ایرانجدیدترین اخبار

در حادثه انفجار مهیب کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دست کم ۱۴۹ نفر دچار مصدومیت شدند

تا کنون ۱۴۹ نفر در حادثه انفجار و آتش سوزی در متجمع تولید مواد شیمیایی فیروزآباد دچار مصدومیت و مسمومیت شده اند

حادثه انفجار کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دست کم ۱۴۹ نفر را دچار مصدومیت کرد

حادثه انفجار مهیب کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد شیراز تا کنون دست کم ۱۴۹ مصدوم بر جای گذاشته که با ترخیص ۱۲۶ نفر در حال حاضر ۲۳ مصدوم هنوز در بیمارستان بستری هستند.

مقامات ایران تاکید دارند که این حادثه هیچ کشته ای بر جای نگذاشته، اما گزارش هایی از کارکنان این کارخانه وجود دارد که مدعی شده اند در ساعت اول انفجار حداقل ۳۰ نفر بر اثر این حادثه کشته شده اند.

وحید حسینی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز اعلام کرده بود «این حادثه کشته نداشته است.»

روز دوشنبه ۲۳ خرداد رسانه‌های ایران از وقوع انفجاری بزرگ و آتش‌سوزی در کارخانه کربنات سدیمِ شهرستان فیروزآباد در استان فارس خبر دادند که به مصدومیت و مسمومیت تعدادی از کارکنان و مردم و همچنین نیروهای امدادی منجر شد که در حال تلاش برای رفع خطر نشت گاز آمونیاک بودند.

علت وقوع حادثه در کارخانه مواد شیمیایی کاوه که در کیلومتر ۳۰ جاده فیروزآباد – جم واقع شده مشخص نیست. خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی علت انفجار را «ترکیدگی لوله اتصال به مخزن بر اثر نشت نیتروژن و پس از آن آتش‌سوزی یکی از مخازن نیتروژن» گزارش کرد.

حسین درویشی، مدیرعامل هلال احمر استان فارس نیز در واکنش به این حادثه گفت بر اثر انفجار و انتشار گازهای سمی از مجتمع کربنات سدیم فیروزآباد مسیر جم به فیروزآباد ناایمن است این جاده تا اطلاع ثانوی مسدود خواهد بود.

خلیل عبداللهی نیز در مورد این حادثه گفت یکی از مخازن گاز کارخانه کربنات سدیم فیروزآباد دچار حادثه شد. به گفته عبداللهی، «با حضور سریع و به موقع» عوامل امداد عملیات برای متوقف کردن نشت گاز و انتقال مصدومان به مراکز درمانی انجام شده است.

عبدالهی گفت «مصدومان این حادثه بیشتر در زمینه‌های تنفسی ناشی از گاز نیتروژن آسیب دیدند که این گاز خطری ندارد.»

با گذشت بیش از ۲۴ ساعت از این حادثه هنوز تعداد مصدومان و کشته شدگان احتمالی در هاله ای از ابهام قرار دارد.

مجتمع کربنات سدیم در آذر ۹۹ در فیروزآباد، واقع در ۹۳ کیلومتری جنوب شرقی شیراز، راه‌اندازی شد. به گفته برخی از کارکنان ظاهرا در طول دو سال گذشته در این کارخانه که کمتر از دو سال است راه اندازی شده تعمییرات اساسی و به اصطلاح اورهال دستگاه ها انجام نشده بوده است.

کارخانه فیروزآباد از ظرفیت تولید سالانه ۳۲۰ هزار تن کربنات سدیم برخوردار است که در صنایعی مانند شیشه سازی و تولید بلور، صنایع شوینده و پاک‌کننده، تصفیه آب و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا