما توافق را با مانع مواجه کرده‌ایم اما این یک دروغ است.» «این توافق هنوز در برخی از پایتخت ها به تایید نهایی نرسیده و مسکو، پایتخت روسیه در میان این پایتخت ها قرار ندارد.»

وزارت خارجه آمریکا هیچ نظری در مورد اظهارات سرگئی لاوروف نداد. با این حال اعلام کرد که ایالات متحده برای احیای توافق هسته ای «در حال ادامه تعامل» با روسیه است و تایید کرد که «مسلما مشارکت روسیه در پروژه‌های هسته‌ای» را که بخشی از بازگرداندن توافق به پیاده‌سازی کامل آن است تحریم نخواهد کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا گفت نمی تواند هیچگونه ضمانتی فراتر از این به مسکو ارائه دهد.

ایران و قدرتهای جهانی در حال نزدیکتر شدن به توافق برای احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ بودند که در نهایت به عقب نشینی چشمگیر تهران از برنامه هسته ای خود در ازای پیوستن مجدد آمریکا به توافق و برداشتن بسیاری از تحریم های علیه جمهوری اسلامی منجر خواهد شد.

با این حال مراحل نهایی گفتگوها با تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم‌های اقتصادی و مالی قابل توجهی که غرب در واکنش به تهاجم ولادیمیر پوتین علیه مسکو اعمال کرده همزمان شده است.

روسیه که یکی از طرفین امضاء‌کننده این توافق است و نقش مهمی در گفتگوهای ایران به میانجیگری اتحادیه اروپا در وین ایفا می کند هفته گذشته به عنوان بخشی از احیای توافق خواستار ضمانت هایی شد که اطمینان دهد تجارت این کشور با تهران از تحریم ها علیه مسکو مصون خواهد ماند.

دیپلمات های غربی روسیه را به دلیل مانع تراشی با طرح مطالبات جدید خود بخصوص در آستانه دستیابی به یک توافق پس از ۱۱ ماه مذاکرات پر پیچ و خم مقصر دانستند. اما ایران [که روسیه، کشور همسایه خود را یک شریک ژئوپلیتیکی حیاتی می‌داند] اصرار دارد که ایالات متحده با امتناع از لغو همه تحریم‌‌ها علیه ایران، مانع از توافق شده است.

امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری در مسکو گفت «روسیه مانعی برای دستیابی به توافق نخواهد بود و هیچ ارتباطی بین تحولات در اوکراین و گفتگوهای وین وجود ندارد.» «اگر ما در وین در مورد برخی از مسائل که جزو خطوط قرمز ما هستند با ایالات متحده به توافق کامل برسیم، روسیه تا انتهای مذاکرات در کنار ایران باقی خواهد ماند.»

بحران هنگامی آغاز شد که دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت ایالات متحده به طور یکجانبه توافق هسته‌ای را در سال ۲۰۱۸ ترک کرد و تحریم های فلج کننده‌ای بر ایران تحمیل کرد. جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده وعده داده بود که اگر ایران به پیاده سازی کامل توافق بازگردد ایالات متحده دوباره وارد توافق خواهد شد.

مقام های غربی نگران هستند که به دلیل پیشرفت هایی که تهران در برنامه هسته ای خود داشته است اگر به زودی به توافق نرسند این موافقتنامه رو به احتضار نیز بی اثر و بی خاصیت خواهد شد.

ایران که از سال ۲۰۱۹ در حال توسعه برنامه هسته ای خود بوده است و اکنون در حال غنی سازی اورانیوم در حد نزدیک به درجه تسلیحاتی است می‌خواهد که تمام تحریم های دوران ترامپ از جمله تحریم های مرتبط با نقض حقوق بشر و اتهامات تروریستی لغو شود. ایران علاوه بر این خواهان لغو تحریم ها علیه افرادی از جمله رهبر جمهوری اسلمی، علی خامنه ای و رئیس جمهور ابراهیم رئیسی و همینطور اعضای سپاه پاسداران است.

در همین اثنا سرنوشت شهروندان دو ملیتی در زندان ایران نیز به طور غیرمستقیم به گفتگوهای هسته ای گره خورده است.

وکیل نازنین زاغری-راتکلیف که یک شهروند ایرانی-بریتانیایی است که در سال ۲۰۱۶ توسط تهران بازداشت شد اعلام کرد که پاسپورت بریتانیایی زاغری به او بازگردانده شده است.

حجت کرمانی وکیل زاغری گفت داشتن پاسپورت به این معنا نیست که او می تواند به همسر و دخترش در لندن بازگردد. وکیل زاغری به فایننشال تایمز گفت «ممنوع الخروجی او از کشور هنوز برقرار است.»

سفر امیرعبداللهیان به مسکو

وزیر خارجه ایران، حسین امیرعبداللهیان روز سه‌شنبه برای دیدار با همتای روسی خود به مسکو سفر کرد.

امیرعبداللهیان گفت که هدف او از سفر به مسکو مذاکره درباره مذاکرات وین برای احیای توافق برجام و مسائل منطقه از جمله جنگ اوکراین است.

وزیر خارجه ایران در دیدار با سرگئی لاوروف گفت «ما امروز اینجا هستیم که درباره تحولات روابط دو کشور گفت‌وگو داشته باشیم و صرفنظر از هرگونه تحول بین‌المللی، توسعه مناسبات با کشور همسایه روسیه، برای جمهوری اسلامی ایران مهم است.»

امیرعبداللهیان از تلاش‌های سازنده روسیه در مذاکرات وین برای کمک به نزدیک شدن به توافق سپاسگزاری کرد.

امیرعبداللهیان دیدار با لاوروف را فرصت مهمی برای گفتگو و رایزنی در مورد تحولات اوکراین، افغانستان، یمن، سوریه، فلسطین و سایر مسائل بین‌المللی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر خارجه روسیه نیز اظهار کرده که مذاکرات او با همتای ایرانی‌اش موجب عملیاتی شدن توافق‌های صورت گرفته بین روسای جمهور دو کشور شده و افزوده که اطمینان دارم روابط دو کشور افق بهتری دارد، به ویژه با توجه به اینکه مذاکرات در خصوص برجام در دولت فعلی [ایران] صورت گرفته است.

#سفر_امیرعبداللهیان_به_مسکو #نشست_خبری_امیرعبداللهیان_سرگئی_لاوروف #نشست_وزرای_خارجه_روسیه_ایران

نشست‌خبری امیرعبداللهیان در مسکو   سفر امیرعبداللهیان به مسکو  تضمین‌های آمریکا به روسیه  نشست‌خبری امیرعبداللهیان در مسکو  سفر امیرعبداللهیان به مسکو  نشست‌خبری امیرعبداللهیان در مسکو  سفر امیرعبداللهیان به مسکو  تضمین‌های آمریکا به روسیه      تضمین‌های آمریکا به روسیه  حسین امیرعبداللهیان      حسین امیرعبداللهیان

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا