بریتیش کلمبیاجدیدترین اخبارجهانکانادا

فایل‌های افشا شده نشان می‌دهند که میلیاردر روسی پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است

عمارت محل سکونت شاهزاده هری و مگان در جزیره ونکوور توسط میلیاردر روسی در اختیار آنها قرار داده شده بود

میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است

در طول دو سال گذشته این موضوع یک معمای بین‌المللی بوده که واقعاً چه کسی مالک املاک مجلل جزیره ونکوور است که بنا بر گزارش ها شاهزاده هری و مگان زمستان ۲۰۲۰ را در حین برنامه ریزی برای کناره گیری از وظایف رسمی سلطنتی خود در آنجا گذراندند؟

میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است
میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است

آیا یک میلیاردر روسی الاصل که توسط چندین رسانه به این ملک مرتبط دانسته شده، مالک این عمارت است؟ آیا همانطور که صفحه شش نیویورک پست (به اشتباه) گزارش داده، فرانک جوسترا (Frank Giustra) سرمایه گذار بزرگ کانادایی در حوزه استخراج معدن مالک عمارت است؟

سی‌بی‌سی و رادیو-کانادا جواب را پیدا کردند، و مالک عمارت در واقع یک فرد روسی است، اما یافتن این پاسخ آسان نبود؛ به دست آوردن پاسخ این سوال نیازمند دسترسی به اطلاعات افشا شده در سطح بین‌المللی در مورد داده‌های گریزگاه های ​​مالیاتی، دسترسی به سوابق داخلی یک شرکت و تحقیقات جدی بود. کارشناسان می‌گویند ضروری بودن همه این اسناد هنگامی که بحث دارایی هایی مانند املاک و نام مالک آنها در میان است یک بار دیگر نشان داد که کانادا در مورد دارایی‌هایی مانند املاک و مستغلات تا چه حد غیرشفاف است.

کوین کامو (Kevin Comeau) وکیل و کارشناس شفافیت مالی می گوید «برای مجرمان در سراسر جهان بسیار آسان است که پول های کثیف خود را در کانادا پولشویی کنند و املاک و مستغلات بخرند. و ما هیچ راهی نداریم که بدانیم آنها چه کسانی هستند یا توانایی تعقیب پول آنها را نداریم.»

از بریتیش کلمبیا  به کارائیب تا جزایر چنل

هیچ گونه نشانه ای از جرمی در ارتباط با املاک میلی فلورز (Mille Fleurs) در شمال سانیچ حدود ۳۰ کیلومتری جزیره ویکتوریا وجود ندارد، اما مطمئناً به خوبی هویت صاحب خود را پوشیده نگه می دارد.

اول از همه بر خلاف بسیاری از املاک در بریتیش کلمبیا، این ملک را نمی توان در ثبت اسناد و املاک استان پیدا کرد.

زیرا این عمارت به عنوان یک ملک واحد ثبت نشده، بلکه بخشی از یک قطعه زمین در کنار اقیانوس در شبه جزیره سانیچ است و متعلق به شرکتی به نام تاونر بی کانتری کلاب (Towner Bay Country Club) می‌باشد. صاحب هر خانه ای در این قطعه زمین به میزان متناسب با مساحت خانه خود در این کانتری کلاب سهام دارد.

سوابق شرکت «تاونر بی کانتری کلاب» در اختیار عموم مردم نیست. اما سی بی سی/ رادیو کانادا توانست یک فایل صفحه گسترده داخلی این شرکت را که به ردیابی مالیات بر دارایی مالکان باشگاه اختصاص دارد، بررسی کند. در این فایل شرکتی به نام جی‌ای‌ام‌سی منیجمنت (JEMC Management) در جزایر بریتیش ویرجین به عنوان مالک عمارت میلی فلورز (Mille Fleurs) [محل اقامت زمستانی شاهزاده هری و مگان] فهرست شده است.

سوابق شرکت در جزایر بریتیش ویرجین، نام سهامداران شرکت جی‌ای‌ام‌سی منیجمنت را فاش نمی کند. بنابراین، ردپای مالکیت این عمارت در حالت عادی در اینجا متوقف می شود، اما در اینجا شانس بزرگی به محققان رو کرد، و آن افشای اسناد پاندورا بود [ذخیره عظیم سوابق گریزگاه های مالیاتی افشا شده که به دست کنسرسیوم بین المللی روزنامه نگاران تحقیقی مستقر در واشینگتن رسیده و در اختیار سی بی سی/ رادیو کانادا قرار گرفته است] که  نشان می دهد شرکت جی‌ای‌ام‌سی منیجمنت متعلق به شرکت دیگریست که در باهاما به نام  املاک اورلند (Orland Properties) ثبت شده است.

اورلند، به نوبه خود، متعلق به یک صندوق سرمایه به نام صندوق سرمایه آندرومدا (Andromeda Trust) می‌باشد که بر اساس قوانین «بیلیویک آو جرسی» (Bailiwick of Jersey) تأسیس شده است که یک بهشت مالیاتی کوچک خودمختار در سواحل فرانسه است. شرکتی که متولی صندوق سرمایه آندرومدا است تنها یک کارمند دارد که در قبرس زندگی می کند.

اما پول چه کسی پشت این صندوق سرمایه است؟

ارتباط با آندرومدا

دو سال پیش هنگامی که گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه چه کسی واقعاً میزبان هری و مگان بود، به شدت افزایش یافت، و نامی که مدام مطرح می‌شد یوری میلنر (Yuri Milner) سرمایه‌دار میلیاردر در حوزه سرمایه گذاری‌های ریسک پذیر بود که مسلماً مشهورترین سرمایه‌گذار روسی الاصل در سیلیکون ولی بوده است.

بنا بر گزارش ها، میلنر روی یک قایق تفریحی [به نام قایق آندرومدا] با افراد مشهور وقت می گذراند؛ او با دیوید فاستر (David Foster) تهیه کننده موسیقی کانادایی آشنا است و از طرفی همسر دیوید فاستر از دوران مدرسه، مگان مارکل را می شناسد.

فاستر، برنده ۱۶ جایزه گرمی، حتی در سال ۲۰۲۰ در مورد این عمارت با دیلی میل بریتانیا مصاحبه کرد و گفت سال هاست که با صاحب عمارت دوست است. تهیه کننده موسیقی گفت، اگرچه میلنر مالک این عمارت نبود، اما او [فاستر] به میلنر کمک کرده بود تا این عمارت را «حدود پنج یا شش سال پیش… برای مدت کوتاهی» اجاره کند.

میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است
از راست : آهنگ‌ساز ترانه‌سرا و تهیه کننده موسیقی دیوید فاسترـ کاترین مک فی خواننده و همسر دیوید فاسترـ یوری میلنر میلیاردر روسی در سمت چپ

صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت میلنر، قبل از اینکه فیسبوک و توییتر سهامی عام شوند، موقعیت‌های اولیه‌ای را در این شرکتها به دست آوردند، که سهام این دو شرکت برای آنها سودهای کلانی را به همراه داشت. اما همانطور که روزنامه نگاران در سال ۲۰۱۷ فاش کردند، حدود نیمی از سرمایه لازم برای سرمایه گذاری شرکت میلنر در توییتر از وی تی بی بانک (VTB Bank)، بانک شماره ۲ روسیه، که اکثریت آن متعلق به دولت روسیه می‌باشد، تامین شده است.

جمیسون فایرستون (Jamison Firestone) که نزدیک به دو دهه در مسکو در زمینه قوانین تجارت فعالیت داشت و به یکی از چهره‌های پیشرو در مبارزات جهانی علیه فساد دولتی روسیه تبدیل شده، می‌گوید «بانک وی تی بی احتمالاً یکی از دو بانکی است که بیشترین منابع مالی مرتبط با مقامات دولتی و الیگارش‌ها را تأمین می‌کند.

جمیسون وی تی بی بانک (VTB Bank) را «صندوق مالی» برای دولت روسیه دانست.

در همین اثنا همان تحقیقات رسانه ای سال ۲۰۱۷ نشان داد که بخشی از پول اولیه سرمایه گذاری میلنر در فیسبوک از شرکتی تامین شده است که خود صدها میلیون دلار وام از یکی از شرکت های تابعه گازپروم [شرکت انرژی دولتی روسیه] دریافت کرده بود. مدیر شرکت تابعه گازپروم یک الیگارش به نام علیشیر عثمانوف (Alisher Usmanov) بود و در نهایت سهمی در سرمایه گذاری میلنر در فیسبوک به دست آورد.

میلنر گفته است که او فقط تجارت می‌کرد، به دنبال سرمایه‌گذاران و سرمایه‌گذاری بوده است. با این حال بانک وی تی بی (VTB) روسیه و گازپروم تا سال ۲۰۱۴ یعنی سه سال پس از دریافت پول آنها توسط میلنر هنوز تحت تحریم‌های کانادا، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا قرار نگرفته بودند.

سخنگوی میلنر به CBC گفت که پول بانک وی تی بی (VTB) در همان سال بازپرداخت شد و میلنر از سال ۲۰۱۱ تاکنون سرمایه‌ای از سرمایه گذاران روسی جذب نکرده است. عثمانوف تنها در ماه مارس امسال به لیست تحریم های کانادا اضافه شد. میلنر هرگز تحریم نشده است، و به طور کلی به عنوان یک الیگارش در نظر گرفته نمی شود.

«تغییر موضع ناگهانی میلنر»

در اوایل اپریل خبرگزاری سی بی سی کانادا از میلنر پرسید که آیا او به طور مستقیم یا غیرمستقیم مالک املاکی است که شاهزاده هری و مگان مارکل کریسمس و سال نو ۲۰۲۰_۲۰۱۹ را در آنجا گذراندند.

آلیس مک گیلیون از شرکت مدیریت شهرت روبنشتاین مستقر در نیویورک در پاسخ به این پرسش گفت «ما می‌توانیم رسماً تائید کنیم، همانطور که به طور مداوم [در] گذشته اعلام کرده ایم، نه یوری میلنر، نه هیچ یک از اعضای خانواده و نه هیچ نهاد وابسته به او یا خانواده‌اش مالک عمارت میلی فلورز (Mille Fleurs) در جزیره ونکوور یا هر ملک دیگری در کانادا نیستند.»

مک گیلیون خبرگزاری سی بی سی (CBC) را به مصاحبه‌ای که توسط فاستر، تهیه کننده موسیقی انجام شده بود، ارجاع داد.

با این حال، اسنادی که سی‌بی‌سی نیوز در افشای اسناد پاندورا پیدا کرد، نشان می‌دهد که صندوق سرمایه آندرومدا، که در جرسی تأسیس شده و در صدر زنجیره شرکت‌های فراساحلی قرار دارد که به مالکیت عمارت میلی فلورز منتهی می شود، همیشه به این نام نبوده است.

نام صندوق سرمایه آندرومدا تا فوریه ۲۰۱۶، صندوق سرمایه یوری میلنر (Yury Milner Trust) بوده است (تغییرات در املای انگلیسی اسامی روسی رایج است.)

«مالکیت عمارت مرموز»

میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است
میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است

نامه ای که توسط وکیل میلنر در سال ۲۰۱۸ نوشته شده و در افشاگری اسناد پاندورا پیدا شد، منشأ این صندوق سرمایه را توضیح می دهد، طبق این نامه «کسی که دارایی ها را در صندوق مشارکت وارد کرده»، «یوری میلنر» بود.

در ادامه نامه آمده است «ذینفعان بالقوه صندوق سرمایه آندرومدا شامل مؤسسات خیریه، بستگان و دوستان یوری میلنر هستند.»

گزارش دیگری می گوید که قبل از سال ۲۰۱۵، «یوری میلنر» مجموعه ای از شرکت ها از جمله جی‌ای‌ام‌سی منیجمنت (JEMC Management) را که عمارت میلی فلورز (Mille Fleurs) را خریداری کرده بود، تحت کنترل داشت.

خبرگزاری سی بی سی (CBC News) با این یافته ها به میلنر بازگشت. پاسخ این بار کاملاً متفاوت بود.

مک گیلیون بیانیه دیگری ارسال کرد و خواست که این بیانیه به یک «سخنگوی صندوق سرمایه» که نامش فاش نشده نسبت داده شود.

این بیانیه اذعان داشت که صندوق سرمایه میلنر، که توسط میلنر تأمین مالی شده بود، این عمارت را در سال ۲۰۱۳ خریداری کرد. در این بیانیه تصدیق شد که در واقع، خود میلنر در آن زمان ذینفع این صندوق سرمایه بود. و دوباره تاکید کرد که اقامت شاهزاده هری و مگان توسط دیوید فاستر ترتیب داده شده است.

این بیانیه همه این موارد را با گفتن این موضوع توضیح داد که با همه این احوال، میلنر و همسرش در سال ۲۰۱۳ تصمیم گرفتند که اکثر ثروت خود را به خیریه ببخشند و سال بعد، میلنر به نفع بنیادهای خیریه تازه تأسیسی که در بیانیه نامی از آنها برده نشده بود، خودش را از فهرست ذینفعان صندوق سرمایه ای که تأسیس کرده بود حذف کرد. این بیانیه می افزاید در سال ۲۰۱۸، تمام بستگان وی نیز به عنوان ذینفعان احتمالی حذف شدند.

در بیانیه آمده است بنابراین او دیگر «وابستگی و ارتباطی» به این عمارت ندارد.

این بیانیه همچنین تائید کرد که میلنر یک قرارداد صندوق سرمایه گذاری مشابه برای قایق تفریحی ۱۰۷ متری آندرومدا دارد؛ میلنر تا به حال مالکیت خود بر این کشتی‌ را انکار می‌کرد، اما در مهمانی و تعطیلات در آن دیده می‌شد. در بیانیه آمده است که او به این قایق تفریحی نیز «وابستگی و ارتباطی» ندارد.

فایرستون وکیلی که قبلاً در مسکو مستقر بود گفت که این یک تمایز قانونی است و تفاوت چندانی ایجاد نمی کند.

فایرستون گفت «اگر حق استفاده انحصاری از یک دارایی را دارید، اساساً تمام مزایای مالکیت آن را بدون نیاز به مالکیت قانونی آن خواهید داشت.» «بنابراین بله، او ممکن است مالک نباشد، اما می تواند به طور کامل ذینفع نهایی باشد، که اساساً در همه این موارد فرقی با مالکیت ندارد.»

«ما در حال حاضر ابزار لازم را نداریم»

کامو کارشناس شفافیت مالی گفت معمای عمارت جزیره ونکوور نشان می دهد که فهمیدن اینکه مالک یک دارایی در کانادا واقعاً چه کسی است می تواند دشوار باشد، که به نوبه خود می تواند مبارزه با آفت پولشویی در املاک کانادا یا مصادره ثروت الیگارش های روسی را بسیار دشوار کند.

«ما در حال حاضر ابزار لازم برای یافتن این دارایی ها را نداریم چه رسد به توقیف آنها. تا زمانی که دارایی ها را شناسایی نکرده و به الیگارش های روسی وصل نکنید، نمی توانید آنها را مصادره کنید.»

بریتیش کلمبیا در اولین اقدام از این نوع در کانادا یک پایگاه داده شفافیت عمومی برای املاک تصویب کرد که قرار است در ماه نوامبر به طور کامل عملیاتی شود.

در همین حال، دولت های فدرال و استانی از سال ۲۰۱۹ در مورد تأسیس ادارات ثبت اسناد برای ردیابی مالکان واقعی پشت شخصیت های حقوقی مانند شرکت ها و شراکت ها در حال بحث بوده اند.

حزب لیبرال‌ جاستین ترودو در ابتدا وعده داد که تا سال ۲۰۲۵ این طرح اجرا شود، اما در بحبوحه فوریت‌های جدید تحریم‌های بی‌سابقه علیه روسیه و تعدادی از الیگارش‌ها، کریستیا فریلند، وزیر دارایی کانادا هفته گذشته در سخنرانی بودجه خود وعده داد که اجرای این طرح حداقل برای شرکت‌های فدرال تا سال ۲۰۲۳ جلو انداخته می شود.

فریلند در پاسخ به سؤالی از رادیو-کانادا در هفته گذشته گفت که اگرچه راضی کردن همه استانها به پذیرش قانونی که به عنوان «شفافیت مالکیت منافع برای شرکت های ثبت شده استانی» شناخته می شود دشوار خواهد بود، اما برای دموکراسی و اقتصاد «واقعا مهم» است.

فریلند گفت «امید من به این است که ما اکنون در برهه ای از زمان قرار داریم که یک اجماع ملی واقعی وجود دارد.» «ما باید بدانیم که در کانادا چه پولی در املاک و دارایی ها جریان پیدا می کند.»

میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است  میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است میلیاردر روسی فرانک جوسترا پشت عمارت محل سکونت هری و مگان بوده است   دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی  دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی        دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی دیوید فاستر کاترین مک فی همسر دیوید فاستر یوری میلنر میلیاردر روسی

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا