جدیدترین اخبارجهان

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توییتر شد

ماسک با در اختیار گرفتن ۹% از سهام توییتر، سهامدار اصلی شد

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توییتر شد

ایلان ماسک مدیر عامل تسلا ۹% درصد از سهام توییتر را در اختیار گرفت و به بزرگترین سهامدار توییتر تبدیل شد، در حالی که دقیقاً چند روز پیش سئوالاتی در مورد پایبندی پلتفرم توییتر به آزادی بیان و متمم اول قانون اساسی ایالات متحده مطرح کرده بود.

ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توییتر شد
ایلان ماسک بزرگترین سهامدار توییتر شد

هدف نهایی ماسک از خرید ۷۳.۵ میلیون سهم توییتر به ارزش حدود ۳ میلیارد دلار، مشخص نیست. با این حال، ماسک که در توییتر بسیار فعال است و ۸۰ میلیون فالوور در این شبکه اجتماعی دارد، در اواخر ماه مارس رعایت آزادی بیان در توییتر را زیر سوال برد و پرسید آیا این پلتفرم در حال تضعیف دموکراسی است.

مشخص نیست ماسک دقیقاً چه زمانی سهام توییتر را خریده است اما طبق یک سند رسمی ثبت شده در کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده که روز دوشنبه علنی شد، [خرید سهام] که ثبت رسمی این سند بر اساس آن انجام شده در ۱۴ مارس رخ داده است.

با این حال ماسک پیش از این احتمال ایجاد یک شبکه اجتماعی رقیب توییتر را با فالوورهای انبوه و وفادار خود در توییتر مطرح کرده بود.

تحلیلگران صنعتی و کارشناسان حقوقی در مورد اینکه آیا مدیر عامل دمدمی مزاج تسلا در طولانی مدت همچنان در حاشیه خواهد ماند یا خیر، تردید دارند. ماسک در صورت تمایل می تواند فوراً توصیه کند که تغییراتی در توییتر انجام شود.

آنجلو زینو (Angelo Zino) تحلیلگر موسسه سی اف آر ای ریسرچ (CFRA) در یادداشتی برای سرمایه گذاران نوشت که اگرچه قصد ماسک مشخص نیست، اما ماسک ممکن است توییتر را به عنوان یک شرکت مناسب برای تصاحب درنظر بگیرد زیرا ارزش سهام آن از اوایل سال گذشته در حال کاهش بوده است.

جک دورسی در ماه نوامبر از سمت مدیرعاملی کنار رفت. سهام ماسک در توییتر بیش از چهار برابر سهام جک دورسی است که یکی از پایه گذاران توییتر بوده است در حالی که دورسی پیش از ورود ماسک بزرگترین شخص سهامدار در توییتر بود.

اریک گوردون (Erik Gordon) استاد حقوق و تجارت در دانشگاه میشیگان گفت ماسک ممکن است توییتر را به عنوان یک سرمایه‌گذاری با چشم انداز رشد قابل ملاحظه ببیند، یا ممکن است دلایلی غیر از سرمایه‌گذاری برای خرید سهام توییتر داشته باشد، مثلا ممکن است برای اطمینان از اینکه پلتفرم توییتر سخنرانی او را محدود نمی کند دست به این اقدام زده باشد.

ماسک به طور خاص در مورد چگونگی تغییر قوانین در توییتر صحبت نکرده، اما سوابق تعلیق و ممنوعیت ها در این پلتفرم کاملاً مستند شده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، پس از شورش ۶ ژانویه سال گذشته که توسط منتقدان به تحریک شورش متهم شده بود، از توییتر و دیگر پلتفرم های رسانه های اجتماعی مهم محروم شد. این ممنوعیت سئوالات دشواری را در مورد آزادی بیان در صنعت رسانه های اجتماعی که تحت تسلط چند غول فناوری می‌باشد ایجاد کرده است؛ موضوعی که ترامپ و رسانه های محافظه کار به شدت به آن پرداخته اند.

روز دوشنبه محافل محافظه کار و طرفدار ترامپ به طور گسترده ای ماسک را تحسین کردند.

مایکل فلین (Michael Flynn) ژنرال بازنشسته که برای مدت کوتاهی به عنوان مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ خدمت کرد و در ژانویه ۲۰۲۱ از توییتر تعلیق شد، از طریق تلگرام از ماسک خواست تا تغییراتی را در توییتر انجام دهد و بازگرداندن حساب های ممنوع شده در توییتر را آغاز کند.

افراد دیگری که در سال‌های اخیر از توییتر منع شده‌اند عبارتند از: استیو بنن (Steve Bannon) به دلیل پیشنهاد گردن زدن دکتر آنتونی فائوچی (Anthony Fauci)؛ دیوید دوک (David Duke) رهبر سابق کوکلاکس کلان به دلیل نقض قوانین توییتر مبنی بر منع سخنان نفرت‌انگیز؛ و الکس جونز (Alex Jones) نظریه‌پرداز تئوری های توطئه جناح راست و همینطور برنامه نمایش جنگ تبلیغاتی او برای رفتار توهین آمیز.

پس از اعلام این خبر روز دوشنبه سهام توییتر نزدیک به ۳۰ درصد افزایش یافت. از ۱۴ مارس، تاریخ ثبت رسمی خرید سهام توییتر در کمیسیون بورس و اوراق بهادار تا به حال سهام توییتر نزدیک به ۵۰ درصد افزایش یافته که نشان می دهد سرمایه‌گذاری ماسک تا کنون به خوبی ثمر داده است.

علاوه بر این خرید سهام توییتر توسط ماسک در حالی صورت می‌گیرد که ماسک بر سر توانایی‌اش برای ارسال پست در توییتر به شدت با کمیسیون بورس و اوراق بهادار درگیر اختلاف است. وکیل ماسک در دادخواست های ارائه شده به دادگاه ادعا کرده است که کمیسیون بورس و اوراق بهادار حق آزادی بیان مدیر عامل تسلا تحت متمم اول قانون اساسی ایالات متحده را نقض می کند.

در اکتبر سال ۲۰۱۸ پس از این که ماسک در توییتر گفته بود پول کافی برای خصوصی کردن سهام تسلا با ۴۲۰ دلار به ازای هر سهم را در اختیار دارد، شرکت تسلا و ایلان ماسک با کمیسیون بورس و اوراق بهادار توافق کردند که ۴۰ میلیون دلار جریمه مدنی بپردازند و توییت های ماسک از این پس توسط یک وکیل شرکت تأیید شود.

افشاگری ماسک در مورد سهامش در توییتر دو روز پس از انتشار گزارش سه ماهه اول شرکت تسلا انجام شد. با وجود اینکه تسلا ۳۱۰،۰۰۰ خودرو در این بازه زمانی تحویل داده است اما این رقم اندکی پایین تر از حد انتظارات بود.

افشاگری ماسک در مورد سهامش در توییتر دو روز پس از انتشار گزارش سه ماهه اول شرکت تسلا انجام شد. با وجود اینکه تسلا ۳۱۰،۰۰۰ خودرو در این بازه زمانی تحویل داده است اما این رقم اندکی پایین تر از حد انتظارات بود.  جک دورسی  هدف ماسک از خرید توییتر  جک دورسی  هدف ماسک از خرید توییتر  جک دورسی هدف ماسک از خرید توییتر  جک دورسی هدف ماسک از خرید توییتر

مشاهده بیشتر
دکمه بازگشت به بالا