ایرانجدیدترین اخبارفرهنگ و هنر

بیانیه‌‌ سینماگران ایرانی : «تفنگت را زمین بگذار»

درخواست سینماگران ایرانی از نیروی انتظامی: «تفنگت را زمین بگذار»

سینماگران ایران بیانیه‌‌ای خطاب به نیروی انتظامی با خواسته «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند

جمعی از سینماگران ایران از جمله منیژه حکمت، زر امیرابراهیمی، پگاه آهنگرانی، پرویز کیمیاوی، عبدالرضا کاهانی و مصطفی عزیزی در واکنش به سرکوب مرگبار و خونین اعتراضات مردمی جاری در ایران بار دیگر در بیانیه‌ای خطاب به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی گفتند: «تفنگت را زمین بگذار».

این بیانیه ضمن حمایت از اعتراضات مردمی در ایران و درخواست برای عدم سرکوب این اعتراضات اذعان داشت: «دیگر بار به همه افرادی که در یگان‌های نظامی تبدیل به عامل سرکوب و خشونت علیه مردم شده‌اند یادآوری می‌کنیم این تفنگ‌ها با سرمایه عمومی برای دفاع از مردم در اختیارشان قرار گرفته. اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرید. به آغوش ملت بازگردید.»

در این بیانیه از «جنبش عظیم تحول‌خواهی در ایران» حمایت شده و آمده که جنبش اخیر هیچگونه «استبداد، ولایت و دیکتاتوری منقضی را نمی‌پذیرد.»

این سینماگران گفته‌اند دوربین آنها باید «شاهد مستقل و راوی شجاع تاریخ باشد.»

سینماگران ایران پیشتر در واکنش به اعتراضاتی که پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان در خردادماه به راه افتاده بود، بیانیه‌ مشابهی با درخواست «تفنگت را زمین بگذار» را امضا کرده بودند که با خشم مقام‌های جمهوری اسلامی مواجه شد.

در چند روزی که از آغاز اعتراضات می‌گذرد، ویدئوها و عکس‌های بی‌شماری از نیروهای امنیتی در شهرهای مختلف منتشر شده که در خیابان‌ها با اسلحه‌های جنگی به طور مستقیم معترضان را نشانه رفته‌اند.

در بیانیه تازه‌ای که منتشر شده، امضاکنندگان تاکید کرده‌اند: «ما پشت سر جوانانی که پیشرو و پرچمدار این جنبش عظیم تحول‌خواهی هستند، ایستاده‌ایم.»

حدود صد سینماگر این بیانیه را امضا کرده‌اند.

انتشار این بیانیه در شرایطی است که در روزهای اخیر تعدادی از سینماگران، بازیگران و هنرمندان تلویزیون از جمله کتایون ریاحی، شبنم فرشادجو، مسعود کیمیایی، مهران مدیری، شهاب حسینی، هومن سیدی و نوید محمدزاده در پیام‌های جداگانه‌ای از اعتراضات مردمی حمایت کرده‌اند.

اما حمایت اخیر هنرمندان و چهره‌های معروف از اعتراضات، خشم مقام‌های حکومتی را برانگیخته و در حاشیه برگزاری نمازجمعه تهران شعارهایی علیه آنان سرداده شده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد ایران گفت «هنرمندانی که کشف حجاب کردند خودشان انتخاب کردند که همکار ما نباشند»

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران با اشاره به کشف حجاب چند بازیگر گفت:« هنرمندانی که قانون را رعایت نمی‌کنند خودشان انتخاب کردند که همکار ما نباشند.»

محمد مهدی اسماعیلی گفت «بازیگران زنی که کشف حجاب کردند، به این انتخاب جدید رسیدند که تابع قوانین نباشند.»

سینماگران ایران بیانیه‌‌ای خطاب به نیروی انتظامی با خواسته «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند
سینماگران ایران بیانیه‌‌ای خطاب به نیروی انتظامی با خواسته «تفنگت را زمین بگذار» منتشر کردند

 

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا