جدیدترین اخبارجهان

جنگ به غرب اوکراین رسید : موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز لهستان اصابت کرد

اوکراین می‌گوید روسیه همزمان با افزایش حملات خود، به پایگاه نظامی نزدیک مرز لهستان حمله کرد

جنگ به غرب اوکراین رسید : موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز لهستان اصابت کرد

به گفته یک مقام محلی، در تشدید جنگ به غرب این کشور، در حالی که درگیری‌های شدید در نقاط دیگر گزارش شده است، موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز با لهستان، عضو ناتو، اصابت کرد و ۳۵ کشته و ۱۳۴ زخمی برجای گذاشت.

جنگ به غرب اوکراین رسید : موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز لهستان اصابت کرد
جنگ به غرب اوکراین رسید: موشک‌های روسیه به پایگاه اوکراین مرز لهستان اصابت کرد

ساکنان پایتخت، کی‌یف دوباره با صدای آژیرهای حمله هوایی از خواب بیدار شدند و مقامات شهری گفتند که در حال ذخیره سازی مواد غذایی ضروری دو هفته ای برای ۲ میلیون نفری هستند که هنوز از نیروهای روسی که تلاش می کنند شهر را محاصره کنند فرار نکرده اند.

اوکراین همچنین از حملات هوایی مجدد به فرودگاهی در غرب، گلوله باران شدید چرنیهیف در شمال شرق پایتخت و حملات به شهر جنوبی میکولایف که مقامات گفتند در آن ۹ نفر کشته شدند، گزارش داد.

رئیس پلیس منطقه گفت «یک خبرنگار آمریکایی در شهر ایرپین در شمال غرب کی‌یف به ضرب گلوله نیروهای روسی کشته شد و یک خبرنگار دیگر زخمی شده است.»

با وجود خشونت، هر دو طرف گفتند که فکر می‌کنند می‌توان در مذاکرات دوجانبه‌ای که از زمان حمله روسیه در ۲۴ فوریه به‌طور دوره‌ای برگزار می‌شود، پیشرفت کرد، اگرچه جزئیاتی درباره آنچه ممکن است مورد توافق قرار گیرد، ارائه نکردند.

میخائیلو پودولیاک، مذاکره کننده و مشاور رئیس جمهور اوکراین در ویدئویی که در فضای مجازی منتشر شد، گفت «روسیه در حال حاضر شروع به گفتگوهای سازنده کرده است. من فکر می کنم که ما به معنای واقعی کلمه در عرض چند روز به نتایجی دست خواهیم یافت.»

به نقل از خبرگزاری ریانووستی، لئونید اسلوتسکی، نماینده روسیه در مذاکرات با اوکراین گفت «آنها پیشرفت چشمگیری داشته‌اند و این امکان وجود دارد که هیئت‌ها به زودی به پیش نویس توافقات دست یابند.»

هیچ یک از طرفین درباره جزئیات مذاکرات چیزی نگفتند. سه دور مذاکرات بین دو طرف در بلاروس، آخرین ساعات روز دوشنبه گذشته، عمدتاً بر روی مسائل بشردوستانه متمرکز بود.

جنگ به غرب اوکراین رسید : موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز لهستان اصابت کرد
جنگ به غرب اوکراین رسید: موشک‌های روسیه به پایگاه اوکراین مرز لهستان اصابت کرد

“حمله هوایی نزدیک به مرز لهستان”

حمله به مرکز بین المللی یاووریف (Yavoriv) برای حفظ صلح و امنیت، [پایگاهی در فاصله ۱۵ مایلی (۲۵ کیلومتری) از مرز لهستان که قبلاً میزبان مربیان نظامی ناتو بوده است] یک روز پس از هشدار معاون وزیر خارجه روسیه به کاروان های ارسال تسلیحات غربی به اوکراین که اهداف مشروع در نظر گرفته می‌شوند، انجام شد.

ماکسیم کوزیتسکی، فرماندار منطقه گفت «هواپیماهای روسی حدود ۳۰ راکت به سمت این مرکز شلیک کردند.» که «برخی از آنها قبل از اصابت رهگیری شدند.» او افزود «در این حملات حداقل ۳۵ نفر کشته و ۱۳۴ زخمی شدند.»

تاسیسات ۳۶۰ کیلومتر مربعی (۱۴۰ مایل مربع) یکی از بزرگترین تاسیسات اوکراین در بخش غربی این کشور است.

بریتانیا گفت که این حادثه نشانه “تشدید قابل توجه” درگیری است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که اگر تهاجم روسیه به کشورهای عضو ائتلاف دفاعی غربی سرایت کند، ناتو از هر وجب از خاک خود دفاع خواهد کرد.

کرملین فوراً به درخواست اظهارنظر درباره حمله موشکی گزارش شده در نزدیکی مرز ناتو پاسخ نداد و سخنگوی وزارت دفاع روسیه در یک نشست ویدئویی کوتاه روز یکشنبه هیچ اشاره ای به چنین حمله ای نکرد.

در حالی که کشورهای غربی با اعمال تحریم‌های شدید به دنبال منزوی کردن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه هستند، ایالات متحده و متحدانش نگران این هستند که ناتو به هیچ مناقشه‌ای کشیده نشود.

یک مقام ناتو در پاسخ به این سوال که آیا پرسنل ناتو در این پایگاه حضور دارند یا خیر گفت «هیچ پرسنلی از ناتو در اوکراین وجود ندارد.»

اوکراین که آرزوهایش برای پیوستن به ناتو یک عامل تحریک کننده برای پوتین است، بیشتر رزمایش های خود را با کشورهای عضو ائتلاف دفاعی غربی در این پایگاه قبل از حمله برگزار کرد. آخرین مانوور اوکراین در سپتامبر بود.

در هفته‌های قبل از حمله روسیه، ارتش اوکراین در آنجا آموزش می‌دید، اما به گفته رسانه‌های اوکراینی، تمام مربیان خارجی در اواسط فوریه، تمام تجهیزات و محل تمرین را ترک کردند.

جنگ به غرب اوکراین رسید : موشک‌های روسیه به پایگاه بزرگ اوکراین در نزدیکی مرز لهستان اصابت کرد
جنگ به غرب اوکراین رسید: موشک‌های روسیه به پایگاه اوکراین مرز لهستان اصابت کرد

“خشونت آمیز و غیرانسانی”

حمله روسیه به اوکراین باعث فرار بیش از ۲.۵ میلیون نفر از مرزها شده و صدها هزار نفر را در شهرهای محاصره شده به دام انداخته است.

اولگا، یک پناهنده از کی‌یف پس از عبور از رومانی به رویترز گفت «این وحشتناک، خشونت آمیز و غیرانسانی است.»

ناظر حقوق بشر اوکراین گفت روسیه در حمله شبانه خود به شهر پوپاسنا در شرق منطقه لوهانسک از بمب‌های فسفری استفاده کرد و آن را “جنایت جنگی” خواند. او عکسی را به اشتراک گذاشت که ادعا می‌کرد حمله ادعایی را نشان می‌دهد، اما نگفت که آیا اوکراین شواهد ملموسی دارد یا خیر. 

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد، در شرق اوکراین، نیروهای روسی در تلاش بودند تا نیروهای اوکراینی را در حالی که از بندر ماریوپل در جنوب و دومین شهر خارکیف در شمال پیشروی می کردند، محاصره کنند.

شورای شهر ماریوپل در بیانیه ای اعلام کرد که از آغاز تهاجم، ۲۱۸۷ نفر از ساکنان این شهر کشته شده اند.

خارکیف، دومین شهر بزرگ اوکراین، متحمل شدیدترین بمباران ها شده است. ویدئوهای یکی از ساکنان، تیمور علی‌اف، که در کمک رسانی به ساکنان کمک می کند، ساختمان های بمب گذاری شده را در خیابان ها، اتومبیل های سوخته شده پر از سوراخ های ترکش و آوارهای پراکنده در اطراف نشان می دهد.

علی‌اف ۲۳ ساله گفت «ما زخم ها و دردهای کشور و شهرمان را بخیه خواهیم زد. ما آماده ساختن آن هستیم و آماده ایم که وقتی جنگ تمام شد آن را تجدید کنیم. ما به جایی نمی رویم.»

سازمان اطلاعات بریتانیا همچنین گفت که نیروهای روسی در حال پیشروی از کریمه و در تلاش برای دور زدن میکولایف در حالی که به دنبال حرکت به سمت غرب به سمت اودسا هستند، می‌باشند.

ویتالی کیم فرماندار منطقه به صورت آنلاین گفت که حملات هوایی روز یکشنبه به میکولایف باعث کشته شدن ۹ نفر شد.

ویدئویی از سرویس اورژانس اوکراین و تایید شده توسط رویترز نشان داد که در چرنیهیف، در حدود ۱۵۰ کیلومتری (۱۰۰ مایلی) شمال شرق کی‌یف، آتش نشانان پس از گلوله باران شدید ساکنان یک ساختمان در حال سوختن را نجات دادند.

اوکراین روز شنبه نیروهای روسیه را به کشتن هفت غیرنظامی از جمله یک کودک در حمله به زنان و کودکانی که تلاش می کردند از جنگ در نزدیکی کی‌یف فرار کنند، متهم کرد.

روسیه اظهارنظری در این باره نکرده است.

مسکو هدف قرار دادن غیرنظامیان را رد می کند. این کشور اوکراین را به دلیل تلاش های ناموفق برای تخلیه غیرنظامیان از شهرهای محاصره شده سرزنش می کند، اتهامی که اوکراین و متحدان غربی آن به شدت آن را رد می کنند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه گفت «نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر از طریق “راهروهای بشردوستانه” توافق شده با روسیه تخلیه شده‌اند.»

کرملین حمله وحشیانه خود به اوکراین را یک “عملیات ویژه” برای غیرنظامی کردن و “نازی زدایی” توصیف می کند. اوکراین و متحدان غربی این را بهانه‌ای بی اساس برای یک جنگ انتخابی می نامند.

#حمله_وحشیانه_روسیه_به_اوکراین #حملات_هوایی_روسیه #حمله_به_غرب_اوکراین #موشک‌های_روسیه #آغاز_جنگ_در_غرب_اوکراین #آغاز_جنگ_در_اروپا   پایگاه‌های غرب اوکراین  آغاز جنگ در اروپا پایگاه‌های غرب اوکراین  حمله به مرز لهستان  آغاز جنگ در اروپا پایگاه‌های غرب اوکراین حمله به مرز لهستان  آغاز جنگ در اروپا  حمله به مرز لهستان  پایگاه‌های غرب اوکراین   پایگاه‌های غرب اوکراین   آغاز جنگ در اروپا    پایگاه‌های غرب اوکراین  حمله به مواضع ناتو      حمله به مواضع ناتو    حمله به مواضع ناتو    حمله به مواضع ناتو    حمله به مواضع ناتو  حمله به مواضع ناتو

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا