جدیدترین اخبارجهان

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

در حالی که نبرد در شرق اوکراین در جریان است، رهبر اتریش می‌خواهد با پوتین دیدار کند

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

خلاصه خبر:

  • موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند
  • کارل نهمر اتریشی روز دوشنبه در مسکو با پوتین دیدار خواهد کرد
  • واشینگتن متعهد به ارائه سلاح به اوکراین است
  • بانک جهانی کاهش ۴۵ درصدی تولید ناخالص داخلی اوکراین را پیش بینی کرده است

نیروهای روسیه روز یکشنبه در حالی که رهبر اتریش قصد دارد با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه دیدار کند، اهدافی را در شرق اوکراین با موشک و توپ کوبیدند؛ در همین حال واشینگتن متعهد شد که «سلاح های مورد نیاز» را برای دفاع در برابر حملات جدید روسیه به اوکراین بدهد.

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند
موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

کارل نهمر، صدراعظم اتریش گفت روز دوشنبه در مسکو با پوتین دیدار خواهد کرد تا اولین دیدار رو در رو رهبر روسیه با همتای خود از اتحادیه اروپا از زمان آغاز تهاجم روسیه در ۲۴ فوریه برگزار شود.

نهمر درباره وضعیت اتریش در توییتر نوشت: «ما از نظر نظامی بی‌طرف هستیم، اما موضع روشنی در قبال جنگ تجاوزکارانه روسیه علیه #اوکراین داریم. این باید متوقف شود! این امر به کریدورهای بشردوستانه، آتش بس و تحقیق کامل جنایات جنگی نیاز دارد.»

نهمر روز شنبه با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در کی‌یف دیدار کرد؛ درست همان روزی که بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، قول داد ۱۲۰ خودروی زرهی و سیستم های موشکی ضد کشتی را به اوکراین بدهد.

روسیه از زمان آغاز تهاجم خود در ۲۴ فوریه تاکنون نتوانسته هیچ کدام از شهرهای بزرگ اوکراین را تصرف کند، اما کی‌یف می گوید که نیروهای خود را در شرق برای یک حمله بزرگ جمع آوری کرده و از مردم خواسته که از آن مناطق فرار کنند.

به گفته مقامات، نیروهای روسیه روز یکشنبه به مناطق لوهانسک و دنیپروپتروفسک اوکراین راکت شلیک کردند.

والنتین رزنیچنکو، فرماندار منطقه مرکزی دنیپروپتروفسک گفت: موشک ها فرودگاه شهر دنیپرو را به طور کامل منهدم کردند.

فرماندار دنیپروپتروفسک گفت علاوه بر فرودگاه و زیرساخت‌های اطراف آن دستکم پنج نفر در پی حملات روسیه زخمی شدند.

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند
موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

سلاح های تجدید نظر

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که موشک‌های با دقت بالا مقر گردان دنیپرو اوکراین را در شهر زوونتسکی منهدم کردند.

از زمان حمله روسیه، زلنسکی از قدرت‌های غربی درخواست کرده تا کمک دفاعی بیشتری ارائه نمایند و مسکو را با تحریم‌های سخت‌تر از جمله تحریم صادرات انرژی روسیه مجازات کنند.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده به شبکه سی‌بی‌اس گفت: ما سلاح‌هایی را که اوکراین برای شکست دادن روس‌ها به آن‌ها نیاز دارد، به دست می‌آوریم و به آنها می‌رسانیم تا از تصرف شهرها و شهرک‌های بیشتر جلوگیری کنیم.

زلنسکی در بخش‌هایی از مصاحبه با برنامه ۶۰ دقیقه شبکه سی‌بی‌اس گفت که به نیروهای مسلح خود اعتماد دارم، اما متأسفانه اطمینان ندارم که همه چیزهایی را که نیاز داریم از ایالات متحده دریافت کنیم.

زلنسکی پیشتر در توییتر گفته بود که با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان تلفنی درباره تحریم‌های بیشتر و همچنین حمایت‌های دفاعی و مالی بیشتر از کشورش صحبت کرده است.

دفتر رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد زلنسکی همچنین با مقامات اوکراینی درباره پیشنهادهای کی‌یف برای بسته جدید تحریم‌های اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

اواخر روز شنبه زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی درخواست خود را برای ممنوعیت کامل محصولات انرژی روسیه و تسلیحات بیشتر برای اوکراین تکرار کرد. اتحادیه اروپا روز جمعه واردات زغال سنگ روسیه را در میان سایر محصولات ممنوع کرد، اما هنوز واردات نفت و گاز از روسیه را ممنوع نکرده است. 

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند
موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

تحریم های جدید

افزایش تلفات غیرنظامیان موجب محکومیت گسترده بین المللی و تحریم های جدید شده است.

تاراس دیدیچ، رئیس جامعه دمیتریوکا که بوزووا را شامل می شود، گفت که گوری با حداقل دو جسد غیرنظامی در روستای بوزوا در نزدیکی کی‌یف پیدا شده است.

سالیوان روز یکشنبه بدون اشاره به هیچ دلیل و مدرکی گفت انتظار دارد که الکساندر دورنیکوف، ژنرال تازه منصوب شده روسیه [ناظر بر جنگ اوکراین] اجازه اعمال وحشیانه بیشتری را علیه جمعیت غیرنظامی اوکراین بدهد.

مسکو اتهامات جنایات جنگی از سوی اوکراین و کشورهای غربی را رد کرده است.

مسکو بارها هدف قرار دادن غیرنظامیان را در آنچه که آن را «عملیات ویژه» برای «غیرنظامی کردن» و «نمازی‌زدایی» همسایه جنوبی خود می‌خواند، رد کرده است. اوکراین و کشورهای غربی این موضوع را بهانه ای بی اساس برای توجیه جنگ می‌خوانند.

تهاجم روسیه حدود یک چهارم از جمعیت ۴۴ میلیونی اوکراین را مجبور به ترک خانه و کاشانه خود، تبدیل شهرها به آوار و ویرانه و کشته یا زخمی شدن هزاران نفر کرده است.

بانک جهانی روز یکشنبه پیش‌بینی کرد که این جنگ باعث می‌شود تولید اقتصادی اوکراین در سال جاری به میزان حیرت‌انگیزی تا ۴۵ درصد سقوط کند، نیمی از تجارت‌های این کشور تعطیل شوند، صادرات غلات عمدتاً به دلیل محاصره دریایی روسیه قطع شود و ویرانی که فعالیت اقتصادی را در بسیاری از مناطق غیرممکن می‌کند، به بار آید.

این بانک پیش بینی کرد که تولید ناخالص داخلی روسیه نیز در سال جاری به دلیل تحریم های غرب ۱۱.۲ درصد کاهش خواهد یافت.

موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند
موشک های روسیه فرودگاه دنیپرو را نابود کردند

گلوله باران سنگین

برخی از شهرها در شرق اوکراین زیر گلوله باران شدید بودند تا ده ها هزار نفر قادر به تخلیه آنها نشوند.

درخواست مقامات اوکراینی برای فرار غیرنظامیان پس از اصابت موشک به ایستگاه قطار در روز جمعه در شهر کراماتورسک در منطقه دونتسک که مملو از افرادی بود که سعی در ترک آن داشتند، فوریت بیشتری پیدا کرد.

مقامات اوکراینی روز یکشنبه گفتند که تعداد کشته شدگان این حمله به ۵۷ نفر و زخمی شدن ۱۰۹ نفر افزایش یافت. روسیه مسئولیت این حمله را رد کرد و گفت که موشک های مورد استفاده در این حمله تنها توسط ارتش اوکراین استفاده شده است.

سرهی گایدای (Serhiy Gaidai)، فرماندار این منطقه در کانال تلگرام نوشت: ساکنان منطقه لوهانسک روز یکشنبه ۹ قطار برای خروج خواهند داشت.

ایرینا ورشچوک، معاون نخست وزیر اوکراین، گفت ۲۸۲۴ نفر روز یکشنبه از طریق راهروهای بشردوستانه تخلیه شدند، از جمله ۲۱۳ نفر از ماریوپل، که هفته ها در محاصره بوده است.

کارل نهمر  ایرینا ورشچوک آخرین اخبار تحولات جنگ اوکراین کارل نهمر  آخرین اخبار تحولات جنگ اوکراین  ایرینا ورشچوک  آخرین اخبار تحولات جنگ اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا