آلبرتاانتاریوبریتیش کلمبیاپرنس ادوارد آیلندجدیدترین اخباردولت فدرالسسکچوانقلمروهای شمال غربکاناداکِبِکمنیتوبانوناووتنووااسکوشیانیوبرانزویکنیوفاندلند و لابرادوریوکان

مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

کاهش رشد اقتصادی در سه‌ماهه دوم و افت بیشتر برآوردهای اقتصادی در جولای طبق اعلام مرکز آمار کانادا

مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

مرکز آمار کانادا می‌گوید اقتصاد کانادا با نرخ سالیانه ۱.۱ درصد انقباض بین ماه های اپریل و جون و احتمالاً افت بیشتر در طول ماه جولای، شاهد سخت‌ترین دوره سه‌ماهه از ابتدای پاندمی بوده است.

کاهش در تولید ناخالص داخلی حقیقی در سه‌ماهه دوم به‌منزله اولین انقباض سه‌ماهه است که پس از افت شدید دوره مشابه در سال گذشته در طول دوران منع آمدوشد موج اول پاندمی ثبت‌شده است؛ و البته وقوع این کاهش یک تغییر جهت اساسی نسبت به برآورد اولیه مرکز آمار در ماه گذشته است که پیش‌بینی کرده بود اقتصاد با نرخ سالیانه ۲.۵ درصد در دوره اپریل تا جون منبسط می‌شود که مرکز آمار کانادا این تغییر جهت اساسی در برآوردها را به داده‌های اضافی نسبت داد که در ماه گذشته فراهم نبود.

مرکز آمار کانادا می‌گوید عامل افت در سه‌ماهه دوم امسال شامل کاهش در فعالیت‌های بازفروش خانه و صادرات بوده است. افزایش مقدار خرج‌کرد توسط کسب‌وکارها و دولت و همچنین ساخت‌وساز و بازسازی خانه در سه‌ماهه دوم برای جبران کسری‌ها کافی نبوده است.

باوجود برچیده شدن محدودیت‌ها در اغلب نقاط کشور و این امر که مصرف‌کنندگان جاهای بیشتری برای پول خرج کردن داشتند بااین‌حال میزان خرج کرد خانوارها در سه‌ماهه دوم یکنواخت باقی ماند.

آنچه به نظر می‌رسد که اتفاق افتاده باشد این است که ظاهراً با توجه به مشکلات شایع و سراسری زنجیره تأمین، میزان خرج کرد مصرف‌کنندگان در سه‌ماهه دوم بیشتر از آنکه به رشد منجر شود به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

داگلاس پورتر (Douglas Porter) اقتصاددان ارشد بانک مونترال (BMO) بی‌ام‌او گفت بانک مرکزی کانادا تصمیم گرفت که اجازه بدهد تا زمانی که اقتصاد بازیابی می‌شود نرخ تورم به بالاتر از هدف‌گذاری دودرصدی بانک مرکزی برسد، اما حالا با افق سیاست‌گذاری بسیار پیچیده‌تری مواجه است.

پورتر گفت که سیاست‌های پولی انقباضی {که معمولاً برای کاهش فشار قیمت‌ها انجام می‌شود} باعث آهسته شدن روند رشد می‌شود، اما افزودن محرک‌های اقتصادی (کمک‌های مالی به مردم) می‌تواند دقیقاً موجب دامن زدن به تورم شود.

پورتر گفت «اینجاست که سیاست‌گذاری بسیار پیچیده می‌شود و تصمیم‌گیری دشوار است.» «گاهی اوقات با داشتن رشد قوی و تورم پایین از بهترین‌های تمام جهان برخوردارید و گاهی اوقات نیز با داشتن نرخ تورم بالا و رشد پایین یا عدم رشد با بدترین‌های تمام جهان روبرو هستید؛ و این وضعیتی است که ما موقتاً در آن به سر می‌بریم.»

سه‌ماهه دوم در حالی به پایان رسید که اقتصاد پس از دو ماه کاهش در ماه جون ۰.۷ رشد داشت که کل فعالیت‌های اقتصادی را به میزان ۱.۵ درصد پایین‌تر از سطح پیش از پاندمی ثبت‌شده در فوریه ۲۰۲۰ قرار می‌دهد.

مرکز آمار گفت که برآورد اولیه این مرکز برای جولای حاکی از انقباض ۰.۴ درصدی در این ماه بوده است.

مرکز آمار کانادا گفت که کاهش‌های اصلی در جولای در حوزه تولید کالا، ساخت‌وساز و معاملات خرده‌فروشی اتفاق افتاده است درحالی‌که خدمات اسکان و غذا در پی کاهش محدودیت‌های بهداشت عمومی از افزایش ماهانه قوی برخوردار بوده است.

کل فعالیت‌های اقتصادی در جولای در حدود دو درصد پایین‌تر از سطوح پیش از پاندمی ثبت‌شده در فوریه ۲۰۲۰ بوده است.

رویس مندز (Royce Mendes) اقتصاددان ارشد بانک سی‌آی‌بی‌سی (CIBC) گفت ارقام نشان می‌دهند که اقتصاد کانادا از آنچنان پایه مستحکمی که برخی‌ها در ابتدای سه‌ماهه سوم سال باور داشتند برخوردار نبوده است.

مندز در یادداشتی نوشت «و باوجود موج چهارم که ظاهراً فرارسیده است اقتصاد با طوفان دیگری برای درنوردیدن روبرو است.»

سری تنابالاسینگام (Sri Thanabalasingam) اقتصاددان ارشد بانک تی‌دی (TD) گفت که البته روزنه‌ای از امید در این ارقام وجود دارد و به این موضوع اشاره کرد که مصرف‌کنندگان در حال تغییر جهت روند خرج کرد خود از کالاها به سمت خدمات هستند که عامل اثرگذار بر بازده معاملات خرده‌فروشی و کاهش فشار در بازار فوق‌العاده داغ تهیه مسکن به سمت سطوح معمول‌تر بوده است.

تنابالاسینگام گفت که با عادی شدن فعالیت‌ها در هر یک از بخش‌های اقتصادی این نقطه‌ضعف‌ها باید تأثیر منفی کمتری داشته باشند. مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

اقتصاددان ارشد بانک تی‌دی گفت که آنچه ممکن است تأثیر منفی بزرگ‌تری در باقیمانده سال ایجاد کند گسترش واریانت دلتا کووید-۱۹ است. مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد
مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

استان‌ها از طریق پیشنهاد پاسپورت‌های واکسن برای دسترسی به کسب‌وکارهای غیرضروری و پیاده‌سازی تست‌گیری منظم توسط شرکت‌ها و مقررات فدرال واکسن اجباری برای کارکنان و مسافران، به دنبال اجتناب از منع آمدوشد هستند.

افزایش در تعداد موارد ابتلا می‌تواند بر اطمینان مصرف‌کنندگان اثر بگذارد که به‌نوبه خود می‌تواند شوک مهم و بزرگی باشد.

تنابالاسینگام گفت «چنین وضعیتی می‌تواند سرعت بازیابی اقتصادی را تضعیف کند.» «با توجه به تمام اقداماتی که ما شاهد پیاده‌سازی آن بوده‌ایم، من تصور نمی‌کنم که [افزایش تعداد ابتلا] بازیابی اقتصادی را از مسیر خود منحرف کند، اما می‌تواند موجب آهسته شدن روند بازیابی اقتصادی شود.»

داگلاس پورتر اقتصاددان ارشد بانک مونترال گفت که پیش‌بینی خود برای رشد اقتصادی در سال جاری را از شش درصد به پنج درصد کاهش می‌دهد، اما اضافه کرد که «صادقانه بگویم، پنج درصد نیز ممکن است در وضعیت فعلی اندکی خوش‌بینانه به نظر برسد.»

مرکز آمار کانادا از انقباض اقتصاد در سه ماه دوم و افت برآوردها در جولای خبر داد

مشاهده بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا