انتاریوایرانجدیدترین اخبارجهانکانادا

مراسم یادبود هزارمین روز انهدام هواپیمای اوکراینی پی‌اس۷۵۲ در اتاوا مقابل پارلمان کانادا برگزار شد

ایرانیان به مناسبت هزارمین روز سقوط پرواز پی‌اس۷۵۲ در مقابل پارلمان کانادا در اتاوا گرد هم آمدند

مراسم یادبود هزارمین روز انهدام هواپیمای اوکراینی پی‌اس۷۵۲ در اتاوا مقابل پارلمان کانادا برگزار شد

حامد اسماعیلیون سخنگوی انجمن خانواده‌های جان‌باختگان پرواز اوکراینی روز سه شنبه ۴ اکتبر در مراسمی در مقابل پارلمان کانادا در انتاریو خواهان اخراج عوامل وابسته به حکومت جمهوری اسلامی ایران و خانواده‌هایشان از کانادا شد.

این مراسم به مناسبت هزارمین روز سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) به دلیل اصابت موشک‌های سپاه در مقابل ساختمان پارلمان کانادا در اتاوا برگزار شد.

جاستین ترودو نخست وزیر کانادا نیز روز سه‌شنبه یک روز پس از اعمال تحریم‌های اتاوا به دلیل قتل مهسا امینی در بازداشتگاه گشت ارشاد وعده داد که مجازات های بیشتری علیه «رژیم خونخوار» ایران اعمال کند.

روز دوشنبه اتاوا ۹ نهاد و ۲۵ فرد از جمله مقامات ارشد ایرانی و اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرد. محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه از جمله کسانی هستند که توسط کانادا تحریم شده‌اند.

ترودو در نوااسکوشیا به خبرنگاران گفت که اتاوا ایران را نه تنها به خاطر قتل مهسا امینی که باعث برانگیختن اعتراض های جهانی شد، بلکه بخاطر خانواده های قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ (PS752) که در ژانویه ۲۰۲۰ سرنگون شد، بازخواست خواهد کرد.

ترودو گفت «در ۱۰۰۰ روز گذشته ما در محکومیت سرنگونی بی‌رحمانه و هولناک هواپیمای مسافربری غیرنظامی توسط ایران، همراه [خانواده های قربانیان] بوده‌ایم.» «و همانطور که اکنون شاهد هستیم [حکومت ایران] به سرکوب مردم خودش، نقض حقوق بشر و قتل نه تنها دخترانی مانند مهسا امینی… بلکه دانشجویان، جوانان، زنان ایرانی ادامه می دهد که شجاعانه علیه این وحشیگری اعتراض می کنند. رژیم خونخوار ایران به طور فزاینده ای نه فقط از نظر کانادایی ها بلکه از نظر (مردم) در سراسر جهان یک رژیم نامشروع محسوب می شود.»

در همین اثنا گروه هماهنگی و واکنش بین المللی قربانیان پرواز پی‌اس۷۵۲ نیز امروز بیانیه مشترک زیر را صادر کرد:

امروز ۴ اکتبر ۲۰۲۲، هزار روز از سرنگونی غیرقانونی پرواز پی‌اس۷۵۲ خطوط هوایی بین‌المللی اوکراین (PS752) توسط ایران که منجر به کشته شدن ۱۷۶ غیرنظامی بی‌گناه شد، می‌گذرد.

«ما وزرای کانادا، سوئد، اوکراین و بریتانیا در این مناسبت بزرگ در کنار خانواده های داغدار می ایستیم و یاد قربانیان کشته شده در پرواز پی‌اس۷۵۲ را گرامی می داریم. ما یک بار دیگر با تاکید بر مطالبات خود از ایران می خواهیم به تعهدات حقوقی بین المللی خود عمل کند و شفافیت و عدالت را برای اقدامات خود تضمین نماید.»

ما همچنان با همبستگی و ایستادن در کنار خانواده ها و عزیزان قربانیان سرنگونی پرواز پی‌اس۷۵۲ ادامه می‌دهیم.

پس از اعتراضات جهانی ایرانیان در بیش از ۱۵۰ شهر جهان که با فراخوان حامد اسماعیلیون و انجمن خانواده قربانیان پرواز اوکراینی در اول اکتبر (۹ مهر) برگزار شد به نظر می‌رسد که حکومت ایران خانواده‌های قربانیان که در ایران ساکن هستند را بیش از پیش آزار داده است.

یکی از منابع آگاه از وضعیت خانواده یکی از قربانیان هواپیمای مسافربری اوکراینی روز دوشنبه گفت نهادها و ماموران اطلاعات با اعضای خانواده تماس گرفته اند و از آنها خواسته‌اند به یک مرکز امنیتی مراجعه کنند و از هرگونه ارتباط با خانواده‌های دیگر خودداری کنند.

مراسم یادبود هزارمین روز انهدام هواپیمای اوکراینی پی‌اس۷۵۲ در اتاوا مقابل پارلمان کانادا برگزار شد  اخبار کانادا  اخبار کانادا  اخبار کانادا

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا