جدیدترین اخبارجهان

موشک های روسی ساعاتی پس از امضای قرارداد صادرات غلات به بندر اوکراین در دریای سیاه حمله کردند

تنها ظرف چند ساعت پس از امضای قرارداد کریدور امن برای صادرات غلات از دریای سیاه، موشک های روسیه بندر اودسا در اوکراین را هدف قرار دادند

موشکهای روسی ساعاتی پس از امضای قرارداد صادرات غلات به بندر اوکراین در دریای سیاه حمله کردند

ساعاتی پس از اینکه مسکو و کی‌یف قراردادهای جداگانه ای را برای از سرگیری صادرات غلات امضا کردند، موشکهای روسی بندر اودسای اوکراین در دریای سیاه را هدف قرار دادند. وزارت خارجه اوکراین حمله روز شنبه را به عنوان «تفی به صورت» ترکیه و سازمان ملل متحد که میانجیگر توافقنامه بودند، محکوم کرد.

موشکهای روسی ساعاتی پس از امضای قرارداد صادرات غلات به بندر اوکراین در دریای سیاه حمله کردند
موشکهای روسی ساعاتی پس از امضای قرارداد صادرات غلات به بندر اوکراین در دریای سیاه حمله کردند

فرماندهی منقه جنوبی ارتش اوکراین گفت «دو موشک کروز روسی کالیبر به زیرساخت‌های بندر اصابت کردند و پدافند هوایی اوکراین دو موشک دیگر را سرنگون کرد. اوکراین اطلاعاتی در مورد خسارات وارده یا تلفات احتمالی این حمله اعلام نکرد.

اولگ نیکولنکو (Oleg Nikolenko) سخنگوی وزارت امور خارجه اوکراین گفت «کمتر از ۲۴ ساعت طول کشید تا روسیه بندر اودسا را هدف حمله موشکی قرار دهد، و وعده‌های خود را بشکند و تعهدات خود تحت توافقنامه استانبول در مقابل سازمان ملل و ترکیه را زیر پا بگذارد. در صورت عدم تحقق این توافقنامه مسئولیت کامل بحران جهانی غذا بر عهده روسیه خواهد بود.»

دفتر گوترش با صدور بیانیه ای اعلام کرد که دبیرکل سازمان ملل «آشکارا این حملات را محکوم می کند.»

هدف از این قراردادها گشودن راهی برای ارسال میلیون‌ها تن غلات اوکراین و صادرات برخی غلات و کود روسیه بود که به دلیل جنگ بلاتکلیف مانده بودند. اوکراین یکی از بزرگترین صادرکنندگان گندم، ذرت و روغن آفتابگردان در جهان است، اما حمله روسیه به این کشور و محاصره دریایی بنادر آن باعث توقف انتقال محموله ها شد.

وزیر دفاع ترکیه روز شنبه گفت مقامات روسیه به آنکارا گفته اند که مسکو «هیچ ارتباطی» با حملات به بندر اودسای اوکراین ندارد.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه در بیانیه‌ای گفت «در تماسی که ما با روسیه داشتیم روس‌ها به ما گفتند که مطلقاً هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و این موضوع را بسیار دقیق و با جزئیات بررسی می‌کنند.»

بندر اوکراین اودسا در دریای سیاه  بندر اوکراین اودسا در دریای سیاه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا