جدیدترین اخبارجهان

اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن ۳ روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

فرود آبی اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس در سواحل فلوریدا

اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن ۳ روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

چهار گردشگر فضایی روز شنبه سفر جریان‌ساز خود به مدار زمین را با یک آب‌فرود روی آب‌های آتلانتیک در سواحل فلوریدا به پایان رساندند. اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن ۳ روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

کپسول اسپیس ایکس گردشگران دقیقاً قبل از غروب آفتاب در فاصله نه‌چندان دور از مکانی که پرواز اختصاصی آنها سه روز قبل انجام شده بود از طریق چتر نجات فرود آمد.

این چهار خدمه کاملاً غیرحرفه‌ای اولین افرادی بودند که بدون همراهی یک فضانورد حرفه‌ای زمین را دور زدند.

میلیاردی که میلیون‌ها دلار (مبلغ نامشخص) برای این سفر و سه مهمان خود پرداخت کرد می‌خواست نشان دهد که افراد عادی می‌توانند خودشان به‌طور مستقل وارد مدار زمین شوند و ایلان ماسک بنیان‌گذار اسپیس‌ایکس آنها را به‌عنوان اولین گردشگران سوار بر موشک شرکت خود در مدار قرار داد.

کپسول کاملاً اتوماتیک دراگون اسپیس ایکس پس از برخاستن در شب چهارشنبه به ارتفاع غیرعادی بسیار بالای ۳۶۳ مایل (۵۸۵ کیلومتر) رسید. مسافران این پرواز ۱۰۰ مایل (۱۶۰ کیلومتر) از ایستگاه فضایی فراتر رفته بودند از طریق یک پنجره بزرگ حبابی شکل که به قسمت بالایی کپسول اضافه شده بود از چشم‌انداز زمین لذت بردند.

چهار گردشگر فضایی که در اوایل عصر شنبه دوباره به اتمسفر زمین برگشتند، اولین مسافران فضایی هستند که پس از آپولو ۹ در سال ۱۹۶۹ پرواز خود را بر روی آب‌های آتلانتیک به پایان می‌برند. دو آب فرود قبلی خدمه اسپیس ایکس {که فضانوردان را برای ناسا (NASA) حمل می‌کرد} در خلیج مکزیک انجام شدند.

این بار ناسا نقشی بیشتر از یک تماشاچی تشویق‌کننده داشت؛ سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی به‌عنوان تنها مشارکت ناسا در این عملیات که قبلاً برای پرتاب‌های آپولو به ماه و خدمه شاتل‌ها استفاده می‌شد حالا توسط اسپیس ایکس اجاره شده بود.

حامی این سفر جرد ایزاکمن (Jared Isaacman) 38 ساله، یک کارآفرین و خلبان ماهر است که قصد داشت ۲۰۰ میلیون دلار برای بیمارستان پژوهشی کودکان سنت جود (St. Jude Children’s Research Hospital) تأمین کند. ایزاکمن که خود ۱۰۰ میلیون دلار اهداء کرده بود یک بخت‌آزمایی نیز برای یکی از چهار صندلی این سفر برگزار کرد. علاوه بر این ایزاکمن مسابقه‌ای برای مشتریان کسب‌وکار پردازش پرداخت‌های شرکت شیفت‌فور‌پیمنتس (Shift4 Payments)، خود واقع در آلن‌تاون در پنسیلوانیا (Pennsylvania) برگزار کرد. اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن ۳ روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن 3 روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند
اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

گردشگرانی که در این سفر به او پیوستند، هیلی آرسنو (Hayley Arceneaux) 29 ساله دستیار پزشکی بیمارستان سنت جود است که نزدیک به دو دهه پیش در بیمارستان ممفیس در تنسی برای سرطان مغز استخوان تحت درمان قرار گرفت، نفر بعدی کریس سمبروسکی (Chris Sembroski) 42 ساله برنده مسابقه برگزارشده [یک مهندس داده‌ها] در اوِرِت (Everett) در واشینگتن است و سیان پروکتر (Sian Proctor) 51 ساله مربی کالج محلی، دانشمند و هنرمند از تمپی (Tempe) آریزونا است.

مسافران این پرواز فضایی که تا ماه مارس غریبه بودند، مدت شش ماه را به آموزش و کسب آمادگی برای موارد اضطراری احتمالی در طول پرواز گذراندند و تیم اینسپایریشن فور (Inspiration4) نامیده می‌شوند. ظاهراً اغلب مسائل به‌خوبی پیش می‌رفت بنابراین فرصتی برای آنها به وجود آمد تا با بیماران بیمارستان سنت جود گفتگو کنند، آزمایش‌های پزشکی روی خود انجام دهند، زنگ بسته شدن بورس سهام نیویورک را به صدا درآورند و مقداری نقاشی و طراحی انجام دهند و یوکلِلی (ukulele) بنوازند.

آرسنو که جوان‌ترین امریکایی مسافر فضا و اولین مسافر دارای عضو بدن مصنوعی است به بیماران خود اطمینان داد که «من یک دختر کوچک بودم که مثل بسیاری از شما تحت درمان سرطان قرار گرفتم و اگر من می‌توانم این کار را انجام دهم، شما هم می‌توانید آن را انجام دهید.»

اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن 3 روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند
اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

علاوه بر این گردشگران فضایی به تماس‌هایی از طرف تام کروز که به پرواز اسپیس ایکس خودش به ایستگاه فضایی برای فیلم‌برداری توجه داشت و همین‌طور گروه موسیقی راک یوتوس بونو (U2’s Bono) پاسخ دادند.

حتی منو غذاهای فضایی آنها نیز معمولی نبود: منو غذای آنها شامل پیتزا و ساندویچ سرد و همین‌طور پاستا بلونیا و گوشت بره مدیترانه‌ای بود.

تقریباً ۶۰۰ نفر تابه‌حال به فضا رفته‌اند؛ رکوردی که ۶۰ سال پیش آغاز شد و انتظار می‌رود که با رونق گرفتن گردشگری فضایی سر به فلک بکشد.

بنجی رید (Benji Reed) مدیر اسپیس ایکس پیش‌بینی می‌کند که هرسال تا شش پرواز خصوصی بین پرتاب‌های فضانوردی برای ناسا انجام شود. در حال حاضر چهار پرواز اسپیس ایکس برای حمل مشتریان خصوصی به ایستگاه فضا با همراهی فضانوردان سابق ناسا رزرو شده است. اولین پرواز برای اوایل سال آینده هدف‌گذاری شده است که سه تاجر را که هر یک ۵۵ میلیون دلار پرداخت می‌کنند به فضا می‌برد. روسیه نیز قصد دارد در ماه آینده یک هنرپیشه و یک کارگردان را برای فیلم‌برداری و در ماه دسامبر یک تاجر بزرگ ژاپنی را به فضا ببرد.

مشتریانی که به سفرهای فضایی کوتاه علاقه‌مند هستند به سراغ ویرجین گالاکتیک (Virgin Galactic) ریچارد برانسون و بلو اوریجین (Blue Origin) جف بزوس می‌روند. هردو نفر در ماه جولای موشک‌های خود را باهدف ترغیب فروش بلیط تا مرزهای فضا راندند؛ پروازهای آنها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به طول انجامید.

آبهای آتلانتیک  جرد ایزاکمن    آبهای آتلانتیک  جرد ایزاکمن   آبهای آتلانتیک    جرد ایزاکمن    آبهای آتلانتیک  جرد ایزاکمن   آبهای آتلانتیک  جف بزوس    جف بزوس  ایلان ماسک  جف بزوس  ایلان ماسک  جف بزوس  ایلان ماسک   جف بزوس  ایلان ماسک     جف بزوس  ایلان ماسک   جف بزوس  ایلان ماسک

اولین گردشگران فضایی اسپیس ایکس پس از گذراندن ۳ روز در مدار زمین در آب‌های آتلانتیک فرود آمدند

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا