جدیدترین اخبارجهان

مسکوا، رزمناو  اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه غرق شد

ناو جنگی روسیه پس از اصابت موشک‌های اوکراینی در دریای سیاه غرق شد

مسکوا، رزمناو  اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه غرق شد

غرق شدن یکی از مهم‌ترین کشتی‌های جنگی نیروی دریایی روسیه در دریای سیاه، یک ضربه بزرگ به ارتش روسیه است که با گذشت ۵۰ روز از آغاز تهاجم ولادیمیر پوتین به کشور همسایه‌اش به دلیل مقاومت اوکراین با مشکل مواجه شده است.

مسکوا، رزمناو  اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه غرق شد
مسکوا، رزمناو  اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه غرق شد

تاس (TASS) خبرگزاری دولتی روسیه شامگاه پنجشنبه با استناد به بیانیه وزارت دفاع روسیه گزارش داد که رزمناو مجهز به موشک هدایت شونده مسکوا (Moskva) غرق شده است.

به گزارش تاس در این بیانیه آمده است که «در حین یدک‌کشیدن رزمناو مسکوا به بندر مقصد، این کشتی به دلیل آسیب شکاف بدنه بر اثر آتش‌سوزی ناشی از انفجار مهمات، ثبات خود را از دست داد. این کشتی در شرایط طوفانی در دریا غرق شد».

گزارش های متناقضی درباره این حادثه منتشر شده است.

فرماندهی عملیات جنوب اوکراین اوایل روز پنجشنبه مدعی شد که مسکوا پس از اصابت موشک های ضد کشتی نپتون اوکراین شروع به غرق شدن کرده است.

در این بیانیه آمده است «در منطقه عملیاتی دریای سیاه، موشک‌های کروز ضد کشتی نپتون به رزمناو مسکوا، رزمناو اصلی ناوگان روسیه در دریای سیاه اصابت کرد، مسکوا متحمل خسارت قابل توجهی شد.» «آتش سوزی رخ داد. سایر واحدهای ناوگان کشتی سعی کردند کمک کنند، اما طوفان و انفجار قوی مهمات باعث واژگونی رزمناو شد و شروع به غرق شدن کرد.»

روسیه گفت وقوع آتش سوزی در این رزمناو مجهز به موشک هدایت شونده باعث انفجار مهمات داخل کشتی شد و آسیب جدی به کشتی وارد کرد و خدمه کشتی جنگی مجبور به تخلیه شدند.

پیش از این وزارت دفاع روسیه گفته بود که مسکوا «روی آب شناور باقی مانده است» و اقداماتی برای یدک کشی آن به بندر در حال انجام است. این وزارتخانه گفت که خدمه به سایر کشتی های ناوگان دریای سیاه در منطقه منتقل شده اند.

دو منبع آمریکایی و غربی آگاه از این موضوع روز پنجشنبه به سی ان ان گفتند که ادعای اوکراین معتبر است، اگرچه مقامات آمریکایی هنوز مدرک قطعی ندارند.

یک منبع آگاه به آخرین اطلاعات به دست آمده گفت که ایالات متحده با «اطمینان متوسط» معتقد است که روایت اوکراین از رویدادها صحت دارد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون روز پنجشنبه به جیک تاپر خبرنگار سی‌ان‌ان گفت «ما در موقعیتی نیستیم که بطور مستقل رسما تأیید کنیم که دقیقاً چه عاملی منجر به غرق شدن کشتی شده است. اما علاوه بر این در موقعیتی نیستیم که روایت طرف اوکراینی را در این مورد رد کنیم. مطمئناً محتمل و امکان پذیر است که آنها در واقع این رزمناو را با یک یا شاید تعداد بیشتری موشک های نپتون هدف قرار داده باشند.»

تحلیلگران می گویند که هر اتفاقی که برای مسکوا رخ داده است قطعا، از دست دادن آن ضربه سنگینی به قلب نیروی دریایی روسیه و همچنین غرور ملی روسیه زده است، ضربه ای که می توان آن را با از دست دادن یک ناو جنگی توسط نیروی دریایی ایالات متحده در طول جنگ جهانی دوم یا یک ناو هواپیمابر امروزی مقایسه کرد.

کارل شوستر (Carl Schuster) کاپیتان بازنشسته نیروی دریایی آمریکا و مدیر عملیاتی سابق نیروی دریایی آمریکا در مرکز اطلاعات مشترک فرماندهی اقیانوس آرام گفت «تنها تسلیحاتی که از دست دادن آن می تواند ضربه جدی تری به روحیه و اعتبار نیروی دریایی روسیه نزد مردم این کشور وارد کند از دست دادن یک زیردریایی مجهز به موشک بالستیک یا کوتزنتسوف (Kutznetsov)، تنها ناو هواپیمابر روسیه است.»

غرق شدن کشتی روسیه  موشک نپتون وزارت دفاع روسیه  غرق شدن کشتی روسیه  موشک نپتون  وزارت دفاع روسیه  غرق شدن کشتی روسیه

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا