جدیدترین اخبارجهان

پوتین ظرف چند روز آینده الحاق غیرقانونی چهار منطقه نیمه اشغالی در شرق و جنوب اوکراین را اعلام می کند

روسیه یک بار دیگر تهدید کرد که پس از الحاق مناطق نیمه اشغالی اوکراین برای حفظ آنها از حملات هسته‌ای استفاده خواهد کرد

ولادیمیر پوتین ظرف چند روز آینده الحاق غیرقانونی چهار منطقه نیمه اشغالی در شرق و جنوب اوکراین را اعلام می کند

در پی ادعای مقامات روسیه و رهبران نیابتی منصوب کرملین در مناطق اشغالی اوکراین مبنی بر اینکه بیش از ۹۵ درصد (سطح حمایتی غیرعادی و بی اساس) از رای دهندگان خواهان پیوستن به روسیه هستند، طرح ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای الحاق غیرقانونی چهار منطقه نیمه اشغالی در شرق و جنوب اوکراین روز سه شنبه شاهد پیشرفت بیشتری بود.

ولادیمیر پوتین ظرف چند روز آینده الحاق غیرقانونی چهار منطقه نیمه اشغالی در شرق و جنوب اوکراین را اعلام می کند
ولادیمیر پوتین ظرف چند روز آینده الحاق غیرقانونی چهار منطقه نیمه اشغالی در شرق و جنوب اوکراین را اعلام می کند

وزارت دفاع بریتانیا اعلام کرد که پوتین ممکن است با بی اعتنایی به محکومیت بین‌المللی و تهدیدهای مربوط به تحریم‌های اقتصادی بیشتر غرب، الحاق چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا را تا روز جمعه اعلام کند.

رهبران غربی از جمله جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده همه پرسی های برگزار شده را که بر اساس قوانین اوکراین و قوانین بین‌المللی غیرقانونی است به عنوان یک همه پرسی «جعلی» محکوم کرده اند.

مسکو هیچ یک از چهار منطقه اوکراین را چه از نظر نظامی و چه سیاسی به طور کامل تحت کنترل ندارد.

جنگ روسیه علیه اوکراین در روزهای اخیر شاهد تغییر جهت فاجعه بار دیگری بوده به طوری که صدور فرمان پوتین مبنی بر فراخوان خدمت سربازی اجباری به گفته کشورهای همسایه یعنی گرجستان، قزاقستان و فنلاند، تا کنون منجر به خروج بیش از ۱۸۰،۰۰۰ نفر از مردم روسیه شده است که برای فرار از خدمت سربازی احتمالی کشور را ترک کرده اند.

پوتین تلویحا اعلام کرده است که پس از الحاق این چهار منطقه به روسیه هرگونه حمله به نیروهای روسی در این مناطق را به منزله حمله به خود روسیه تلقی خواهد کرد که حاکی از توجیه بالقوه پاسخ وحشیانه مسکو به حملات اوکراین برای بازپس گیری این مناطق است. دمیتری مدودف (Dmitry Medvedev) رئیس‌جمهور اسبق روسیه روز سه‌شنبه یک بار دیگر تهدید کرد که روسیه ممکن است از سلاح هسته‌ای استفاده کند.

مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت «لازم است که دوباره به شما یادآوری کنم، به آنها که کَر هستند و نمی‌تواند صدایی غیر از صدای خودشان را بشنوند. روسیه حق دارد در صورت لزوم از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند.» و به طعنه اضافه کرد که کشورهای ائتلاف ناتو حتی در صورتی که روسیه از یک سلاح هسته ای علیه اوکراین استفاده کند مداخله نخواهند کرد.

مدودف نوشت «امنیت واشینگتن، لندن و بروکسل برای اتحاد آتلانتیک شمالی بسیار مهمتر از سرنوشت کشور در حال مرگ اوکراین است که هیچکس نیازی به آن ندارد.»

همه پرسی در بسیاری از مناطق با تهدید اسلحه انجام شد و ساکنان در خانه های خود با حضور ماموران مواجه شدند و مجبور شدند به یک سوال در مورد پیوستن به روسیه پاسخ دهند.

زنی که در شهر لوهانسک (پایتخت جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک که از سال ۲۰۱۴ تحت کنترل نیروهای نیابتی کرملین است) زندگی می کند، گفت که افراد مسلح خانه به خانه می رفتند و از مغازه ها و کسب و کارها بازدید می کردند تا برگه های رای را که ساکنان فقط می توانستند کلمه «بله» یا «خیر» را برای پیوستن به روسیه روی آنها علامت بزنند، جمع آوری کنند. این زن از ترس انتقام نیروهای روسی هنگام گفتگو با واشینگتن پست خواست که هویت او فاش نشود.

روز سه شنبه به عنوان روز تعطیل اعلام شد و مدارس تعطیل شدند و این زن گفت که مراکز رای گیری در اطراف شهر برای افرادی که قبلاً فرصت رای دادن پیدا نکرده بودند برپا شده است. این زن گفت که به جای اطلاعات پاسپورت، از مردم فقط نام و آدرسشان پرسیده شد که به نظر او جعل نتایج را آسان‌تر می کند.

علیرغم ماهیت آشکارا جعلی این همه پرسی، مقامات روسی اصرار دارند که این رأی‌گیری مشروع است.

ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین گفته است که برگزاری این همه‌پرسی توسط مسکو هیچ گونه تغییری در دفاع ارتش اوکراین از خاک این کشور ایجاد نمی کند و او متعهد شده است که تمام مناطق اشغالی از جمله کریمه را بازپس بگیرد.

آخرین تحولات جنگ اوکراین    آخرین تحولات جنگ اوکراین    آخرین تحولات جنگ اوکراین

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا